Recenze: Papírová města (2015) – Střední škola nade vše

Další Greenův zfilmovaný bestseller. A opět jej zadaptovalo scenáristické duo Neustadter & Weber. Předchozí autorovo dílo, Hvězdy nám nepřály, byl prvoplánový doják, který se však nebál cynického humoru. Jak dopadla Papírová města, jakožto další z celé řady filmů o dospívání?

Quentin se jako malý kluk zamiloval do nové, o šest měsíců mladší sousedky Margo. Trávili spolu všechen volný čas. Dívka však byla z úplně jiného těsta než Quentin. Zatímco ona byla nespoutané, po dobrodružství toužící děvče, on se nikdy nechtěl dostat do žádných problémů. Tato skutečnost je pak na několik let od sebe rozdělila. Až do jedné osudové noci. Náhle vlezla Quentinovi oknem do pokoje a zatáhla ho do svých pomstychtivých plánů. Úzkoprsý chlapec se vzpíral, nakonec však prožil jednu z jeho nejlepších nocí a opět se do tajemné Margo zamiloval. Doufaje, že příští den se všechno změní a že se si ho bude jeho dětská láska opět všímat.

Jenže dívka se ve škole neukázala celou řádu dní. Když už Quentin ztratil naději, že by ji mohl někdy spatřit, našel něco jako vzkaz. Spolu se svými kamarády došli k závěru, že je to vodítko, jež mu zanechala. Vodítko k jejímu nalezení. A tak se zamilovaný Quentin a jeho přátelé vydávají na dobrodružnou cestu do papírového města. Tajemného místa, kde se má nacházet tajemná Margo.

PaperTowns-6-Vogue-23Mar15-pr_b

Jedná se sice o druhou knihu od Johna Greena, která se dostala na stříbrné plátno, ale Papírová města jsou jako předloha o pár let starší než první zfilmovaný hit Hvězdy nám nepřály. Už jsem zmínil, že za tímto snímkem opět stojí pisatelský tandem Neustadter & Weber, který je rovněž podepsán pod oceňovanými filmy 500 dní se Summer a Kouzlo přítomného okamžiku. A je velice pravděpodobné, že sepíšou i následující film podle Greenovi předlohy – Hledání Aljašky, což je jeho prvotina a týká se opět dospívání. Přesně takováto látka dvojici svědčí, což předvedli i u tohoto snímku.

Režie se tentokrát ujal méně známý Jake Schreier, jenž si svůj debut odbyl před třemi lety zajímavým komorním sci-fi dramatem Robot a Frank, s Frankem Langellou a Susan Sarandon v hlavních rolích. V obou filmech prokázal, že je to velmi nadějný indie režisér, byť zatím nemá žádný specifický rukopis. Co si budeme nalhávat, Papírová města budou hodně sledovaný film, s ohledem na velký úspěch ‚Hvězd‘ v kinech. Ale Jake Schreier to ustál se vší parádou.

papertowns-1-gallery-image

Naservíroval totiž velmi svěží, vtipnou teenagerovskou dramedii o posledních týdnech na střední škole. Se všemi klady a zápory. Takže je tu opět hledání té pravé, příprava na maturitní ples, odmaturování a rozlučka party kluků, která se už nebude vídat zase tak často. Z tohoto léta daného mustru však tvůrci vytěžili naprosté maximum. Ať už jde o jakési mysteriózno kolem Margo, nebo tradičně vtipnější vedlejší postavy, což jsou v tomto případě samozřejmě Quentinovi kumpáni. Tyto figurky jsou sice také šablonovité, ale obzvláště v posledních 30 minutách to tvůrcům odpouštíte a těšíte se na další fór, který utrousí.

Po všech stránkách film šlape jako švýcarské hodinky. Ano, je zde hlušší pasáž, kde prakticky děj stojí na místě, ale v tom okamžiku přijde na řadu buďto další gag nebo nalezení indicie vedoucí k záhadné Margo. A jakmile kamarádi nasednou do auta směr stát New York, kde leží papírové město a možná se tam nachází i dívka Quentinových snů, pak začíná ta práva studentská jízda se vším všudy. Tohle se zkrátka musí zažít, aby to člověk dokázal ocenit.

Schreierův další celovečerní film se povedl. Greenův bestseller se dostal do dobrých rukou jak po stránce scenáristické, tak i režijní. Tvůrcům tleskám a jsem zvědavý na Hledání Aljašky. Snad se jí už brzy dočkáme.

Tohle nejsou Hvězdy nám nepřály. Je to sice jeden z dalších coming-age-of filmů, ale  přesto díky své hravosti a vtipnosti patří mezi ty lepší snímky tohoto žánru. Sympatické obsazení neokoukaných tváří, svěží děj a velmi dobrý soundtrack dělají z Papírových měst velmi lahodnou jednohubku pro ty, co si chtějí vzpomenout jak na dobré, tak i na horší časy ze střední školy.

• Papírová města / Paper Towns
  • Drama / Mysteriózní / Romantický
  • 109 minut