Komiks: Batman: Rok nula – Utajené město (2015) – Nepříliš temný rytíř

Přečtěte si

Nejlepší filmy o sociálních sítích

Sociální sítě jsou stále populárnějším tématem pro vznik filmů. Některé z nich zobrazují samotný vznik sociálně sítě, jiné se...

TOP 15 filmů na Netflixu bez české podpory

Vybrali jsme patnáct nejlepších filmů na Netflixu, které se zatím nedočkaly českých titulků a najdete je tak pouze v...

12 seriálů na Netflixu, které Netflix nenatočil, ale musíte je vidět

Netflix umí nejen točit skvělé seriály, umí je také dobře nakupovat. Pokud už většinu seriálů z produkce Netflixu máte...

Autor

Když se fiktivní hrdina objevuje v různých médiích a jejich adaptacích tak dlouho, jako právě Batman, je nutné jej čas od času osvěžit. Přidat novou charakteristiku, upravit minulost, vymyslet jiný typ překážek a přetvořit zákonitosti fikčního světa. O to se v novém Batmanovi pokusil Scott Snyder.

Město Gotham je rozlehlá postapokalyptická ruina. Pustými ulicemi bují divoká tráva, metro je pod vodou a místní mládež do něj chodí rybařit. Mezi omlácenými budovami se potulují gangy jako z Šíleného Maxe a jediný muž, který se jim umí postavit, brázdí poničené ulice na motorce a tvář si zakrývá známou maskou netopýra. Batman, muž, o němž se říká, že je mrtvý, si jde vyřídit účty s tím, kdo zabil město. O tom ale komiks Rok nula – Tajné město není. Vzápětí nás totiž děj bere o pět měsíců zpátky, kdy Gotham byl… chtělo by se napsat prosperujícím městem, ale komiksoví fanoušci vědí, že to se o Gothamu nikdy napsat nedalo. Gotham je město zmítané zločinem. Prakticky jej ovládá maskovaný krutý gangster Red Hood, který šíří strach, beznaděj a auru nepolapitelnosti. Do města se ale po letech vrátil člověk, který by mohl zvrátit běh věcí a ukončit Red Hoodovu hrůzovládu – Bruce Wayne, pětadvacetiletý dědic místního finančního impéria, z něhož se během cestování po světě stal technicky i tělesně nadaný odhodlaný bojovník. Než se mu ale podaří šíleného Red Hooda zastavit, musí vyřešit problémy s vlastní identitou.

7fa1575cbd7027c9a799983a485c3c2f

Hrdinou komiksu tak v rozporu s tvrzením přebalu není Batman, nýbrž Bruce Wayne, všestranně nadaný, avšak bezradný mladík, jehož musí nápad s kostýmem netopýřího monstra teprve osvítit. A právě v jeho postavě je Batman – Rok nula inovativní a ve srovnání s dosavadní představou Batmana osvěžující. Autor knihy Scott Snyder odhaluje původ temného rytíře ze stejného bodu, jako to udělal kdysi dávno Frank Miller v legendárním Roce jedna. Ten tematicky navazoval na jeho Návrat Temného rytíře, jímž zpopularizoval dnešní zachmuřenou podobu Batmana, z níž těžil jak Tim Burton v prvních dvou „batmanovkách,“ tak Christopher Nolan ve své temněrytířské trilogii a v současnosti snad i Zack Snyder v nastávajícím Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti. Tuto vizi rovněž následoval bezpočet komiksových autorů.

Bylo by bláhové domnívat se, že se komiks vyhne srovnávání právě s Millerovým Rokem jedna. Nevyhne. Už podle názvu, který na něj částečně odkazuje, to nemá ani v úmyslu. Nikdo nejspíš nepředpokládá, že by se Snyderovi povedlo vyrovnat Millerovi stran atmosféry, ikoničnosti  postavy nebo temnoty. Té je v batmanovských komiksech dost a stále ji jen vršit je cesta nikam. Snyder to vzal tedy z jiného konce. V první řadě ubral na temnotě a pesimismu. Příběh se vyvíjí od beznadějně vypadajícího začátku k postupné katarzi. Rovněž se změnilo metodické uvažování Batmana. Už žádné hluboké ponory do zločincovy mysli, žádné uvažování o temnotě lidské duše. Nový Batman spoléhá hlavně na techniku. V komiksu se nezbytně objevují ohromující vynálezy, jejichž vzezření se pohybuje na hranici sci-fi  a reálně vypadající techniky. A především se změnil Batman.

007-028.indd

Snyderův Bruce Wayne je daleko od toho zamračeného sociopata, vedoucího ve svém zchátralém sídle depresivní monology, lkající několik dekád nad smrtí rodičů a osnující přesné plány. Tento Bruce Wayne je především idealista, který musí do role inteligentního a schopného superhrdiny teprve dozrát. Do té si musí rozmyslet, jak přesně chce zločin porážet, jak vést svůj „civilní“ i superhrdinský život, poradit si s futuristickou technikou, udělat pár chyb a celkově se projevit více jako lidská bytost, než jako ten bezchybný kamenný chrlič, kterého Batman „post-millerovské“ éry občas připomínal. Ke Snyderovu Batmanovi tentokrát nevzhlížíme jako k nedosažitelné božské entitě, ale vnímáme ho jako někoho, s kým se lze ztotožnit.

O to více vyniká kontrast mezi ním a Red Hoodem, o němž poučení komiksoví fandové vědí, že se časem promění na hodně důležitou postavu Batmanova universa. Na rozdíl od Batmana zůstává Red Hood onou nedosažitelnou postavou, tajemným, nemotivovaným a uvědomělým zlem bez tváře. Byť poučený čtenář jeho pravou tvář a skutečnou (částečně) identitu zná, působí stejně tajemně a zlotřile, jako ve známé formě. Jejich vzájemný paralelismus rozvíjí motiv Batmanova vývoje a boje s neustávajícím zločinem. Oč víc je Red Hood sadistický a neuchopitelný, tím spíše se Bruce mění z rozhněvaného mladého rváče v odhodlaného bojovníka s plánem.

Verdikt: Batmanovo celkové omlazení a proměna jeho vnitřních a vnějších problémů dávají jeho příběhům novou dynamiku. Je to nový způsob, jak známého superhrdinu vnímat a jak se k němu přiblížit z jiného úhlu. Doufejme, že stejně jako Millerova deprese mu i tento přístup vydrží dalších pár dekád.

REVIEW OVERVIEW

Filip Šula
90 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

VOD

Čtěte také