Recenze: Zde Harold (2014) – Zapšklý stařec vs. Ikea

Česká kina jsou právě uprostřed tradičního novoročního útoku severských filmů. Na plátna se dostávají několik let staří opozdilci i čerstvé kousky. Na konci ledna jsem se tak mohli dočkat brilantní Druhé šance. Splečně s takovými ale přicházejí i méně ambiciózní projekty, cílené na širší publikum. Zde Harold je jedním z nich.

Harold (Bjorn Sundquist) žije spokojeně se svou nemocnou manželkou v malé norském městě. Živí se jako úspěšný lokální výrobce nábytku, jehož výrobky si kupuje půlka města. To vše se změní, když naproti Haroldovu obchodu vyroste pobočka gigantické Ikey. Zisky se postupně snižují až k bodu, kdy musí Harold všechno vzdát a dát svou maželku do domova důchodců. Ta svůj šok ze stěhování nepřežije a tak s hlavní hrdina vydává na cestu s šíleným nápadem unést Ingvara Kamprada (Bjorn Granath), zakladatele Ikey.

ZdeHarold

Příběh dál pokračuje Haroldovou cestou do Kampradova rodiště, jeho únosem a sledem zábavných situací, ve kterých figuruje i potrefená místní dívka Ebba (Fanny Ketter). Všechno na první pohled příjemně odsýpá a ani se nenadějete a přichází konec filmu. Kromě jedné zábavné útěkové scény ovšem film nenabízí nějaké intenzivnější pokoukání a těch osmdesátsedm minut zapomnete poměrně rychle.

Již v osvědčeném stylu severských snímků se i Zde Harold neuchyluje k užívání dekorativních stylistickcýh postupů a všechno vsází na chladnou atmosféru. Zasmušilé ztvárnění příběhu zasmušilého starce ovšem někdy působí až příliš neopracovaně. Příběh v mnoha místech jen stojí na místě a buduje umělé vztahy mezi postavami, jejichž motivace nejsou ani pořádně vysvětleny.

Hlavní hnací motor příběhu, Haroldova touha po pomstě, se stává zanedbatelnou silou už při prvotním polapení Kamprada. Další směřování směrem k budování vztahů mezi hlavním hrdinou, Ebbou a Kampradem činí z dalšího vývoje děje pouhé přešlapování na místě, jehož výsledek je díky šablonovitosti jednotlivých postav nad slunce jasný. Při přešlapování ovšem film občas sáhne do rukávu a vytáhne z něj vtipné eso. Komedie, opět v klasickém absurdně severském stylu, obohacuje film měrou dostatečnou na to, aby odčinil nepohyblivý příběhový aparát.

Film většinou ničím neurazí, ale na druhé straně mu schází hodně do toho, aby něčím diváka zaujal. Jednoduchý existenciální příběh s narychlo vymyšlenou pointou nedokáže ukotvit pozornost natolik, aby mu stálo za to uplatňovat nějaké sofistikovanější stylistické postupy. Například oproti nedávno v kinech uvedené Druhé šanci jde o velké zklamání.

• Zde Harold / Her er Harold
  • Režie: Gunnar Vikene
  • Hrají: Björn Granath, Olaf Heggdal, Samuel Hellström, Andreas Hyttsten, Fanny Ketter a další