Recenze: Z for Zachariah (2015) – Intimní a provokativní apokalyptické drama, plné víry, vědy a chtíče

Fr
„Kdybychom občas neudělali něco, co se nesmí, tak si v životě neužijeme žádnou srandu.”

Nejedno nízkorozpočtové sci-fi dokázalo, že i s malým kašpárkem se dá předvést velké divadlo. Po nějakém čase tady konečně máme Zemi zamořenou něčím jiným, než armádou zombíků. „Z for Zachariah“ není sci-fi v pravém smyslu. Fantastická je hlavní myšlenka a těmi je pak protkán celý příběh. Můžeme filozofovat o Boží vůli nebo dumat nad pravdomluvností či minulostí postav. Všudypřítomná nejednoznačnost je tak ozdobou příběhu, který místo akce a strachu z příšer, testuje víru, lidskost a zdravý rozum.

16letá Anna Burden přežila nukleární válku. Není nesmrtelná. Za život vděčí bydlení na farmě v malebném údolí, které má svůj, na okolí nezávislý, systém počasí. Myslí si, že je poslední člověk na světě. Nikoho totiž neviděla téměř rok, tedy od doby, co se ostatní lidé z údolí, včetně bratra, vydali hledat další přeživší. Během pravidelné obchůzky narazí na cizince ve speciálním obleku. Výzkumný inženýr, černoch, John Loomis se stane jejím společníkem a pomocníkem. Ti dva dlouho táhnou příběh svými dialogy a chováním. Předvádějí, jaké je to žít ve dvou na jediném čistém místě na Zemi a jejich vztah (logicky) přerůstá v něco víc. V idylce se objeví trhlinka s příchodem třetí osoby. Mladíka Caleba, který vnáší do příběhu a do vztahu, potřebné dramatické napětí. Víc nebudu prozrazovat, protože, jak jsem napsal, otázek je zde pro zvídavého diváka připraveno dosytnosti. Příběh je vyprávěn pomalu, možná až jednotvárně a dává si záležet na důmyslném vystavění zvláštní atmosféry, každičké emoce. Nebo zdrženlivého sexuálního napětí.

z-for-zachariah-pine-ejiofor-robbie-1

Předlohou pro „Z for Zachariah“ byl post-apokalyptický román Roberta C. O’Briena. Název je odvozen od knížky „A is for Adam“, kterou má Anna doma. A jestliže písmeno „A“ znamená Adam, tedy první člověk na Zemi, písmeno „Z“ patří Zachariášovi, který je pro ni člověkem posledním. Nevím, jestli bohužel, ale není to z filmového příběhu až tak patrné. Jedná se o dost volné zpracování, scénář se soustředí na jiné věci, než je v knize popisovaná Loomisova bezohlednost. Přidává do příběhu další postavu a dělá tak z původní knihy pro mladistvé, minimalistické drama pro dospělé obecenstvo, ve kterém je konflikt mladé, nevinné dívky s dominantním mužským jedincem jen jedním a docela malým střípkem.

Režisér Craig Zobel (mnou nepochopené NAŘČENÍ – 2012) se opírá o herecké výkony všech tří protagonistů. Margot Robbie (FOCUS -2015) je křehká dívka, Chris Pine (počítá se s ním v novém STAR TREKU do role kapitána Jamese T. Kirka) zase ztvárnil postavu, u které neustále pochybujete o pravých pohnutkách. Film však táhne Chiwetel Ejiofor (12 LET V ŘETĚZECH – 2013). Postava pana Loomise prochází vývojem a Ejiofor nenápadně vytváří obraz člověka s hlubší symbolikou, ke kterému cítíme střídavé emoce. Režisér z nich dokázal vytvořit jeden fungující herecký celek. Takové divadelní představení, ve kterém všechny dialogy a gesta utvářejí přesný charakter předváděných postav. A kdyby jeden z nich z role vypadl, film by pohřbil. Což se nestalo.

Z for Zachariah

„Z for Zachariah“ je spíše drama než sci-fi a je postavené na jednoduché zápletce. Dívá se na něj hodně dobře hlavně díky těm třem hercům. Ukazuje, jak nakládat s vírou ve světě bez naděje a připomíná, že k tomu, aby se lidstvo bálo, nepotřebuje příšery. Vystačí si samo. Víra tak nakonec může být jediným důvodem, proč přežít.

• Z for Zachariah
  • Drama / Sci-Fi / Thriller
  • 95 minut