Recenze: Rodinný film (2015) – Film, který není pro každého diváka

Rodiče na několik týdnů pryč. Dospívající děti samy v bytě. Sen každého mladistvého se však může stát noční můrou. Přesně o tom je Rodinný film.

Erikovi (Daniel Kadlec) a Anně (Jenovéfa Boková) odjedou rodiče na několik týdnů pryč. Oba chodí do školy a tak za rodičema vyrazí až o vánočních svátcích. Do té doby mají prostorný pražský byt jen a jen pro sebe. Jak s touto situací teenageři naloží? A jak se celá rodina vypořádá s nečekanou dramatickou událostí, která by rodinu mohla jednou pro vždy rozdělit?

photo2_big

Druhý celovečerní snímek absolventa pražské FAMU, Olma Omerzua, pojednává o rodině jako o rádoby fungující instituci, jež je podrobena několika zatěžkávacími zkouškami. Bezpochyby talentovaný režisér, původem ze Slovinska, v podstatě nepřišel s žádným bůhvíjak převratným tématem, zato však bedlivě věnuje pozornost postavám při řešení nastalých problémů. Co může být pro teenagery nejlepší dárek, než mít byt sami pro sebe. S tím jde však v ruku v ruce odpovědnost, na kterou mládí ze začátku nemají čas.

Režisérův cit pro ironii, jež film doprovází prakticky celou stopáž, je obdivuhodný jednak proto, že obrací role rodičů a dětí, a jednak proto, že se nebojí rodinu rozbíjet a opět dávat dohromady i za pomoci šablonovitých prvků, které se však praktikují v každé druhé rodině. Tím mám na mysli klasický příklad typu: Máme problémy – pořiďme si dítě. V rodině nám chybí pohoda a radost – pořiďme si psa. To jsou věci, které se povedly a budou diváka bavit. Problém však nastává v momentě, kdo se na film podívá. Tvůrci se netají tím, že jde o drama, byť s velkou dávkou ironie, ale chtějí také snímek prezentovat jako nenáročný film pro celou rodinu, u kterého není zapotřebí zapojení mozkových závitů. Rodinný film sice bude pro normálního diváka stravitelný, ale musí být pokročilejšího věku, aby pochopil, co chtějí tvůrci tímto dílem říct.

rodinny-film_2

Další problém jsem měl se stopáží, i když měla přijatelnou hodinu a půl. Na můj vkus dostaly moc prostoru pasáže z thajských lokací, kde se rovněž natáčelo. Omerzu si jistě finální podobu střihu vždycky obhájí, ale tyto scény, i když do filmu patří právem, film neúnosně zpomalují. Z daného tématu však tvůrci vytěžili maximum, což je to nejdůležitější.

Rodinný film určitě nebude pro každého diváka. Ale jestliže má někdo rád ironii a téměř až existenciální drama, tak je tento snímek Olma Omerzua tím pravým ořechovým. Vyspělý film, jenž si ocenění z festivalů po právu zaslouží.

Rodinný film
Stopáž: 95 minut
Režie: Olmo Omerzu