Recenze: Hidden (2015) – Komorní postapokalyptický survival

Nedělej hluk. Neopouštěj úkryt. Ovládej se. Nikdy neotvírej dveře. Nikdy nemluv o dýchačích…

Ray, Claire a jejich dcera Zoe se zachránili před neznámou virovou infekcí. Krátce po vypuknutí katastrofy našli útočiště v prázdném protiatomovém krytu. Ve stísněném prostředí přežívají už víc jak 300 dní a hlavní starostí je přesvědčovat malou Zoe, že jsou před monstry pohybujícími se venku v bezpečí. Podzemní stavba mnoho pohodlí neskýtá. Snaží se všelijak zabavit a hlavně neporušit pár jednoduchých pravidel. Všechno změní pokus o likvidaci krysy, která je navštěvuje větrací šachtou a pomáhá s ujídáním už tak ztenčujících se zásob. Dojde k požáru, který ukončí poklidné komorní drama a odstartuje (komorní) thrillerově hororovou podívanou.

Hidden (2015)
Někdo jedl z mojí konzervy.

S minimalistickým obsazením a na malém prostoru si s námi pohrává bratrské duo Matt a Ross Dufferovi, které má za sebou několik krátkometrážních horůrků, ale které díky pár epizodám série Wayward Pines (2015) pomohlo k návratu do diváckého povědomí M. Night Shyamalanovi. Největším plusem filmu je schopnost přenést na obecenstvo strach z možného prozrazení. Není zapotřebí velkých a nákladných CGI. Jde to jednoduše, třeba s pomocí obyčejné mluvící panenky. Stejně parádně funguje opodstatněná paranoia, která střídá strach. Navíc si (překvapivě) nešetří hororový okamžiky pro závěrečnou půlhodinu, ale frajersky se s nimi vytasí už v polovině. A kdyby nepolevili, bavili bychom se o filmu století (Možná. Samozřejmě to berte s rezervou). K tomu všemu je důležitá jedna věc: neznat pointu. Pak tvůrcům zřejmě s klidem odpustíte i to, že nehrají tak úplně férově.

Jestli si někde přečtete o Hidden víc než je zdrávo, ztratí film kouzlo překvapení. Možná ta pointa není tak originální, jak si myslím. Možná už v té půlce, kdy příběh začne hýřit hororovými momenty, budete mít ve všem jasno. Možná vás naštve, že při závěrečné scéně držel v ruce kameru epileptik. Možná. Každopádně ten nápad je dobrej.

Hidden (2015)
Co shora přijde, od ďábla jest!

Trpělivý rodiče si v tomhle thrillerovým dramatu střihli Alexander Skarsgård a Andrea Riseborough. Hlavně „Saša“ potvrdil zajímavej (a většinou vkusnej) výběr rolí. Malý Emily Alyn Lind (např. mladší „já“ Dakoty Fanning v Tajný život včel – 2008) zase s přehledem uvěříte veškerý emoce.

Máte-li rádi filmy na téma „úkryt“, očekáváte za málo peněz hodně muziky a neohranou zápletku, tak není co řešit. Hidden stojí za vidění kvůli zvratu, který vnáší svěží nápad do virem nakažených postapokalyptických filmů a díky kterému je celkem jedno, že se jedná o nízkorozpočtovej zážitek. Mluvící části v pohodě přežijete díky sympatickým hercům, navíc rodinný typy (co pohrdají sérií The Walking Dead) dostanou příležitost se zamyslet, jak naložit na počátku apokalypsy s dětmi. No a ti bezdětní pak rozhodně nebudou podceňovat antikoncepci.

• Hidden
    Horor / Thriller
    84 minut