Recenze: Nikdy nejsme sami (2016) – Dramatický obraz života na maloměstě

Přečtěte si

Autor

Lenka Hrůzová
Lenka Hrůzová
Jsem studentka novinařiny, která má ráda humor a ironii, jak ve filmu, tak v životě. Vždy se ráda podívám na seriál Simpsonovi nebo na film Leon. A oceňuji filmy inspirované skutečnými událostmi, protože nemívají přeslazené šťastné konce.

Osudy osmi hlavních hrdinů se neplánovaně protínají a každý z nich svým jednáním, ať už vědomě nebo nevědomě, ovlivňuje i životy lidí ve svém okolí. Film Nikdy nejsme sami režiséra Petra Václava dokazuje, že po jakékoliv tragédii jde život prostě dál. Neobyčejně zpracovaný snímek o osudech obyčejných lidí vás svým humorem, hereckými výkony a citově vypjatými scénami donutí přemýšlet o příběhu ještě po skončení promítání.

Režisér si pro spolupráci vybral herecké trio, se kterým spolupracoval už na filmu Paralelní světy z roku 2001. Lenku Vlasákovou, Karla Rodena a Miroslava Hanuše doplnil Zdeněk Godla a Klaudie Dudová, která za výkon v posledním Václavově snímku Cesta ven získala Českého lva. Postavy ve filmu mají zobrazovat obecné fenomény, a proto divákům kromě jednoho jména zůstanou všechna ostatní utajena.

HEP613206_36lenkavlasakovaleftandzdenekgodlari

Prodavačka z vesnické samoobsluhy (Vlasáková) žije v umírajícím vztahu s nezaměstnaným hypochondrem (Roden), který deptá ženu a syny svými výlevy o chatrném zdraví a nedostatku pochopení. Přes cestu od obchodu se nastěhuje rodina paranoidního vězeňského dozorčího, který má strach z pomsty propuštěných trestanců. Proto neustále sleduje okolí a zamyká všechny dveře v domě, čímž stejně jako soused hypochondr negativně poznamenává chod celé domácnosti. Ti dva se spřátelí a lamentují nad nespravedlnostmi dnešního zvráceného světa. Jejich syny sblíží lhostejnost a paranoia obou otců, a tak začnou dělat bachařovi naschvály. Samoobsluhu pravidelně navštěvuje romský pasák (Godla), který je zamilovaný do prostitutky (Dudová), která pro něj pracuje. Odcizení od partnera dovede prodavačku k románku s pasákem a bachař začíná mít podezření, že s ženou jeho kamaráda není všechno tak úplně v pořádku. Pasák začne svou milenkou pohrdat, a tak se i ona uchýlí k prostituci. Když ani to nepomůže udržení jeho pozornosti, začne pomýšlet na sebevraždu. Ale není natolik silná, aby si vzala život. Nábojnici ukryje při procházce v lese, kde ji však vyhrabe její syn.

Snímek je mezi českou tvorbou atypický pro svou absenci hlavního hrdiny, okolo něhož by se příběh točil. Václav si jich zvolil hned osm a jednání jednoho má nepředpokládané důsledky pro některého dalšího protagonistu. Ač se postavy snaží sebevíce, jsou svedeny osudem dohromady. Film je, co se barevného zpracování týče, rozdělen na několik částí podle toho, jaká atmosféra na plátně vládne. Na postavách je často patrná beznaděj, odevzdanost a nespokojenost se životem. S tím koresponduje černobílé zpracování, které negativní dojmy umocňuje. Jakmile se ale rozhodnou vzít osud do vlastních rukou, obraz se změní na barevný a vše je tak nějak jasnější.

01

I když se na place sešli herečtí matadoři s neprofesionály, na výsledku to není poznat. Vlasáková se mistrně zhostila role zoufalé manželky, která touží po pozornosti, ale život se jí rozpadá pod rukama. Vidět Rodena ztvárnit groteskní postavu ufňukaného hypochondra je opravdu komický zážitek, který ještě prohlubuje energický Hanuš jako bachař s utopickými světonázory. Herecky méně zkušená dvojice Dudová a Godl ve filmu bez příkras předvedla, jak jsou Romové temperamentní, impulzivní, ale i citliví.

Verdikt:

Petr Václav už v minulosti dokázal, že se nebojí zpracování na první pohled obyčejných témat. Jeho příběhy jsou syrové, upřímné, plné emocí a diváky dovedou oslovit svou reálností. Této linie se držel i při vytváření filmu Nikdy nejsme sami, za nějž už stihl obdržet diváckou cenu na filmovém festivalu Berlinale. Na rozdíl od filmu Cesta ven, kde byla hlavní hrdinkou romská matka bojující proti „nálepce“ příživnice, má tento snímek potenciál si získat i většinového diváka. Není tak dokumentární, je plný vtipných replik a může se s ním ztotožnit více lidí. I když je od počátku jasné, že film nebude mít zrovna růžový konec, osudy postav nejsou jednoduše předvídatelné. Režisér nechal na závěr příběhy postav nejednoznačně uzavřené, čímž dal prostor divákovi, aby si sám domyslel, co se s nimi mohlo dít dál.

Nikdy nejsme sami
Trailer
Česko, 2016
Drama, 105 minut
Režie a scénář: Petr Václav
Kamera: Štěpán Kučera
Hrají: Karel Roden, Lenka Vlasáková, Miroslav Hanuš, Klaudie Dudová, Zdeněk Godl a další

Konečné hodnocení

Lenka Hrůzová
80 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také

Do obce roztažené podél státní silnice se nastěhuje paranoidní pracovník vězeňské správy a jeho rodina. Spřátelí se se svým novým sousedem, nezaměstnaným hypochondrem, kterého živí jeho žena pracující v místní prodejně. Unavená životem a starostí o dva syny, všimne si vyhazovače z nočního klubu. Ten ale miluje striptérku. Ta však čeká na otce svého dítěte, který sedí v nedaleké base, kde pracuje náš bachař. Drama o současné době a lidech, kteří jsou obětmi i strůjci jejích běsů.Recenze: Nikdy nejsme sami (2016) – Dramatický obraz života na maloměstě