Recenze: Steve Jobs (2015) – Danny Boyle a jablko

Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

Film zachycující životní dráhu jablíčkářského miliardáře jsme již jednou mohli vidět, navíc poměrně nedávno ve snímku, kde mu tvář propůjčil Ashton Kutcher. Výsledný produkt byl spíše průměrnou záležitostí, což řadu fanoušků tvůrce nakousnutých jablek neuspokojilo. Ovšem Steve Jobs je natolik populární, že dostal ještě jednu příležitost ukázat se na stříbrných plátnech.

Tato životopisná podívaná se zaměřuje na nejrůznější vyhrocené momenty před zahájením prezentací, na kterých byly představeny nové produkty. Pohled do zákulisí nám ukazuje, že Jobs skutečně nebyl zrovna Mirek Dušín. Ke svým blízkým se choval místy jako ke kusu hadru a své podřízené často komandoval za únosnou mezí snesitelnosti. Na druhou stranu se pod slupkou osoby, kterou je opravdu lehké nesnášet, skrývá i něco víc…

jobs-steve

Reži se ujal Danny Boyle, duchovní otec feťácké Odyssey Trainspotting. Stejně jako v případě sledování osudů skotských bouřliváků, i zde jde do hloubky hrdinovy duše. Přestože nevidíme Jobsův životní vývoj od raného dětství či mládí, o jeho osobnosti si uděláme představu i díky zákulisním scénám. Režisér přistoupil k filmu značně minimalisiticky a tak místo velkolepých scén zachycujících protagonistovy životní milníky dostanete jen pár vyhrocených situací odehrávajících se za oponou během prezentací. Na jednu stranu je originální, že se celý snímek odehrává během stejných akcí spojených s představováním nových produktů, na druhou stranu je to trochu škoda. Je jasné, že se Boyle snažil k Jobsovi přistoupit trochu jinak, aby se po svém předchůdci neopakoval, ale i tak se mohl více zaměřit na životní aspekty. Je sice hezké, že vidíme několik hádek, ale chtělo by to víc, Celé to působí povrchně.

jobs

Hlavní role se zhostil Michael Fassbender. Tento herec původem z Německa dokazuje, že má talentu na rozdávání. Jeho výkon je přirozený, bez nucenosti či přehrávání. Do role jeho blízké spolupracovnice byla obsazena Kate Winslet. Ta rovněž dokazuje, že je schopná ztvárnit kohokoliv, a to velmi přesvědčivě. Kdo však překvapil, byl Seth Rogen. Od něj, jakožto zástupce především komediálních rolí, byste nečekali, že se objeví v takovém snímku. Ale s atypickým úkolem se vypořádal dobře. Jeff Daniels, zde jako velký šéf, dává najevo, že i přesto, že není junák, je schopný předvést svěží vystoupení. K hercům žádnou výtku nemám.

Hodnocení

Pokud jste fanoušky firmy s nakousnutým jablkem či potažmo samotným Jobsem, film se vám určitě líbit bude. Pro ty ostatní to bude zajímavá podívaná, která je však trochu strohá. Upoutávky nás lákaly na obrovský a zdobný dort, dostali jsme však jen menší dortík. Chutná, ale čekali jsme něco jiného.

• Steve Jobs
  • Drama / životopisný
  • Režie: Danny Boyle