Recenze: Chlapec a svět (2014) – Animák ze země tance

Ve společnosti široce známých snímků se v nominacích na Oscara za nejlepší animovaný film objevil i Chlapec a svět od režiséra Ale Abreuho. Brazilská podivnost ve společnosti zajetých jmen a studií působí na první pohled trochu divně. Dokáže i na druhý diváka zaujmout a prokázat, že si svou nominaci zasloužila?

Chlapec a svět na první pohled zaujme jedinečným stylem animace. Jednoduché postavy zasazuje do prostředí dětských voskovkových malůvek, vodovkových scénerií a až strašidelných koláží. Když se malý chlapec vydá na cestu najít svého tatínka, jež odjel pracovat do velkoměsta, využívá snímek jednotlivé typy animací k různým účelům.

Chlapcův venkovský domov je zprvu jen souborem jednoduchých dětských malůvek a postupně se mění na komplexnější prostředí. Koláže z novinových a časopisových výstřižků se zas začínají objevovat až v městských a industriálních prostředích. Abreu například auta znázorňuje pouze pomocí jejich menších částí vystřižených ze stránek časopisů. Kombinace těchto jednotlivých postupů znázorňuje jednotlivé oblasti fikčního světa filmu.

Práce s tématickým odlišením oblastí světa souvisí se zprávou, kterou Chlapec a svět předává. Chlapcovu cestu do velkoměsta používá jako prostředek ke zobrazení stavu dnešní industriální, konzumeristické společnosti. Poněkud důrazným a jasným způsobem film oslavuje kreativitu a sociální cítění člověka a démonizuje dopad industriální revoluce a honby za materiálními hodnotami. Zde se sluší popřemýšlet nad tím, zda-li jde skutečně o film pro děti. Ty totiž snímek v jeho celistvosti moc nepochopí. Režisér to kompenzuje příležitostným využíváním roztomilého chování hlavního hrdiny.

ChlapecASvet_Dzungle

S podobnou zprávou, i když podanou ne tak násilným způsobem, přišel minulý rok také Osborneův Malý Princ. Toho ovšem Chlapec a svět jasně překonává v rozsahu vyprávění. Ač jde na první pohled o velmi jednoduchý a srozumitelný příběh, na konci přichází s pointou, která celé proběhnuvší vyprávění převrací. Nebudu samozřejmě spoilerovat, ale díky báječnému konci si Chlapec a svět zaslouží i druhé zhlédnutí.

Právě závěrečný twist přidává snímku na hodnotě. Režisérův společenský komentář během prvního sledování právě jednoduché vyprávění narušuje a působí dost uměle. Ať už jde o zobrazení každého podnikatele jako zlého člověka nebo o kýčovitou montáž kácení a vypalování deštných pralesů, Abreu by mohl přeřadit na trochu nižší rychlost a nechat diváka si některé věci domyslet.

Chlapec a svět je animovaný film s hlubším významem. I když se takové animáky poslední dobou objevují (LEGO příběh, Malý princ), žádný z nich nejde tak daleko. Abreu tady zobrazuje úpadek společnosti ve formě, na kterou je radost pohledět. Cílovou skupinou ovšem nejsou dětští diváci, ale většinově dospělí.

• O Menino e o Mundo / Chlapec a svět
  • režie: Alê Abreu
  • hrají: Marco Aurélio Campos, Vinicius Garcia, Lu Horta