Recenze: Vlna (2015) – Skandinávský pozdrav do Hollywoodu

Milovník katastrofických filmů z hollywoodské produkce se rozhodl přenést mustr a veškerá klišé s nimi spojenými do norského prostředí.

Geolog Kristian se chystá s rodinou opustit městečko Geiranger, které svou malebnou krajinou láká mnoho a mnoho turistů. Nedají mu však spát nezvyklá data, která vycházejí z horských masivů obklopující jezero města. Vypadá to, že se masiv posouvá a že dojde k sesuvu obrovské masy horniny do jezera, která by vyvolala tsunami obřích rozměrů. Předtucha se stává realitou a obyvatelé města mají pouhých deset minut na to, než vlna smete město z povrchu zemského.

Tvůrčí tým si snad nemohl najít lepší téma, než je právě sesuv horniny do jezera. Stejně jako Roland Emmerich nám nastínil svou představu o konci světa v roce 2012 spjatého s koncem mayského kalendáře ve stejnojmenném katastrofickém blockbusteru, pak režisér Vlny zobrazuje pravděpodobný scénář události, která jednoho dne nastane. Režisér buduje napětí prakticky už během prvních dvou minut, kdy diváka seznamuje s tragickými událostmi stejného ražení, jež postihly norská města jako Geiranger. Poté dojde pro tento druh filmu k zásadní otázce: Až se to znovu stane, budou lidé varováni včas?

fjord-mediumRežisér Roar Uthaug nepřišel s ničím novým. Ani se nesnažil. Na filmu jde vidět, že strávil několik desítek hodin pečlivou studií snad všech katastrofických snímků, které za velkou louží vznikly. Čím jen začít… Máme tu rodinu, které sice všechno klape, ale synovi se zkrátka nelíbí, že by se měl stěhovat a dává to tátovi pěkně najevo. Linka otec-syn má samozřejmě klasické hollywoodské rozuzlení. Dále tu máme vedlejší postavy jejichž nelogické chování diváka přivádí k šílenství do takové míry, že mu ani vadit nebude, pokud se jim dostane té osvěžující koupele.

Ano, Uthaug mohl jít jinou, chytřejší cestou, ale mám dojem, že to měl být vzkaz za moře, že i ve Skandinávii se dá natočit solidní katastrofický film. Navíc pro hollywoodská studia za směšnou částku. Pravda, takřka všechny trikové záběry se točí kolem digitální vlny, ale práce trikařů se natolik povedla, že se Vlna vedle kolosálních snímků vůbec neztrácí. O sázce na malebnou krajinu snad nemá cenu ani psát. Lokace jsou nádherné a zejména divák nežijící na severu Evropy je přírodou ohromen.

bolgen

Proč tak vysoké hodnocení? Jednak proto, že režisér se dle mého soudu vysmívá všem klišé, které k takovému žánru patří a v některých pasážích je posunuje ještě o stupeň výše, a jednak proto, že bravurně zvládá budovat napětí. Je otázkou času, kdy si Roar Uthaug natočí za mořem snímek za obrovské peníze. Za Vlnu si šanci rozhodně zaslouží.í

Vlna je sice mixem filmů 2012 a San Andreas, ale jako celek působí dospělejším dojmem než zmínění hollywoodští souputníci. Skandinávie přišla s vlastním katastrofickým filmem, na který může být setsakramentsky pyšná.

Vlna / Bølgen
Stopáž: 104 minut
Režie: Roar Uthaug