Retrorecenze: Petrolejové lampy (1971) – Opomíjený český klenot

V cizině uznávaný, v Čechách nijak často uváděný snímek Juraje Herze. Psychologické drama z počátku minulého století vás však zasáhne i dnes!

Čechy v sedmdesátých letech přišly o svou novou vlnu let 60., ten krátký rozmach naší kinematografie, která je celosvětově uznávaná a bez problémů se vyrovná zahraniční tvorbě. Šedesátková volnost ale díky politické situaci a obsazení vojsky Varšavské smlouvy rychle přešla do doby normalizace. Přesto v Čechách vznikají dobré filmy. Mezi klasiku filmotéky z tohoto období patří povětšinou úžasné komedie, které jsou díky častému opakování v televizi už dosti překoukané… A pak vznikají takové dramatické kousky jako například Ucho (1970), Na kometě (1970), Pokus o vraždu (1973) a právě i Petrolejové lampy.

Příběh začíná na přelomu 19. a 20. století, konkrétně na Silvestra roku 1899. Všichni mají optimismus v krvi i mysli nejen díky alkoholu, a doufají v lepší zítřky nového milénia. Na oslavě se setkáme s hlavními postavami, a sice s dvojicí Štěpou Kiliánovou (Iva Janžurová) a jejím budoucím manželem Pavlem Malinou (Petr Čepek). Štěpa nemá za tehdejších mravních názorů zrovna ideální život. Přesto, že pochází z dobře postavené rodiny stavitele, lidé jí opovrhují. Je totiž na tu dobu netypicky volnomyšlenkářská, veselá, a užívá si zábavy plnými doušky. Navíc je Štěpa občas prostořeká a sem tam se chová jako muž. Prostě a jednoduše nepatří ke klasickému prototypu tehdejším mladých dam.

Muži se jí díky tomu téměř bojí, ačkoliv ji mají rádi. Kdo by v té době chtěl mít doma roztěkanou, nezkrotnou ženu, ze které oheň života jen sálá, namísto tiché, mlčenlivé, se vším svolné paničky, že? Proto je Štěpa ve svých třiceti letech stále svobodná a sama, a tak musí snášet mnoho hloupých a ošklivých řečí na její osobu, a to nejen venku, ale i doma. Maminka se sice snaží a dohazuje jí ženicha, ale ani to nezabírá.

108923-Iva-Janzurova-ve-filmu-Petrolejove-lampy-1971--300x225

To vše se jednoho dne změní. Štěpa potkává pohledného důstojníka Pavla, jejího bratrance. Po pár společných chvílích jí Pavel nabídne sňatek. Štěpa se za něj provdá. Nabídky se jí nehrnou, nechce zůstat starou pannou, mimo jiné má Pavla skutečně ráda a touží po založení rodiny. V tu chvíli ale vůbec netuší pravý důvod svatby, a sice že její muž trpí strašlivou chorobou – syfilidou, a jeho statek zoufale potřebuje peníze. Štěpa se o Pavla stará dokud to jen jde, přestože Pavel se vlivem nemoci mění v útočného, nebezpečného a neovladatelného člověka. A to vše navzdory veškerým posměškům okolí.

Film je natočen podle stejnojmenné knihy Jaroslava Havlíčka a scénárista Václav Šašek ji dle vlastních slov musel „osekat až na dřeň“. Filmu to vůbec nevadí, naopak, morálka menšího města je vykreslena během pár scén. Čtenáři možná budou trochu zklamáni „okleštěností“ příběhu a budou oponovat, kolik toho skutečně chybí – vždyť v knize jsou z největší části popisovány právě mezilidské vztahy té doby. Havlíčkova psychologická studie maloměstské povahy na přelomu 19. a 20. století tak ustupuje drásavému životnímu údělu obou hlavních postav.

Juraj Herz si pro hlavní postavu vybral Ivu Janžurovou, kterou už měl v plánu obsadit i do nadcházejícího snímku Morgiana. Vzhledem k jejímu hereckému výkonu, za který byla dokonce nominována na cenu za nejlepší herecký výkon na festivalu v Cannes, se jeho výběr ukázal šťastným. I když Iva Janžurová postavou úplně neodpovídá své knižní předloze, ačkoli – jak přesně porozumět slovům „hřmotná dívka“? Pravděpodobně měla být silně při těle a tak trochu hromotluk. Svého hereckého talentu využívá nejvíc v druhé části, kdy přicházejí všechny problémy. Její herecký protějšek Petr Čepek, který díky jeho mužnému pěknému obličeji nikdy předtím nemusel moc pracovat s mimikou, zde zvládl se dokonale vžít do postupně šílícího a snad i nešťastného muže. Bláznivé úškleby, nechutné úsměvy, výrazy zlosti a strachu se střídají během minutek… Snad bych to nazvala vrcholným počinem jeho herecké kariéry!

d46a70057d018b91089146dfce-300x210

Do popředí se tam mimo sociálních aspektů vztahu dostává i sexuální stránka. Obecně sex je vlastně jedno ze stěžejních témat. Herz ale dokázal tento fakt všem ukázat tak, že si jej vlastně nikdo ani pořádně nevšimne.  Nenaplněné manželství – prostě sex k životu patří, není to oplzlé, ani sprosté téma. V případě hlavní hrdinky nevíte – zde by se to stát mělo, protože byste jí to přáli, ale zároveň víte, že to prostě nejde a je dobře, že se to nestane. Máte tak samostatné morální dilema.

Sexuální absence díky nemoci tak postupně zapříčiní nejen tragédii obou postav mezi sebou, ale i jejich pokles na společenském žebříčku rodin města.

Když se na film díváte, vaše pocity se postupně mění od optimistických až po ty nejhorší, kdy se se vším smíříte… Úvodní titulky vás naladí na příjemnou jemnou secesní romantiku. Na počátku příběhu vše vidíte optimisticky, říkáte si, že je to vlastně snesitelné, protože nic není vidět, ale postupně, jak se povaha Pavla mění, si myslíte: Aha, a tady už se to objevuje…

Juraj Herz, původem ze Slovenska, už natočil mnoho mírně či více hororových filmů s nádechem ponurosti. K filmu se dostal přes DAMU a práci v divadle. Jinak se jeho díla mohou řadit k mnoha žánrům – od hororu po psychologická dramata, mezi něž patří právě Petrolejové lampy. Narodil se 4. září 1934 ve slovenském Kežmarku. Ke konci války byl spolu s rodiči deportován do koncentračního tábora. Po válce studoval na Bratislavské Střední uměleckoprůmyslové škole fotografii a po ní přešel na DAMU. Mezi jeho další filmy patří Spalovač mrtvol, Morgiana, Holky z porcelánu, Deváté srdce, Panna a netvor, Habrmanův mlýn, T.M.A a jiné.

Bez-názvu-11-300x221

VERDIKT:

Je dost s podivem, že v televizi tento film téměř neuvidíte, protože se jedná o strhující podívanou! Ze začátku má film velmi pomalý děj a říkáte si, kdy se tam začne něco pořádně dít, zatím se tam Janžurová jen stále culí a plácá, co ji zrovna napadne… Ale na druhou polovinu se díky delšímu vývoji situací budete dívat s o to větším zaujetím, otevřenou pusou a se strachem, jak to dopadne. Kostýmy a výprava vás navíc tak vtáhnout do děje, že to jinak ani nebude možné.

  • Petrolejové lampy / Oil lamps
  • SPOT
  • Drama / Psychologický
  • 101 minut
  • Režie: Juraj Herz
  • Hrají: Iva Janžurová, Petr Čepek, Marie Rosůlková, Ota Sklenčka, Karel Černoch, Josef Laufer, Míla Myslíková, Karel Augusta a další
  • Nominace: CANNES – nejlepší herecký výkon – Iva Janžurová
  • Na DVD od: 05.08.2015 Magic Box
PŘEHLED RECENZE
Dominika Zmítková
87 %
Předchozí článekBohatá soutěž s filmem Nesmrtelný
Další článekReport #3: Letní filmová škola – Nechyběl ani Hitchcock