Recenze: Terminus (2015) – Australské sci-fi o naději

V rámci festivalu Future Gate se v české premiéře představil snímek z australské produkce o konci světa.

Globální jaderná válka se blíží každým dnem. Naděje lidstva na ukončení válek je mizivá. V této pochmurné době sledujeme rodinu Chamberlainových, otce Davida a jeho dceru Annabelle. Do jejich života vstoupí dar z nebes – meteorit, jenž dokáže uzdravit člověka, ale i vegetaci. Jak dokáže David s mimozemským darem naložit, když má v patách agenty specializující se na výzkum těchto těles a jejich použití k vojenským účelům?

terminus

Hned na začátek: snímek vůbec nevypadá špatně a zápletka je na rozdíl od všech hollywoodských katastrofálních filmů vcelku originální. Nejen že se soustředí převážně na rodinu, ale také na výše zmíněný dar z nebes a možnost jeho využití pro do záhuby řítící se svět. Režisér Marc Furmie, pro něhož to byl celovečerní debut, však chce sdělit divákům toliko, že to na ploše klasického, hodinu a půl dlouhého filmu nezvládne. Ať už se jedná o rodinné hodnoty, rozpoutání jaderného konfliktu nebo způsob využití zázračného meteoritu. Jak k celosvětové válce vůbec došlo se divák nedozví, je postaven před hotovou věc, a to vše ještě prostřednictvím televizních zpravodajství, které hlavní hrdinové sledují buďto doma nebo v hospodě.

terminus 2Bohužel se režisér nevyhne šablonovitému jednání všech postav. Na jedné straně máme otce, který meteorit najde jako první a jako první rovněž pozná mocnou sílu, kterou v sobě dar z nebes má a zjistí, co s ním má přesně udělat. A na druhé straně stojí agenti, jejichž představy o využití jsou zcela odlišné a de facto jdou i přes mrtvoly. Způsob použití na frontách se zdá být směsný, dokonce i nehumánní, ale pragmatický. Jediný problém je však v jednání těchto figurek. V závěrečném aktu se totiž chovají jako smyslů zbavení. Poslední akt je také bohužel strašně uspěchaný. Divák se nestačí divit.

Heslem festivalu Future Gate je tvrzení, že hrdinou může být každý z nás a že hrdinou se člověk nerodí, nýbrž se jím stává z vlastního rozhodnutí. Na úvod festivalu si organizátoři vybrali dobrý film, který mohl být však daleko lepší, kdyby se vyvaroval šablonovitému jednání postav a uspěchanému konci.

Terminus
Stopáž: 94 minut
Režie: Marc Furmie