Recenze: Pohádka pohádek (2015) – Zábava pro dospělé děti

Nudí vás příběhy plné zakletých princezen pějících tklivé songy, aby přilákaly pozornost krásných princátek na bílých koních a následně se od nich nechaly kýčovitě vysvobodit? Nasajte atmosféru středověku s podivnými tvory a nijak zvlášť sympatickými postavami ve třech volně propletených a originálních příbězích, vyprávějících o postavách s různými problémy, z nichž by měli radost nejen bratři Grimmové, ale kvůli podobnostem z Dekameronu taktéž Giovanni Boccaccio.

Byla, nebyla tři království. V tom prvním žila nešťastná královna, která nemohla mít děti. Naštěstí dala na radu čaroděje a snědla pannou připravené srdce mořského draka. Té noci se narodili dva chlapci. Na pohřbu krále, který zranění ze souboje s drakem nerozchodil, se sejdou téměř všichni hlavní protagonisté tří pohádkových příběhů, odehrávajících se 16 let od této události. A zatímco královna by měla být šťastná, ve druhém království panovník posedlý chtíčem, své štěstí stále najít nemůže. To v tom třetím království král šťastný je. Nešťastná je dcera, která by chtěla opustit rodnou hroudu a vdát se.

Salma Hayek
Když se královna chytne za srdce…

Sledujeme fantasy podívanou s kruhovou strukturou vyprávění, která baví zajímavým obrazovým kaleidoskopem, ale snižuje koncentraci nesourodostí vyprávění. Ač to nemusí být patrné, jedná se o snímek spíše pro náročnější publikum, které ocení odkazy na díla italské klasiky, například Felliniho SILNICE (1954) či MASKA DÉMONA (1960, režie Mário Bava). Příběhově čerpá z téměř 400 let staré předlohy neapolského barokního básníka, dvořana a sběratele pohádek Giambattisty Basileho. Sbírka známá jako „Pentamerone“ je považovaná za vůbec první národní sbírku pohádek. Nadšení z hororových prvků je tak na místě. Vždyť od pradávna jsou pohádky pro dospělé velice hrubé, navíc často s erotickým podtextem. Italský režisér a scénárista Matteo Garrone tak neobjevil (filmovou) Ameriku, ale velmi umně nám její existenci připomněl. Nemoralizuje a (přirozeně) nechává nevinné bytosti čelit zvrácenosti. Poukazuje na neměnné lidské vlastnosti s cílem proniknout do hlubin lidských vztahů. Například… (snad nečekáte, že vám to prozradím!)

Vincent Cassel
Vincent Cassel se nebojí experimentovat

Pohádka pohádek, to není jen Matteo Garrone, ale také dvaasedmdesátiletý scénárista Ugo Chiti. Že jejich syrový vypravěčský styl není pouhá póza, už ukázala kritiky oceňovaná mafiánská GOMORA (2008). Jedná se o čtvrtou spolupráci, která jen potvrzuje odhodlání, dělat věci jinak. Film sklízí ovace za audiovizuální stránku, takže se sluší připomenout dobrou práci hudebního skladatele Alexandreho Michela Gérarda Desplata (např. KÓD ENIGMY – 2014) a kameramana Petera Suschitzkyho (např. MAPY KE HVĚZDÁM – 2014, ale také Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder – 1980). Pohádkový standart splňuje i různorodá herecká sestava. Salma Hayek je opravdová královna, Vincenta Cassela by jako devianta okamžitě zatkla kterákoliv policie a Toby Jones k dramatickému herectví přidává podobu s těmi svými zvířátky.

Většina z nás si pohádky spojuje s osudovostí, s vítězstvím dobra nad zlem. Tyhle příběhy jsou jiné, což je spolu s vizuálem velké plus. Nesdílím (nekritické) nadšení kritiků a artově založeného publika. Ke spokojenosti nepotřebuji šťastný konec, ale tady bych ocenil alespoň nějaký. Humoru je málo (spíš škodolibý), akce téměř žádná, napětí dramatické a trocha těch perverzností prostě do pohádkových příběhů patří, takže opěvovat film kvůli nim zdá se mi poněkud laciné. Vzhledem k dvouhodinové délce by se určitě našel prostor ke zkrácení stopáže zhuštěním děje. Prospělo by to tempu a možná by došlo i na nějaký překvapivý moment. Sice by nezbylo tolik času na obdivování krásné výpravy a exotického prostředí Itálie, ale třeba by jednodušeji vystoupila do popředí avizovaná královská arogance, posedlost a snaha o ovládání druhých sobeckou láskou.

Rozumím tomu, proč se Pohádka pohádek náročnému publiku líbí. A doufám, že oni zase chápou mě. Všichni se pak nejspíš shodneme, že tuhle pohádku na Štědrý den neuvidíme. A přitom by to bylo příjemné oživení s trochou vzruchu do poklidné, františkem zasmrádlé, sváteční atmosféry.

• Pohádka pohádek / Il Racconto dei Racconti
  • Fantasy / Historický
  • Režie: Matteo Garrone