Recenze: Perfektní den (2015) – Jiný pohled na Bosenskou válku

Španělští tvůrci se rozhodli pojmout válku v tehdejší Jugoslávii trochu jinak a natočili komediální drama o skupince humanitárních pracovníků. Jak obstáli?

Den jako každý jiný. Jak rozhodne velení, tam ses jednotka humanitární pomoci vydává řešit běžné, leč pro člověka bez domova a vůbec pro lidi postiženými válkou životně důležité věci. Jako je například vyndání mrtvého těla ze studny dříve, než bude voda kontaminovaná. Jenže při pokusu o vytažení těla praskne lano a nové nikde není k sehnání. Co teď? Pracovníkům začíná perfektní den.

Režisér Fernando León de Aranoa, rodák ze španělského Madridu, je ve své zemi velmi uznávaným filmařem a jeho snímky se několikrát objevily na zahraničních festivalech. Výjimkou není ani jeho nejnovější Perfektní den. Film vycházející z knižní předlohy od spisovatelky, lékařky a scenáristky v jedné osobě, Pauly Farias, která mimochodem je autorkou scénáře ke španělské filmové pecce Ti druzí s Nicole Kidman v hlavní roli, se odehrává v roce 1995 někde na Balkáně, kde se blíží konec tzv. Bosenské války. Ale nejedná se o nějaké válečné drama, to mi věřte. Díky hlavním postavám je film plný sarkasmu, ironie a místy až drsného humoru.

a_perfect_day-cannes-film-festival-3

Postavy jsou sice možná trochu šablonovité – držitel Oscara Benicio Del Toro jako bezpečnostní expert skupiny Mambrú je zkušený mazák a také sukničkář, pak tu máme rovněž oscarového Tima Robbinse, jehož postava „B“ je starší bohém se slovníkem dlaždiče. Aby toho nebylo málo, do týmu jim přibude posila Sophie (Mélanie Thierry), pro kterou je to první mise a samozřejmě je plná ideálů. Naštěstí ta interakce mezi nimi funguje naprosto bez chyby, viz scéna na brífinku v táboře OSN, kde se zvídavá Sophie chce domoci vysvětlení jisté záležitosti a zkušený Mambrú sedící vedle ní se jenom směje.

Obdivuhodné je i tempo snímku, které se prakticky nezastaví, ale když na to dojde, protože není zbytí, nastoupí hláškující Tim Robbins, pro něhož je to asi nejlepší role od Tajemné řeky. Někdo možná bude mít problém s častým mícháním žánrů, ale míchanina road movie, komedie a špetka válečného dramatu mi sedla jako dlouho nic. Důležitá je koneckonců přítomná absurdita války a také absurdní chování velících důstojníků OSN, kteří se někdy chovají tak nelogicky, že se poté nedivíte tichému výsměchu na brífinku, o kterém jsem psal výše. Film zkrátka jako celek drží pohromadě a doporučuju všem, kteří už mají dost válečných celovečeráků, kde se zachraňují jednotky nebo samotní vojáci z nepřátelského území. Tady se zachraňuje studna, jež je zdrojem pitné vody pro mnoho a mnoho lidí.

1217721_A_Perfect_Day

Španělská kinematografie patří v evropském měřítku momentálně k těm lepším. Sice jsme nedostali další kvalitní horor, jak jsme od Španělů zvyklí, zato jsme dostali absurdní, sarkastický film z doby tzv. Bosenské války o skupince humanitárních pracovníků zachraňující studnu pro tamní obyvatele. Dobře napsané postavy, výborné výkony (tandem Del Toro a Robbins), syrová kamera a skvělý soundtrack podtrhují další španělský triumf.

Perfektní den / A Perfect Day
Stopáž: 106 minut
Režie: Fernando León de Aranoa