Recenze: Everest (2015) – Když hora řekne dost

Na nejvyšší hoře světa byl už leckdo. Ne každému se ale podařilo vrátit se živý. Nemilosrdné podmínky panující na hoře potkaly i expedici v roce 1996. Toto jsou jejich příběhy!

Everest nebyl tenkrát pro každého. Do nadmořské výšky, ve které létají letadla, se odvážili jen ti nejzkušenější a nejodolnější jedinci. Přišla však doba, kdy se na horu může dostat opravdu každý, pokud dobře zaplatí. Horští vůdci Rob Hall (Jason Clarke) a Scott Fischer (Jake Gyllenhaal) však patří do staré školy a na extrémní výšlap berou pouze lidi, o kterých jsou přesvědčeni, že na to mají. V roce 1996 tomu nebylo jinak.

Dobytí Everestu bylo naplánováno na 10. květen. Mělo být přijatelné počasí, které zaručí bezpečnou cestu na vrchol i zpáteční cestu do základního tábora, jenže… Stačilo otočení větru, zpoždění expedice a ejhle, průšvih je na světě. Dorazila silná bouřka a osudy dobyvatelů Everestu byly v rukou zrádné náhody.

everest-movie-trailer-iamge

Právě náhoda hraje v tomto hvězdně obsazeném filmu podle skutečné události hlavní roli. Jestli se to tedy semlelo přesně tak, jak to bylo zobrazeno ve filmu, tak větší pech už mít expedice nemohla. Ale v každém takovémto snímku se však pravda trochu upravuje k potřebě scenáristů, to je svatá pravda. A nic na tom nezmění ani přítomnost novináře, který byl součástí expedice. Díky němu jsem nabyl dojmu, že je tam jen kvůli tomu, aby nás tvůrci přesvědčili, že de facto kopírují celou tragickou událost. Počasí je zrádná věc a žádná předpověď nemůže být stoprocentní, ale náhlá změna směru a síly větru? Dále pak nedostatek kyslíkových bomb, nezajištěná bezpečná cesta přes příkrý sráz, kde najednou chyběla lana, náhlé zmrtvýchvstání člena výpravy, který měl už dávno umrznout? Jako vážně?

Člověk by si myslel, že s tak perfektním hereckým ansámblem mu tvůrci naservírují oscarové menu, ale místo toho dostane obyčejnou závodku, i když proti ním nic nemám, která je opravdu průměrná. Žádný herecký koncert se nekonal a lákání na jména jako Keira Knightley nebo Jake Gyllenhaal je opravdu čistá propagace a snaha přilákat do kina co nejvíce diváků, protože oba herci se na plátně předvádí jen chvíli. Navíc Gyllenhaal je stále opilý a Knightley věčně uplakaná, byť jí samozřejmě rozumíte, co zrovna prožívá.

everest-post1

Emoce sem, emoce tam. Tomuto filmu vážná nota hraní na city škodí a ve srovnání například s Apollem 13, Nic nás nerozdělí, nebo Gravitací, byť nebyla podle skutečné události, působí Everest jako jedno velké vypravěčské selhání. Nicméně existuje něco jako záchranný kruh, který nedovolí tonoucímu se utopit. A ten já vidím v technické stránce filmu. Island udělal své, a lokace, kde se natáčelo, jsou pastvou pro oči. Stejně tak záběry ze skutečného základního tábora na úpatí Everestu nebo ze vděčných Alp. Máte pocit, že jste v Himálajích a díky dobrému 3D i členy expedice. Za to opravdu palec nahoru a celkový dojem z filmu je o trochu lepší.

Ani skvělý herecký ansámbl film neutáhne. Everest je toho bohužel důkazem. Místy až chaotické vyprávění, srdceryvné scény, ale výborná technická stránka a nádherné lokace dělají z Everestu pouze lehký nadprůměr. Velká škoda.

• Everest
    Stopáž: 121 minut
    Režie: Baltasar Kormákur