Recenze: Ave, Caesar! (2016) – Bratři Coenové a jejich pohled na Hollywood

Ethan a Joel. Tyto dvě jména patří momentálně nejslavnější sourozenecké dvojici Hollywoodu, bratrům Coenům. Snímky vzniklé pod jejich vedením nepostrádají vtip, syrovost a ani uměleckou kvalitu. Kdo viděl Tahle země není pro starý, Big Lebowskiho nebo Fargo (jak film, tak seriál), kvality obou tvůrců zkrátka uznat musí. Nejnovější sourozenecký počin, Ave Caesar!, nás zavádí do útrob filmových studií a ukazuje nám pohled „za oponu“ továrny na sny.

Eddie Mannix je přesně ten typ člověka, kterého chcete mít na své straně. Dokáže vyřešit rychle a precizně jakýkoliv problém a pro své zaměstnavatele je nepostradatelný. O tom se koneckonců přesvědčují dennodenně hvězdy filmového showbyznysu. Mannix například vysvobodí z problematické situace mladou hvězdičku, uklidní naštvané věřící kvůli filmu o Ježíšovi a s nedostatkem volných herců si poradí tak, že do sofistikovaného filmu obsadí buranského kovboje. Nic není ale tak idylické, jak se zdá a na některé problémy nestačí ani Eddieho um. Slavná „vodních filmů“ herečka otěhotní, jeden tanečník se začne chovat divně a aby toho nebylo málo, hlavní hvězda největšího filmu studia, Baird Whitlock, zmizí. Do toho ještě dostane „řešitel problémů“ pracovní nabídku, která je vskutku lákavá. Na jednoho člověka skutečně hodně.

hail-caesar01

Jak jsme u bratrů Coenů zvyklí, opět vykonali klasicky více úloh najednou. Postarali se jak o režii, tak i o scénář. Nechybí ti klasické tvůrčí prvky obou bratrů – umělecká poloha i specifický humor. Na to první je kladený důraz především v odkazování na klasický Hollywood minulého století. Dočkáme se řady scén, které by jako z oka vypadly nějakým starším snímkům. Během jednoho filmu nahlédneme pod pokličku několika žánrů a tak na chvíli navštívíme natáčení westernu, uhrančivých akvabel, filmu o smetánce, ale i historického eposu. Ovšem ani dobře odvedená vizualita vše nezachrání. Ve snímku je děj soustředěný na několik postav a celková příběhová fragmentace dojmu ubírá. Navíc jsou některé scény přepálené a dialogy zdlouhavé. Postavy jsou sice zajímavé, ale ne natolik, aby stačily zaujmout v prostoru, který dostaly k dispozici. Některé odbočky od hlavní linky působí zbytečně a jen jako nutná vata. To zpomaluje spád a má za následek občasnou nudu. Na druhou stranu vše kromě vizuality zachraňuje rovněž humor a coenovská ztřeštěnost. Některé záběry jsou poněkud bizarní a připomínají díla Wese Andersona.

hail-caesar-tv-spot-3

Co se však skutečně povedlo, je casting. Nesmlouvavého Eddieho ztvárnil Josh Brolin, který se se svým drsným pohledem na roli perfektně hodí. George Clooney jako poněkud naivní hvězda Baird Whitlock pobaví, stejně tak Ralph Fiennes v roli uhlazeného režiséra, který se neudrží a postupně ztrácí nervy. Pánské publikum jistě zajásá nad výskytem Scarlett Johansson, jež ztvárnila zmíněnou hrající akvabelu. něžnější polovička lidstva jistě zaplesá při pohledu na tančícího Channinga Tatuma v námořnickém oblečení. Všichni herci předvedli skvělý výkon a pochvala jim patří rovněž za to, jak dobře dokázali parodovat své kolegy i sami sebe.

caesar 1

Celkově je Ave Caesar! jedním ze slabších počinů bratrů Coenů. Hýří sice barvičkami, zajímavou výpravou, vtipem a uměleckými záběry, ale to nestačí. Dějová rozkouskovanost, absence hloubky postav a zbytečně prodloužené scény zrazují Caesara podobně jako Brutus.

• Ave, Caesar! / Hail, Caesar!
  • Režie: Ethan Coen, Joel Coen
  • Hrají: Josh Brolin, George Clooney, Alden Ehrenreich, Ralph Fiennes, Jonah Hill, Scarlett Johansson, Frances McDormand, Tilda Swinton, Channing Tatum a další
Daniel Birgus
65 %
Předchozí článekVideo: Sestřih vítězných oscarovek za Nejlepší vizuální efekty
Další článekHra o trůny: Nadílka mrtvých plakátů k šesté sérii
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.