Recenze: Mission Impossible – Národ grázlů (2015) – Lov na Hunta

Od poslední nemožné mise uběhly čtyři roky. Kdekdo ji považuje za vůbec to nejlepší dobrodružství, které Ethan Hunt prožil. Teď se vrací v Národů grázlů a je nasnadě otázka, zda je to dobře.

Už pátý díl této franšízy se odehrává rok po událostech čtvrtého filmu. Hunt (Tom Cruise) za pomoci Benjiho (Simo Pegg), Brandta (Jeremy Renner) a starého známého Luthera (Ving Rhames) pátrá po organizaci Syndikát. IMF však nečelí pouze této mocné organizaci, ale také CIA, které se praktiky IMF nelíbí a u tajného slyšení žádá komisi, aby její činnost byla ukončena. Také se stane a tak Ethan Hunt musí jednat na vlastní pěst se CIA za zády. Naštěstí není sám a k jeho přátelům přibyla posila z britské tajné služby Ilsa Faust (Rebecca Faust).

maxresdefault

Režie nového příběhu se ujal Christopher McQuarie, jenž si sám i napsal scénář. Šikovný filmař se nedávno ukázal povedenou adaptací Jack Reacher: Poslední výstřel, ve kterém shodou okolností hrál hlavní roli Tom Cruise. Stejně tak dal osobě vědět i ve výtečné sci-fi Na hraně zítřka, ke které napsal scénář. A neuhodnete, kdo hraje hlavní postavu. Cruise + McQuarie = zábava. Pátá mise neohroženého agenta IMF to jenom potvrdila. Režisér ji vtiskl svůj rukopis a film se hodně podobá zmíněnému Reacherovi. Promyšlený scénář, skvělé akční scény, několik vtipných replik i situací, a nakonec násilí. Ano, i pátá Mission: Impossible má své dosti tvrdší momenty. Ale McQuarie opět dokázal z těchto ingrediencí namíchat bezvadný koktejl.

Ve čtvrtém filmu vždy vyzdvihuji dějovou linku s Ethanovou ženou. Zde musím pochválit zmínění faktu, že veškeré akce IMF a jejich agentů jsou doprovázeny notnou dávkou štěstí, a že jejich práce přináší spíše více škody než užitku. Nadsázka je sice přítomna v každém díle, ale konečně to někdo řekl naplno. Zrušení IMF má tedy logické opodstatnění a my můžeme sledovat kterak se z Hunta stává uprchlík. Ale jak zastavit tak silnou organizaci, když sok je vždy o krok napřed, jde po vás CIA, a vaše spojenkyně vlastně ani spojenkyní být nemusí? Označení ‚nemožná mise‘ je namístě.

mission-impossible-rogue-nation-ferguson-cruise1

Scénář je opravdu důmyslný a mnohokrát vás zvraty překvapí. Stejně tak kaskadérské kousky nesmrtelného Toma Cruise, jenž se v tomto díle předvedl jako nikdy předtím. Filmu také hodně pomáhá výborná atmosféra jako vystřižená ze starých špionážních filmů. Sledovačky, mlha v temných uličkách, klasické motocyklové a automobilové honičky… zkrátka radost pohledět. Žádné nadbytečné postavy. Každá z nich dostala tolik prostoru, kolik potřebovala.

Národ grázlů bych kvalitou přirovnal ke čtvrtému dílu. Oba jsou jiné, přesto dokonalé. Ethan Hunt na to ještě má a jsem zvědavý, kolik dalších misí ho ještě čeká. Ale proč neskončit na vrcholu, že?

McQuarie dokázal z Mission: Impossible – Národ grázlů udělat perfektní oldschoolovou špionážní pecku se skvělými akčními scénami a výbornou atmosférou. Pátý díl se setsakramentsky povedl a patří spolu se čtvrtým dobrodružstvím k tomu nejlepšímu ze série.

• Mission Impossible – Národ grázlů / Mission: Impossible – Ruge Nation
  • Akční / Dobrodružný / Thriller
  • 132 minut