Recenze: 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází (2016) – Omluva bývalým mariňákům

Režisér Transformerů či Armageddonu se pokusil převyprávět příběh o statečné šestici amerických svalovců, která v lybijském Benghází chrání americkou ambasádu. Pomohla Michaelu Bayovi změna žánru?

Jedenáct let po teroristickém útoku na Světové obchodní centrum v New Yorku se radikálové v lybijském Benghází rozhodli „oslavit“ výročí útoku dalším útokem. Tentokrát na americkou ambasádu. Jelikož americké tajné služby útok podcenily, zbývá jediná možnost: nechat to na šestici bývalých elitních mariňáků, kteří zde sloužili pouze jako ochranka. 13 hodin boje o ambasádu a o holé životy začíná.

1870

Nejrealističtější film Michaela Baye? Dost možná. To však neznamená, že by se oprostil od svých poznávacích znamení. I zde tu máme hromadu explozí. Chybět nemůže bezpočet záběrů na zapadající či vycházející Slunce, a samozřejmě nějaké ty stíhací letouny. Pokud si chtěl Bay zkusit něco jiného, tak měl zkusit něco jiného. Pokus o nějaké drama mu vůbec nevychází, pokud tím režisér nemyslel sentimentální dialogy a vzpomínání na rodinu od všech ústředních postav před osudovým střetem s nepřítelem. Snaha místy až o dokumentární pojetí akčních scén vůbec nevychází, reportážní kamera se sice třepe, nestíhá zaostřovat, jenže až do takové míry, že se v tom divák úplně ztrácí. Honička v autě uprostřed ulic Benghází? Naprosto nepřehledná. Jediná pozitivní věc, v čem si je Bay jistý v kramflecích, jsou výbuchy.

Pokud člověk zná režisérovu tvorbu, tak ho samozřejmě napadne, že by do žádného válečného dramatu nešel, pokud by se tam brutálně nestřílelo, auta by nelétala vzduchem, nebo se nepoužívalo jeho oblíbené RPG, rozuměj zbraň. Tak proto nejspíš Bay na režírování kývl. Byl by tu ještě možná jeden důvod, což je velká spekulace. Film si objednala americká vláda jako omluvu všem odvážným mužům, kteří v Benghází uvízli, protože CIA zaspala a teoretický útok podcenila. Docela slibný námět pro film, to bezpochyby. Jenže to neměl dostat na starost Bay, který se jen stará o to, aby jeho vyvolení svalovci dobře vypadali na plátně. Ani v tento okamžik, kdy se vojáci poflakují nebo posilují, si neodpustí detailní záběry na jejich vypracované svaly. To se zkrátka nedá otitulovat jako drama, byť akční.

720x405-13

Co se Bayovi opravdu povedlo? Dle mého názoru casting. Dal dohromady víceméně televizní herce, kteří se však skvěle doplňovali a každý měl svůj prostor. Kdyby se projektu ujal Greengrass (Kapitán Phillips, Let číslo 93), stojím si zatím, že by to bylo daleko lepší. Kdyby…

Michael Bay se pokusil o akční válečné drama podle skutečné události a všem jasně ukázal, že to nebyl dobrý nápad. Výbuchy nechyběly, akce nechyběla, ale smysluplné dialogy a pevná ruka režiséra, který umí vyprávět příběh, ano.

13 hodin: Tajní agenti z Benghází / 13 hodin: The Secret Soldiers of Benghází
Stopáž: 144 minut
Režie: Michael Bay