Recenze: Případ SK1 (2014) – Lov na francouzskou bestii

Případ SK1 čoby debut francúzskeho režiséra Frédérica Telliera nie je len kvalitným procedurálnym trilerom, no zároveň aj jeden z najzaujímavejších filmov, ktorý momentálne môžete vidieť na tuzemských filmových festivaloch.

SK1 bolo krycie meno pre násilníka a vraha, ktorý od začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia striehol, znásilňoval a zabíjal nevinné mladé ženy vo východnej časti Paríža. Skutočný príbeh Beštie Bastílskej, neskôr usvedčeného Guya Georgesa je dôležitým príbehom na vyrozprávanie nielen kvôli dlhému a únavnému lovu policajných zložiek, šokujúcemu procesu, ale aj kvôli emočnej hĺbke ktorú film ponúka.

Príbeh sleduje dve časové linky. Prvá sa začína v roku 1991, kedy mladý ambiciózny detektív Charlie (Raphaël Personnaz) prichádza na oddelenie vrážd a čoby nováčik dostáva do rúk nevyriešené prípady a do oka mu padne jeden obzvlášť brutálny a chorý. Ako jediný začne spochybňovať dôkazy, čo vedieť k znovu otvoreniu prípadu. Jeho sebadeštrúktívny lov na osobu zodpovednú za niečo také začína v tej chvíli a tiahne sa desať rokov.

159375225_f199d5Druhá časová linka sa odohráva počas súdneho procesu v roku 2001, kedy sa snažia uväzneného Guya (skvelý Adam Niane) usvedčiť. V jeho prospech ho obhajuje právnička Maître (Nathalie Baye), ktorá sa snaží ochrániť svojho klienta, aj napriek tomu, že nie je presvedčená, že to nespravil a na mieste je aj otázka obhajovania muža, ktorý spáchal niekoľko vrážd žien.

Obe tieto linky sú kľúčové pre vyrozprávanie komplexného príbehu, no toto rozprávanie je miestami až príliš procedurálne a obmedzované skutočnými faktami. Sympatická skupina vyšetrovateľov sú len filmové figúrky a súkromný život Charlieho je len nezaujímavou výplňou a snahou dať hlavnej postave hĺbku. Často si film pre seba však ukradnú vedľajšie postavy a viacej katarzie naviažete s nimi, dokonca aj s Georgesom.

Príbeh je ale zaujímavý. Ako procedurálny triler to funguje skvelo, hlavne čo sa týka intenzívneho vyšetrovania, zobrazenia vrážd či samotného dolapenia vraha so všetkými výhrami i prehrami oddelenia vrážd. Prípad SK1 a chytenie Guya Georgesa bolo prvým prípadom, pri ktorom sa vo francúzsku použila identifikácia DNA a to hrá v príbehu dôležitú rolu. I keď divák vie, ako to všetko dopadne, dej filmu nepustí. A vyzdvihnúť sa dá samozrejme aj skvelý herecký výkon hore spomínaného Nianeho čoby Georgesa, ktorý verne zobrazuje temnú, psychicky labilnú postavu, čo je skvelo vidieť v emočnej dohre pri poslednom vypočúvaní.

159375232_577aa8Po formálnej stránke kvalitný debut so zaujímavo temným soundtrackom však nikdy skutočne nežiari čoby výnimočná žánrovka, čo však nie je na škodu. Netreba však od filmu čakať druhého Zodiaca.

Skutočný príbeh lovu na francúzsku beštiu má svoje limity v tom, kam sa má uberať a v hĺbke postáv, no svoje hlavné kvality stavia do prvej línie. Sú nimi zaujímavý príbeh s kopou emócií, dobré herecké výkony a skutočné napätie aj napriek tomu, že viete ako to dopadne.

Prípad SK1/ L’affaire SK1
Stopáž: 120 minut
Režie: Frédéric Tellier