Recenze: Kurt Cobain: Montage of Heck (2015)

Montage of Heck je první, rodinou autorizovaný, dokumentární snímek, mapující život grungové legendy a jednoho z nejgeniálnějších hudebníků ve světě rockové hudby Kurta Cobaina. Film je mozaika sestavená s domácích záběrů, Kurtových denících a výpovědích jeho nejbližších, jako je například bývalá přítelkyně Tracy Marander, baskytarista Nirvany Chris Novoselic, Cobeinova sestra, matka, nebo manželka Courtney Love.

Režisér snímku Brett Morgan vycházel z Cobainové pozůstalostí čítající přes dvě stě hodin nevydané hudby-domácích nahrávek a videí, písňových náčrtů nahraných na magnetofon, Kurtových olejomaleb a soch a přes čtyři tisíce stránek jeho deníků a poznámek. Na plátně tak zdařilou animací ožívají Kurtovy kresby a příběh je vykládán skrze autentické deníkové záznamy a rozhovory. Vznikl tak jeden z nejkomplexnějších autobiografických portrétu rockového muzikanta vůbec.

Film ukazuje život zpěváka a kytaristu od útlého dětství a vyrůstání v malém dřevorubeckém mětečku Aberdeen, pozorujeme idylické záběry Kurta v předškolním věku, přes problémové dospívání, až po obrovský úspěch Nirvany a následnou sebevraždu v roce 1994. Právě během dospívání Kurt získává pocit vyděděnce a outsidera. Rodiče se rozvádí, Kurt se neustále stěhuje k tetičkám, nebo známým. Objevuje marihuanu a punkrock. Zakládá Nirvanu a tak dále. Ale život Kurta Cobaina je fanouškům Nirvany poměrně dobře známý, co nám tedy může tento dokument přinést nového?

NirvanaOdpověď je ale právě ve formě tohoto biografického filmu. Fanouškovi Nirvany snímek přináší již zmíněné dosud nezveřejněné záběry z domácnosti Kurta a Courtney, ke kterým by se jinak nedostal. Dále pak kresby z jeho skicářů, rozhovory a nikdy nevydané nahrávky Kurtových písní nahrané na rozhrkanou akustickou kytaru, které tvoří soundrack k filmu a byly vydány i zvlášť na samostatném albu pod stejnojmenným názvem (název je použit z jedné z Cobeinových hudebních koláží nalezené v archívu). Film nevysvětluje důvody Cobainové sebevraždy, ale pomalu nám osvětluje okolnosti, které k tomu pravděpodobně vedly. Snaží se proniknout hluboko do Kurtova osobního života a pokouší se tak rozkrývat počátky jeho úzkostných stavů, kterými byla prosycená celá jeho tvorba. Nezabývá se žádnými konspiračními teoriemi ohledně smrti, ale jen předkládá fakta. I když někteří z osobních kruhů Cobaina se k filmu vyjádřili tak, že některé věci jsou naprosté kraviny jak tvrdí třeba Buzz Ozbourne z kapely Melvins, který s Kurtem vyrůstal. Co je, ale podstatné je to, že dokument, i přes to, že se o to snaží, zas tak hluboko do vnitřního světa „nedobrovolného mluvčího naštvané generace“ nevstupuje, avšak jako filmový pomník, který prohlubuje mýtus funguje dokonale.

Adam Michlík
75 %