Recenze: Rosa & Dara a jejich velká dobrodružství (2015) – Zlaté české ručičky v akci

Nebývá zvykem, aby česká kina zadávala filmařům zakázky. Přesto si řekli o hodinové pásmo určené především mladšímu publiku. A je to trefa do černého.

Na začátku všeho byl nápad udělat něco ve stylu Kačeřích příběhů, tedy ne přímo edukativních pořadů pro děti, přesto obsahově velice zajímavých a humorných. Sestry Rosa a Dara jsou pojmenovány po dcerách režiséra Martina Dudy (z marketingových důvodů je z Dory Dara), které ho k vytvoření animovaných příběhů inspirovaly. Svou vizi autoři dokonce představili na prestižním Cartoon Foru v Toulouse a dočkali se velmi pozitivních ohlasů. Tvůrčí tým se chystá vyrobit 52 epizod dlouhých 11 minut, které nejen že budou vysílané v České televizi, ale i v několika zahraničních televizích. V hodinovém pásmu se nám představil pilotní půlhodinový film, doplněný třemi krátkými příběhy Rosy a Dary a pak také třemi animovanými filmy studentů z FAMU.

maxresdefault (3)

Film o dvojčatech Rose a Daře sleduje jejich prázdniny strávené u babičky s dědečkem. Babička je neobyčejná žena, která se profiluje jako vynálezce. Dědeček, vášnivý čtenář novin Le Figaro, je zase schopný opravit vše, co se na pozemku poničilo. A že toho je, když máte doma Edisona v sukni. Povedený tandem doplňuje pes Laiko. Ten je velmi chytrý a dokonce řídí Velorex, svou pojízdnou boudu, o kterou se neustále stará jako pan Novák o svou škodovku ve filmu Zítra to roztočíme, drahoušku.

Všechno to jsou sympatické postavy. Co se mi ale opravdu líbilo, tedy kromě (ne)nápadných edukativních prvků, byl celkový audiovizuál. Tady vážně platí několikrát omílaná fráze, že v jednoduchosti je krása. Zakomponování 2D postav, stromů, oblaků a dalších prvků do světa 3D, kdy každý zmíněný prvek má svůj stín a kamera může kolem něho kroužit jak se jí zachce, je důkazem toho, že zlaté české ručičky zkrátka umí. Velmi podařenou animaci navíc skvěle podporuje působivý soundtrack.

crop-872570-print

Jako dospělý divák si umím představit, že by jednou mé děti trávily volný čas s dvojčaty Rosou a Darou. A to je přece to hlavní, o co tvůrcům jde. Proto jim přeji mnoho úspěchů, protože úvodní film je na české poměry nadstandardní. Jak po vizuální stránce, tak i obsahové. Celkové pásmo, obohacené o 3 filmy studentů FAMU, je velmi povedené, a díky průvodcům Rose a Daře, krásně zapadají do mozaiky.

Rosa & Dara a jejich velká dobrodružství / Rosa & Dara and Their Great Adventures
Stopáž pásma: 62 min

Rosa & Dara a jejich velké prázdninové dobrodružství