Recenze: Druhý báječný hotel Marigold (2015) – Indická harmonie podruhé

John Madden se vrací po čtyřech letech do Indie, a to i s novým přírůstkem britské herecké elity.

Asi by se slušelo navodit atmosféru prvního dílu a trochu připomenout, o čem byla první komedie Báječný hotel Marigold. Skupinka důchodců z Anglie, kteří se seznámili na cestě do Indie, náhodou jedou i do stejného hotelu, ideálního pro seniory. Až po cestě ale při příjezdu zjišťují, že Báječný hotel Marigold není ani báječný a ani hotel. Je to více méně stále ruina, čekající na kompletní renovaci. Co hotelu schází na vybavení, to kompenzuje neuvěřitelně eufemistický vlastník a ředitel hotelu Sony Kapoor. Sony miluje Sunainu, ale jeho matka vztahu nepřeje, vše se ale podle věty: „Všechno dobře skončí, a pokud to není dobré, tak to není konec“ v dobré obrátí.

Děj druhého dílu přímo navazuje na jedničku. Trošku vám samotný první díl přiblíží v úvodních scénách, kdy Sony (Dev Patel) a Muriel (Maggie Smith) letí do New Yorku přednést své plány ohledně expanze svého hotelu. Do toho se Douglas (Bill Nighy) snaží sblížit s Evelyn (Judi Dench), ta si ho ale drží stále od těla, protože si není jistá, jestli je připravena mít s někým vztah. Navíc se jí v jejích 79 letech naskytne velmi lukrativní pracovní nabídka. Madge (Celia Irmie) si užívá, jak to jde a dokonce chodí se dvěma indickými obchodníky najednou, problémy a dilema ji dostihnou ve chvíli, kdy se ji oba dva najednou rozhodnou požádat o ruku. Norman provozuje v Jaipuru klub pro seniory spolu s Madge a jeho přítelkyně žárlí.  A aby toho nebylo málo, do Hotelu přijedou hned dva noví hosté: Lavínia Beech (Tamsim Greig) a Guy Chambers (Richard Gere), který je omylem Sonym považován za hotelového inspektora od investorů. Všechny příběhy jsou propojeny hotelem a životní událostí Sonyho, a sice svatbou. Ale i v té nastávají problémy.

02

Upřímně, i tento díl zachraňuje především herecké obsazení. Kdybyste měli koukat celé dvě hodiny na malé epizodky v podání absolutně neznámých herců, dost pochybuji, že by film vůbec něco vydělal. A když do hotelu nakráčí Richard Gere, napadne vás: Á, už je to oficiální, Ricard Gere je důchodce! Ale co říct, i tak mi dvojka přišla lepší. Konečně bylo víc vtipných vět než jenom ustrnulého děje a elegantních, hlubokých vět pronášených Judi Dench. V prvním díle byl skvělý začátek, kdy se všichni rozhodovali, zda do Indie pojedou a poté legrace nějak ustoupila a řešila se otázka gayů. Přesto, že film byl nazýván komedií a při popisu jste si řekli: To by mohla být sranda – moc jste se nezasmáli. O to víc si dvojka nechává u všech postav nějaké to drama a děj se nevleče, ani střídavě nestoupá a neklesá, příběh si nechává jen jemně meandrovitou linii.

Celý příběh je rozdělen do třech dějství. První: zásnuby, druhé: předsvatební slavnost a třetí: svatba.

Malé bezvýznamné plus má i název. Není to jen druhý díl, ale ve filmu je takové utajené hlavní téma právě druhá budova Hotelu Marigold – takový druhý báječný hotel Marigold.

Možná současná politická a náboženská situace Evropy vedla scénáristy k poklidnému prostředí Indie, která věří v harmonii, klid a šťastné konce. Indie přeci jen není v evropském prostředí tolik okoukaná jako Egypt nebo Japonsko. Nejsou tu žádné indické kluby jako vyznavači Otaku. Co si ale filmaři neodpustili je Bollywood – v podobě závěrečné scény, kdy uvidíme plesat jak Richarda Gera, tak i ostatní protagonisty. To k Indii prostě patří a do tohoto filmu pasuje, na rozdíl od (například) Singhovy Sněhurky…

04

Johnu Maddenovi se podle mého soudu povedlo natočit lepší komedii, než byl první díl, kde jsme se zasmáli převážně na začátku. Přesto, že o něm často neslýcháme, se jedná o režiséra, jehož nejlepší film posbíral na cenách akademie 13 nominací, přičemž 7 z nich přeměnil v cenu. Mezi jeho tvorbu patří i takové skvosty jako Mandolína kapitána Corelliho nebo Důkaz.

VERDIKT:

Když nebudete na film koukat jako na komedii přetékající vtipy, ale na film o vztazích s jemným, milým humorem, bude se vám pravděpodobně líbit. Film vás vtáhne do klidné Indie a snad i uklidní. Je ideální na odreagování po těžkém pracovním dni. Je to pouze věc názoru, ale jak už jsem řekla, první Marigold vidím jako horší počin a nebojím se napsat: Díky Bohu za druhý díl!

Navíc vidět tolik skvělých britských herců v jednom filmu se vám podaří tak v Lásce nebeské.

• Druhý báječný hotel Marigold / The second best exotic Marigold hotel
  • 122 minut
  • Režie: John Madden
  • Hrají: Judi Dench, Maggie Smith, Bill Nighy, Richard Gere, Dev Patel, David Strathairn, Penelope Wilton, Tamsin Greig, Celia Imrie, Tina Desai, Lillete Dubey, Ronald Pickup, Diana Hardcastle a další.
  • Na dvd a Blu-ray od: 12.8.2015
Dominika Zmítková
68 %