Recenze: Padesátka (2015) – Vojta Kotek a jeho zimní komediální radovánky

Hory jsou krajem drsným se stejně drsnými obyvateli, jak dokazuje nová vánoční komedie Vojty Kotka. Ten sleduje ve svém snímku právě jednu komunitu horalů, která zrovna plnými doušky prožívá běžkařský závod na padesát kilometrů.

Celé okolí šílí z nadcházejícího závodu a nejvíc je to poznat na Pavkovi, pro kterého je běžkaření smyslem života. Ovšem v tom se rozchází se svým synem, pro kterého je větší zábava dovádět se ženami středního věku na nejrůznějších veřejných místech. S touto netradiční dvojicí se setkává Jan Hilský, který se do hor kromě vidiny skvělého času v padesátce vydává především proto, aby poznal svého otce. Vedle této trojice hlavních hrdinů dostanou možnost zazářit také místní bizarní postavy- jednonohá manželka myslivce, opilý rolbař, lovec žen a spousta dalších.

cc612d3c3a50a91f17123c0ebf19_w720_h481_gb1f4c55a78cf11e5a896002590604f2e

Vojtěch Kotek vsadil ve své vánoční komedii především na bizarnosti a absurditu. Není se čemu divit, když mu scénář napsal Petr Kolečko, který se podílel na vynikající Čtvrté hvězdě. Ovšem v tomto případě to tak slavné není. Vyprávěcí forma je sice netradiční (například rychlé prolínání současnosti s minulostí při vzpomínkách protagonistů), ale postrádá ucelenost. Filmem se sice prolíná hlavní dějová linka, ale je rozkouskovaná drobnými příběhy, které v některých případech působí zbytečně. Na to, že je Padesátka komedie, moc povedených vtipů nemá. Jejich velká část staví na absurditě situace  a na různých vtípcích na téma „tvoje máma“ nebo „neběžkaři jsou srabi“.Postavy jsou sice netradiční, ale ve svém jádru povrchní. Každou z nich (až na Pavka) lze popsat jediným slovem a to je prostě málo.

padesatka1448444902

Herecké obsazení sází na profláklé tváře. Hlavní postavy ztvárnili Ondřej Pavelka v roli sportovně založeného Pavky, Jakub Prachař jako jeho syn Jura a Marek Taclík jako Jan Hilský toužící najít svého otce. K této trojici se přidává Vilma Cibulková hrající Taclíkovu matku, Jiří Mádl v roli lovce žen či Jiří Schmitzer nahánějící strach jako myslivec Kuna. K obsazení nemám žádné výtky. Především Pavelka jako Pavka, pro kterého jsou běžky na prvním místě, ztvárnil svou úlohu na jedničku. Prachař ničím nepřekvapil (myšleno v dobrém), snad jen výstředním účesem.

Celkově je padesátka naprosto průměrným filmem, který neurazí. Pokud nemáte přehnané nároky, snímek si užijete.

• Padesátka
  • Režie: Vojta Kotek