Recenze: Talisman vlků (2015) – Útok na lidské city zvířecími pudy

Jean-Jacques Annaud se po osmnácti letech vrací do Číny. Tentokrát ale nemusí asijské exteriéry pouze předstírat. Čínský bolševik mu odpustil a on tak může poutavě vyprávět o vlcích, co berou lov jako poctu. O vlcích bojovnících, dávajících na obdiv svoji hrdost, kterou se jim snaží vzít nepřítel největší. Člověk.

Píše se rok 1967 a v Číně probíhá Velká proletářská kulturní revoluce. Stejně jako ostatní děti z měst vyráží člen Rudé gardy, Chen Zhen, bojovat proti starému myšlení, kultuře, obyčejům a návykům. Přijíždí mezi pastýře v čínské oblasti Vnitřní Mongolsko, kde má pracovat a zároveň učit. Postupně zjišťuje, že se od těchto údajných primitivů může lecčemu přiučit on sám. Je doslova fascinován vazbami, které pojí pastýře a vlky. Na vlastní kůži pak pociťuje nebezpečí, které do jejich soužití přináší nařízení vlády, podle kterého mají být v oblasti vlci zlikvidováni, protože znamenají nebezpečí pro koně. Chen Zhen zachrání vlčí mládě, které se snaží ochočit. To však v této době přináší nemalé problémy. Mohlo by se zdát, že jde o rodinný film, ale děti by zřejmě neocenili drsné vlčí scény nebo necitlivé zacházení se zvířátky.

Talisman vlků
Chen Zhen má vlka

Ve stejnojmenném autobiografickém románu sepsal své zážitky čínský spisovatel a kritický levicový myslitel Lü Jiamin. Netají se s tím, že jeho práci ovlivnili Balzac, Tolstoj, Jack London či Jane Austenová. Jejich vliv pocítíte i z filmu, který ke všeobecnému překvapení režíroval Jean-Jacques Annaud. Když totiž naposledy točil o Číně (Sedm let v Tibetu – 1997), byl z toho doživotní zákaz vstupu do země nejen pro něho, ale i pro Brada Pitta. Pro jeho angažmá rozhodla nutnost točit se skutečnou, živou vlčí smečkou (a odmítnutí Petera Jacksona). Annaud oprášil vzpomínky na filmy Medvěd (1988) a Dva bratři (2004), sehnal tucet vlků, o které se víc jak čtyři roky staral zvířecí trenér Andrew Simpson, kývnul na rozpočet 40 milionů dolarů a (samozřejmě) souhlasil se zrušením zákazu ke vstupu do Čínské lidové republiky. Na scénáři začal pracovat jeho dvorní scénárista Alain Godard (například Jméno růže – 1986;Nepřítel před branami -2001), který bohužel před jeho dokončením zemřel. Víc práce tak zbylo na proslulého čínského scénáristu Lua Weie (Sbohem, má konkubíno – 1993). Taktéž hodně zajímavě se na této čínsko – francouzské koprodukci hudebně vyřádil James Horner.

Talisman vlků
Hezké záběry dělají film…

Talisman vlků je přesně ten typ příběhu, pro který se Jean-Jacques Annaud narodil. Vzhledem k tomu, že zakázka přišla z komunistické Číny, dalo se předpokládat, že politická poselství ustoupí těm ekologickým a že zvířata dostanou víc prostoru než lidé. Nejsem žádný aktivista za práva zvířat, ale z předvedeného narušování přírodní rovnováhy lidskou namyšleností a hloupostí mám nepříjemné pocity. Zvířecím protagonistům nemůže konkurovat žádný z herců. Díky Annaudově citu budu dlouho vzpomínat nejen na dramatickou scénu při setkání Chen Zhena s vlčí smečkou, ale hlavně na předvedenou a poučnou akční podívanou, ve které pomstychtivé psovité šelmy zničí socialistický majetek, jenž zde představuje stádo koní. Autentický lov ve sněhové bouři je pastvou pro oči (i uši), stejně jako nenapodobitelné prostředí plání středního Mongolska, kde se natáčení odehrávalo a filmaři museli čelit extrémně špatnému počasí nebo útokům rojů komárů. Díky záběrům, které by byly ozdobou nejednoho přírodopisného žurnálu, se dá zapomenout na chybějící provokativní kulturně-politický podtext. Možná si vzpomenete na Bílou ponožku, vlka, se kterým tančil Kevin Costner (Tanec s vlky – 1990). Historické drama Talisman vlků to má s politikou a s přírodou přesně naopak. Hvězdami jsou prostě vlci a příroda.

Talisman vlků
…a vlci dělají příběh

Čínská kulturní revoluce je v současnosti považována za jedno z nejnešťastnějších období moderních čínských dějin. Určitě ne kvůli „válce s vlky“. J.J.Annaud se této stinné stránky ČLR dotýká jen okrajově a předkládá ekologickou, politicky nezávadnou agitku, které bez mrknutí uvěříte, že vlk byl (a možná stále je) víc než člověk. Nebo zde sedí spíš trefná a uštěpačná poznámka, že kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti?

• Talisman vlků / Lang tu teng
  • Dobrodružný / Historický
  • Režie: Jean-Jacques Annaud