Recenze: Cyberbully (2015) – Šikanovaná Arya Stark

Šikana už není, co bývala, a stejně jako všechno v dnešním světě, má svoji evoluci. Dnes dětem a dospívajícím neublíží svačina v koši nebo schované zimní boty. Dnes je to zesměšnění na sociální síti! A když se k tomu přidá ještě pár nahých fotek, začíná jít doslova o profil.

Snímek z produkce Spojeného království je primárně určen pro televizní stanice. V českých kinech ho nejspíš neuvidíme, ale i tak stojí za shlédnutí. Mě osobně film celkově překvapil a to zejména kvůli nespočtu mínusových bodů, které jsem si sama sečetla ihned po objevu. Zaprvé tedy, Cyberbully má stopáž přesně 62 minut. To je děsivě málo na to, aby se děj řádně rozběhl, natož tam ještě vecpal zápletku a ucházející závěr. Zadruhé jsou uvedeni pouze tři herci, což je docela tragédie, protože jak by mohli ve třech skloubit něco koukatelného? Zatřetí už jsem viděla na stejné téma film Odebrat z přátel (2014), který v hororovém žánru má něco do sebe, ale drama jsem nepocítila. Moje obava z opakování stejné chyby byla tedy docela na místě. V popisku však stojí drama/thriller a to je přece jen jiný soudek. Začtvrté, po pátrání na ČSFD jsem zjistila, že film zhodnotilo pouhých 767 lidí, což je vážně bída s nouzí a tak ani výsledné hodnotící procento příliš o ničem nevypovídá. Jaké však bylo překvapení, když jsem se na celý snímek vydržela dívat bez přestávky Argument: „No jo, však to má hodinu taky!“ neberu, protože klasicky chodím každých třicet minut poctivě kouřit…

1280x720-g5S

Děj filmu se víceméně prostý. Vypadá to jako běžný den, kdy hlavní hrdinka Casey jen tak sedí u notebooku, poslouchá trochu hudby a chatuje s kamarádkou. Vše se změní ve chvíli, kdy objeví na zdi (nemusím doufám vysvětlovat základní FB pojmy jako zeď, chat, like apod :D) svého ex-přítele nehezký vzkaz, který je tak nějak o ní/pro ni. Jako každá dívka i žena pocítí náhlou potřebu se pomstít… Naštěstí má BFF, která jí pomůže a společně osloví známého hackera, který je schopný nabourat se do jakéhokoliv profilu. Casey tedy na ex-přítelovu zeď napíše nelichotivou poznámku o jeho schopnosti mít sex. Tím se však dostane do hledáčku jistého „mstitele“, který vyhledává na Fb šikanátory a těmto dělá ze života peklo. Najednou Casey stojí proti neviditelnému nepříteli, se kterým nelze bojovat. Začíná hodina strachu a beznaděje! Hacker je totiž velmi schopný a během chvilky z Caseyina notebooku vysosá veškeré informace, včetně jejího tajného fejku a nahých fotek. Pod hrozbou, že všechna její tajemství zveřejní, donutí Casey postupně přiznávat všechny svoje prohřešky, od pomluvy nejlepší kamarádky, zesměšňování náhodných videí na různých serverech apod. Jak to celé dopadne? Nechá se Casey šikanovat stejně tak, jak ona šikanovala druhé nebo se problému postaví čelem?

Casey

Režie se ujal Ben Chanan, kterého můžete znát jako tvůrce seriálu Vězněm v cizině. Hlavní a prakticky jedinou roli svěřil začínající Maisie Williams, která ve věku pouhých 18let má za sebou obří zkušenost v podobě role malé „Starkovy holky“ Arye ze seriálu Hra otrůny. Svým výkonem mě vážně mile překvapila, protože hrát sama s monitorem je stejné jako mluvit se zdí. Vám to ale vůbec nepřijde a filmu neškodí.

Škoda stopáže, která mohla být přece jen o pár minut delší a škoda, že postava virtuálního šikanátora nebyla více rozvinuta. Docela mi vadilo i unylé prostředí a úplně promarněná příležitost v postavě otce. Ten ve filmu totiž pouze mluví skrz dveře a neukáže se, ale v některých scénách mohl, protože by to přidalo příběhu na dramatičnosti.

Cyberbully
Velká Británie, 62 minut
Drama / Thriller