Recenze: Fantastická čtyřka (2015) – Nejdražší pilotní film

Tak tu máme další restart slavné značky. Fantastická čtyřka se naposledy v kinech objevila v roce 2007. Pokračování však bylo v nedohlednu a tak se zmáčklo populární tlačítko reset. Mělo to však cenu?

Zpátky do školních lavic! Přesně tam se totiž seznámíme s nerozlučnou dvojicí Reed Richards a Ben Grimm. Vědou poblázněný Reed není ve škole moc oblíben a jeho úkoly jsou pro učitele španělská vesnice. Potenciál v něm ale vidí Ben a pomůže mu sestrojit vysněný teleportér. Od té chvíle se stali kamarádi a projektu se neustále věnují. O pár let později si Reeda (Miles Teller) a Bena (Jamie Bell) na školní olympiádě všimne jistý doktor Franklin Storm a jeho dcera Sue (Kate Mara). Ti se shodou okolností věnují stejnému oboru a nabídnou Reedovi stipendium v New Yorku a práci na svém projektu. Ben sice zůstává ve své rodné čtvrti s rodinou, ale díky Reedovým zprávám je neustále v obraze, jak se jeho kamarádovi daří.

Na popud doktora Storma se k vědeckému týmu přidá i Victor von Doom (Toby Kebbell), který přišel na cestování do jiné dimenze ještě dříve než Richards. Na poslední chvíli se projektu zúčastní i další Storm, Johnny (Michael B. Jordan). Bratr Sue však nejde ve stopách svého otce na rozdíl od sestry. Johnny mrhá svým talentem a raději má automobilové závody. Při jednom závodu však zničí auto, které mu financoval otec, a aby dostal nové, musí otcovi a sestře pomoci se sestrojením teleportéru. Stroj je postaven a první pokus s transportem živého tvora úspěšně dokončen. Touha být prvním člověkem, jenž se podívá do jiné dimenze, než se programu ujme vláda, je tak silná, že Reed napíše Benovi, ať se co nejrychleji dostaví a spolu s Johnnym a Viktorem podnikli ilegální cestu časoprostorem. Ne všichni se však vrátí, a ti co ano, nejsou už takovými jako kdysi.

stažený soubor

Režisér Tim Story, jenž natočil první dva filmy o čtyřce, předal štafetový kolík Joshu Trankovi, který zaujal svým debutovým, found-footage filmem Kronika. Osobně jsem byl volbou studia mile překvapen, protože Kronika patří mezi to nejlepší ve svém žánru. Trank navíc výborně pracoval s postavami, a tak se moje očekávání nové Fantastické čtyřky zvedlo na velmi vysokou úroveň. Ještě před začátkem produkce režisér prohlašoval, že má úžasnou vizi a film bude originální. Navíc se dušoval, že film bude právě hodně spoléhat na postavy, a na jejich vypořádání se s novou situací. Ale to je asi tak všechno.

Film provázely problémy jak během produkce, tak i postprodukce. A na filmu to je vážně vidět. Nedávno zveřejněný tweet od Tranka, kde psal o tom, jak mu studio film pokazilo, mě opět přesvědčil o naprosto nepochopitelném chování hlavounů z hollywoodských studií. Nechci režiséra obhajovat, ale těch případů se najde víc. Jako odstrašující případ uvedu Spider-Mana 3, který měl vypadat úplně jinak a Raimi jen neustále přepisoval a přetáčel. Je sice pravda, že určitý dohled je zapotřebí, ale nesmí se ničit vize. Když už si najmu režiséra, který slíbil, že natočí úplně něco jiného a originálního a schválím mu jeho vizi, tak už nemůžu couvnout. Buď to diváci pochopí nebo ne. Je to daleko lepší než do filmu zasahovat a režiséra prakticky odkopnout. Nová Fantastická čtyřka měla obrovský potenciál, ale ten byl neskutečným způsobem promarněn.

fantastic-four_612x380

Vezmeme to pěkně po pořádku. Nejprve vyzdvihnu to povedené, i když toho moc nebylo. Určitě dávám palec nahoru za obsazení, protože chemie mezi mladou partou byla skvělá. Dále oceňuju nápad s teleportérem do jiné dimenze, což je oproti předloze docela něco jiného a inovativního. Tím ale bohužel končím. Filmu trvá strašně dlouhou dobu, než se stane něco důležitého. Například k  proměně hrdinů dojde snad půl hodiny před koncem. Vůbec nevidíme to nejdůležitější: jak se protagonisté vypořádávají se svými schopnostmi. Přijde střih a vidíme hrdiny o několik měsíců později, kterak při konfliktech slouží své vlasti a znovu staví bránu do jiné dimenze, aby se mohli vyléčit. Jenže vyléčit jak? To se také nedozvíme. Zkrátka se to postaví a díky znovu otevřené bráně se do našeho světa po roce vrátí Victor von Doom, který tam zázračným způsobem přežil. Zapomněl jsem dodat, že mu tam trochu hráblo a chce zničit celou Zemi. Doom nevypadá vůbec strašidelně a dnešní generace dětí by mu v pohodě dala třeba odpadkový koš na hlavu. Pak na řadu přijde závěrečný souboj aneb digitální orgie. Vizuální efekty také nic moc. Jsou opravdu průměrné a při zmíněném souboji máte pocit, že jste součástí nějaké akční omalovánky. Svět je samozřejmě zachráněn a je konec. Pak chvíli přemýšlíte, jestli vám hned pustí pokračování, nebo pár dílů seriálu, protože se ve filmu vážně nic neděje. Máte pocit, že to k něčemu vede, jenže tomu tak není.

the_fantastic_four-still_2

Paradoxní je, že ohlášené pokračování snad už horší být nemůže, takže se studio nemusí ničeho bát, tedy kromě tržeb. Sám jsem zvědavý, poněvadž mě tento pilotní film docela navnadil.

Promarněný potenciál a největší zklamání za poslední roky. Takto lze shrnout pilotní film Fantastická čtyřka. Snímek, který je vlastně o ničem a k ničemu se nedobere, tedy až na fakt, že si hrdinové začnou říkat Fantastická čtyřka. Jak smutné.

• Fantastická čtyřka / The Fantastic Four
  • 94 minut
  • Režie: Josh Trank