Recenze: Špión (2015) – Kurevská zábava bez cenzury

Po pár měsících přichází další akční komedie, operující se značnou nadsázkou. Dokázal snad Špión překonat samotné Kingsmany?

Poprvé Melissa McCarthy spolupracovala s režisérem Paulem Feigem v komedii Ženy sobě, poté v policejní komedii Drsňačky, nyní v akčním bijáku Špión.

Parodie na špionážní filmy není nic nového, viděli jsme řadu dobrých i velice špatných. Scénář tohoto filmu je napsaný velmi dobře, vtipy jsou zábavné a možná i poněkud retardované. V roli špionky Melissa McCarthy doslova exceluje, vypadá sice stejně jako obvykle, ale zato její výkon je famózní. A navíc je minimálně desetkrát lepší než v loňské slátanině Tammy.

Zpočátku vypadá Špión jako taková klasická bondovka. Bradley Fine (Jude Law) je agentem CIA, má sportovní postavu a dokonalý smoking. Brzy způsobí pořádný rozruh na bulharském večírku, kde se snaží chytit teroristu s jadernou bombou. Poslouchat jeho americký přízvuk je velice zábavné. Brzy vidíme, že má úžasné rychlé schopnosti, ale sám je závislý pomoci, kterou mu zajišťuje na dálku Susan Cooper (Melissa McCarthy), která působí jako jeho psovod ve sluchátku v ústředí CIA. Jsou tým. Velmi schopný tým. Susan Bradleyho vždy upozorní na počet nepřátel zpoza rohů, díky hi-technologiím. Satelitní snímky v reálném čase jsou namístě.

spy

Ale poté přichází nečekaný zvrat – na nové misi Bradleyho se ukáže, že evropská dýlerka Ryana Boyanov (Rose Byrne), hlavní záporačka, zná identitu všech aktivních agentů CIA. Proto je centrála nucena vyslat někoho, o kom nebudou vědět a někoho, kdo bude téměř nenápadný a proklouzne všude. Susan Cooperová nakopala všem prdel při výcvikové akademii CIA před několika lety, ale její osud byl zpečetěn v ústředí u počítáče, kde se z ní stala šedá myš. Nyní se jí naskytá možnost přejít do terénu a ukázat všem i sobě, že na to má.

Snímek má svoje vlastní zábavné pojetí, na kterém jede od začátku až do konce. Ženy jako agentky zde nemají žádný respekt a jsou zcela podceňovány muži. Což je k jejich vlastní škodě. Cooperová bez jakéhokoliv tréninku musí do mise skočit po hlavě a překonat předsudky jistého agenta (Jason Statham), typu člověka, který všude byl, všechno umí nejlíp a má plnou hubu keců. Ale nakonec se přece jen ukáže, že veškerá jeho práce stojí za hovno. Statham nás prostě baví po celý čas.

Cooperová se tak vydává na svoji misi do Říma, kde musí ustát narážky a praktiky nadrženého agenta Alda (Peter Serafinowicz). Na podporu jí přijede další ženská opora, kterou je Miranda Hart.

melissa-mccarthy-spy-wallpapers_1074008723

Nejlepší ze všeho je, že Paul Feig se poučil z Drsňaček, ve které usilovat o áčkovou policejní komedii, což mu tenkrát bohužel nevyšlo. Ve Špiónovi vytvořil komedii plnou zábavných momentů, silných akčních sekvencí, přičemž by Špión uspěl i jako slušný thriller. Je to skutečně špiónážní film, který má vtipné postavy a tak hloupé situace, až je to doslova k popukání. Melissa je tak zakomponovaná do zajímavého příběhu, ve kterém působí naprosto komicky, ale to je další třešnička na dortu.

Takže čím je Špión tak super? Je to vlastně docela jednoduché. Paul Feig si zřejmě uvědomil, že Melissa bude působit zábavněji, když bude v roli podceňované a poněkud dobírané agentky. Melissa může být cool nebo totálně děsná, ale v tomto případě je naprosto cool. Její nominace na Oscara v roli družičky ve filmu Ženy sobě už přece jenom něco znamená. Očekával jsem, že v tomto snímku bude prostě nemehlo, které bude věci jen zhoršovat, ale byl jsem mile překvapen, že se tomu tak nestalo.

Zbytek obsazení, jako jsou Jude Law, Rose Byrne a Jason Statham, působí věrohodně a zábavně. Každý z nich má své vtipné dialogy a nejsou vůbec přebyteční ani ohraní, na rozdíl od jiných filmů. Vše fungovalo naprosto dobře.

Ale abych jen nechválil, tak musím nyní přejít na kámen úrazu. Některé vtipy byly předvídatelné a bijící do oka. Z části za to můžou i trailery, ale s tím se tak nějak musí i počítat. Snímek začal jako klasická bondovka s otevřeným začátkem i otevřeným koncem, ale i přes to mohl být závěr o něco lépe zakončený, než byl.

Kurevsky zábavné! Je to přesně ten typ akční komedie se správnou porcí nadsázky, které by se člověk nahledal. Samotné herecké výkony byly na jedničku. Paul Feig se s tím nesral, v dobrém slova smyslu, a poprvé spojil akci s komediálními prvky tak, že vytvořil skvělou podívanou od začátku až do konce. Možná je přece jen Špión o jednu laťku výše než Kingsman. Takže neseďte doma a vyrazte do kina na tento bravurní biják, který za to sakra stojí.

• Špión / Spy
  • 120 minut
  • Režie: Paul Feig