Recenze: Polednice (2016) – Drama na motivy Erbenovy balady

Když slyšíte Polednice, určitě se vám vybaví: „Tváře divé, hnáty křivé, pod plachetkou osoba“. Obraz, tak zažitý v mysli každého dítěte, které kdy mělo čest s touto básničkou, ve filmu opravdu dostává podobu ne nepodobnou té pohádkové. Film samotný má ovšem k pohádce hodně daleko.

U filmu je napsáno, že není vhodný pro děti do 12let. Nevím, proč zrovna tato kategorie diváků, nevidím na celém snímku nic přehnaně nežádoucího, když máme v televizi ve dvě odpoledne reklamy na viagru. Ale proti slovu autora se nedá nic namítat, pravděpodobně v Polednici vidí větší horor, než tomu je doopravdy.

Režisérem je Jiří Sádek, jehož jméno vám asi moc neřekne. A není se čemu divit, film je totiž jeho celovečerním debutem. Na první pokus jde opravdu o vydařený film a tohoto člověka si přidávám do soukromého hledáčku, abych nezmeškala žádný z jeho dalších projektů. Velmi příjemné jsou výkony obou hlavních hereček Aňi Geislerové a Daniely Kolářové, ke kterým se přidává i dětská herečka Karolína Lipowská.

Příjemně překvapil i kompars. Vesničané se slámou v botách, jsou jako vystřižení z každé druhé české vesničky. Se svým grilováním, pivečkem, slivovičkou, kšandami a potními koláči utváří dokonalý obraz malebnosti českého léta. Při pohledu na extrémně žlutozlatavý vizuál se vám zasteskne po teplu. Přesně po takovém teplu, kdy se nad polem vlní vzduch a vytváří chiméry z obilných klasů. Nezdálo se vám někdy, že vzduch tvoří děsivé mlhavé postavy?

504989-original1-ai217

Jednoho horkého červencového rána přijíždí na jistou nejmenovanou vesnici máma Eliška (Geislerová) a její malá dcerka Anežka (Lipowská). V příštích minutách se dozvídáme, že v této vísce si Eliška přeje zakoupit dům, ve kterém bydlel její bývalý partner. Po patálii s životní pojistkou, se dobromyslnému starostovi zželí a dá jí dům takříkajíc na dluh. Obyvatelé vesnice dohromady tvoří zřejmě jakési panoptikum, protože takových osobností na jednom místě, to se hned tak nevidí (jak už jsem psala, bod k dobru za vynikající kompars). Všichni jsou na nově příchozí sousedky moc milí (a někteří až moc, jak poznáte) a ze srdce se jim snaží pomoct. Pak ale přijde první situace, při které trochu mrazí. Starostova žena (Kolářová) na svých bedrech nese dávnou tragédii a její pomatená mysl stvořila přízrak kohosi, kdo: „přijde, vezme ti dítě a už nevrátí!“

20160309122257_p243366

O existenci této přízračné Polednice můžeme polemizovat, každopádně ve filmu je ztvárněná jako opravdový duch a zároveň i jako výmysl pomatené stařeny. Každý si může vybrat, co bude jeho srdci bližší, zda představa pohádkového hororu s přízraky nebo psychologické drama o postupu šílenství a vztahu mezi matkou a dcerou. Příběhem tedy proplouvají dva základní prvky. První se zabývá smrtí Anežčina otce, kterou její matka nesmyslně tají. Proč? No, to těžko říci, možná ze strachu, možná kvůli vytěsnění události, na kterou nechce vzpomínat a možná kvůli neschopnosti sama řešit nastalou situaci. Druhý je ještě o krapet temnější. Zabývá se představou ztracené dcery a to je pro každou matku horor sám o sobě. Eliška tedy stojí v prašném horkém létě v prakticky cizím domě na pokraji šílenství, s tajemstvím, které jí tíží jako balvan, se strachem o budoucnost, bez peněz, bez přátel a později dokonce i bez vody. Vyplní se nakonec proroctví staré bláznivé ženy o té, která přijde a vezme, nebo se Eliška s dcerou ubrání zlým duchům, ať už vnitřním či vnějším?

Zvuk, kamera a celkový vizuál jsou na jedničku. Herecké výkony vynikající a tak jedinou, ale závažnou slabinou, zůstávají nedotažený děj a scénář. Jinými slovy, film dává až příliš mnoho prostoru pro domýšlení si děje a situací. Není to tedy snímek pro masy a už vůbec ne (a to říkám s lítostí) pro českého diváka. Zabývá se tématem nám všem velmi blízkým, avšak tak nevšedně, že to pochopí, hádám, tak polovina. Škoda unylého konce, který je záměrně tónován do zatmění Slunce. Měl být přece jen o trochu víc citově vypjatější a to Geislerová dělala, co mohla.

Polednice
Česko, 90 minut
Drama / Horor/ Mysteriózní