Recenze: Macbeth (2015) – Oblíbená postava filmařů opět v akci

V pořadí už sedmnáctá filmová adaptace tragédie od Williama Shakespeara o skotském králi tyranovi se ukazuje v novém světle. Svou vizi se pokusil na filmové plátno přenést australský režisérský talent Justin Kurzel. Čeká nás něco nového?

Po vyhrané bitvě bylo Macbethovi předpovězeno, že se stane  příštím králem Skotska. Válečníkovi se představa býti novým pracovníkem zajídá a věštbu od čarodějnic hned sdělí své ženě. Velmi ctižádostivá dáma manželi poradí, aby skotského krále Duncana při návštěvě jejich osady na počest vítězné bitvy zabil. Po váhání nakonec Macbeth hrůzný čin spáchá. Vínu svede na dva strážce, kteří byli u králova stanu. Ty totiž předtím Macbethova manželka uspala a její muž tak neměl problém jim dát do rukou zkrvavenou vražednou zbraň – dýku.

Nakonec se Macbeth stane králem. Svou pozici na trůnu hájí seč mu síly stačí, neboť se v království proslýchá, že on zabil svého předchůdce. Jeho protivníci končí na popravišti a jeho žena začíná šílet. Macbeth nakonec svede o království závěrečný souboj s jedním ze svých odpůrců. Je si totiž jistý, že ho nemůže porazit nikdo ‚z ženy zrozený‘, což mu řekli čarodějnice.

MacBethFassbender-xlarge

Macbeth je opravdu žádanou látkou filmařů a téma ‚Co všechno jsem schopen udělat…‘ lze pojmout mnoha způsoby. Tvůrci se v této už sedmnácté filmové adaptaci snaží být věrní předloze jak to jen jde. A stejně chtějí udělat něco nového. Jde to vůbec dohromady? Už první minuty naznačují, že to jde. Monumentální hudba, drsné skotské pláně a na nich bojující Macbeth. Film má od začátku spád, i když je tempo velmi pomalé. Různé prostřihy jako detail na Macbethovu tvář, celek zachycující bitvu, mlhu pokrývající vřesoviště a čarodějnice – to vše během prvních pár minut vás nadchne. Expozice jako blázen. Jenže…

festivals_macbeth

Hlavně nepřepálit začátek! Snímek ztrácí během několika minut tempo a třebaže pohled na nádherné lokace nebo výborné herecké výkony Michaela Fassbendera a Marion Cotillard je pastvou pro oko filmového fanouška, přijdou scény jako vystřižené z divadelního představení. Prostor totiž dostávají někdy až příliš dlouhé monology a kamera stojí na místě, žádný švenk. Záměr určitě, ale pokud chci vidět Macbetha v divadle, tak tam zajdu. Vrcholem byl asi pětiminutový monolog Cotillard třebas měl na konci pointu. Umístění divadelních prvků do této filmové adaptace mi docela vadilo. Chápu právoplatné názory, že to filmu dodává lyričnost, ale ne každému to voní. Obzvláště po fantastickém úvodu.

Každopádně před režisérem Justinem Kurzelem smekám. Australský talent, jehož debut Snowtown o sériovém vrahovi a teenagerovi, který si v něm idealizuje otce, byl úžasně depresivní film, si s Macbethem poradil a jako celek to drží pohromadě. Atmosféra ze Snowtownu tu jde cítit a i díky tomu, navzdory zmíněným monologům, je Macbeth určen i pro běžného diváka. Spolu s Kanaďanem Denisem Villeneuvem (Zmizení, Sicario), jenž si nyní podmiňuje Hollywood, patří k velkým talentům současné tvorby. Justin Kurzel si dokonce spolupráci s oběma hlavními protagonisty zopakuje, protože má na starost adaptaci počítačové hry Assassin’s Creed. I když byl Macbeth jeho prvním velkým filmem, byť evropským, což není na škodu, právě jeho další film ukáže, jestli se dokáže prosadit i za velkou louží.

MacBeth1-xlarge

Drsné skotské pláně, výborné herecké výkony, skvělé akční scény a depresivní nálada dělají z nejnovější filmové adaptace tragédie o Macbethovi od Williama Shakespeara pozoruhodnou filmovou podívanou. Fanoušci předlohy budou nadšení, běžný divák bude překvapen atmosférou, třebaže některé dlouhé monology bude chtít co nejrychleji vypustit z hlavy.

• Macbeth
    Stopáž: 113 minut
    Režie: Justin Kurzel