Recenze: The Boy (2016) – I panenka má své potřeby

Do kin vstupuje příběh o mladé Američance, která přijela do Anglie dělat chůvu. Netuší však, že bude dělat společnost panence v životní velikosti.

Greta (Laura Cohan) je mladá Američanka, která přijala nabídku od staršího anglického páru, aby u nich pracovala jako chůva. Po příjezdu na anglický venkov a seznámení se s domem ale zjistí, že se nemá starat o chlapce, nýbrž o porcelánovou panenku v životní velikosti. Posléze pochopí, že je to způsob, jak se pár vypořádává se smrtí svého syna, jenž zemřel před dvaceti lety. Greta dostane seznam činností, podle kterých má o panenku pečovat. Prvotní sarkasmus vystřídá strach poté, co se začnou dít v domě divné věci.

MV5BMTc0MDY1OTc4M15BMl5BanBnXkFtZTgwOTk3NzA3NzE@._V1__SX1377_SY747_

Režisér William Brent Bell je známý díky svým nepříliš povedeným hororům (Ďábel v těle, Stay Alive) a i zde potvrdil, že jeho filmy zkrátka na stříbrné plátno nepatří. The Boy – také nechápu, proč snímek vchází do kin pod tímto názvem – absolutně postrádá sebemenší byť i náznak napětí či hrůzy, což je přece pro film tohoto žánru klíčové. A nezachrání to ani rádoby strašidelný dům, ve kterém se celý příběh odehrává. Co na tom, že se ve filmu objevuje jedno klišé za druhým, koneckonců se jedná o pokleslý žánr a je to asi hlavní důvod, proč fanoušci tomuto žánru holdují, když film je vlastně úplně o ničem.

Nejspíš se ptáte, o čem by asi tak horory měly být. Ale The Boy je opravdu tím snímkem, který předkládá spíše více otázek než odpovědí. Pozornější divák vyjde ze sálu a neustále se ptá, proč se zachovali tak a tak, nebo proč proboha neudělá to a to, to by přece dávalo daleko větší smysl. Scenárista snímku postupoval v některých případech až tak špatným způsobem, že to musí být i na fanoušky pokleslého žánru silné kafe. Všechno nahodilé. Přesně tak, aby to scenáristovi hrálo do karet. Jediná šikovná věc se týkala postavy Grety, o jejíž minulosti se vlastně dozvídáme prostřednictvím telefonního rozhovoru s její kamarádkou. Ano, šikovná klička jak nám hlavní protagonistku představit. Na konci filmu to má i pointu. Sice nad ní kroutíte hlavou, ale má.

MV5BMTExNDQ2NzUzNjZeQTJeQWpwZ15BbWU4MDIwODcwNzcx._V1__SX1377_SY703_

Mimochodem, do herečky Laury Cohan jsem vkládal velké naděje, protože v americkém hororovém seriálu Živí mrtví působí přirozeně a tu hrůzu z chodících mrtvol ji baštíte. Ale tady? Jediná situace, kde působila naprosto přirozeně, byla reakce na fakt, že má hlídat porcelánovou panenku.

The Boy je další z rádoby hororů, které mají radši rovnou zamířit na digitální nosiče. Bez atmosféry, bez nápadu a bez dobrého scénáře dobrý horor zkrátka nenatočíte. Příběh o porcelánové panence je toho důkazem.

The Boy
Stopáž: 97 minut
Režie: William Brent Bell