Recenze: Jurský svět (2015) – Opětovná návštěva dinosauřího parku

První díl Jurského Parku patří ke klenotům, na který mnozí nedají dopustit. Většina z nás vzpomíná s nostalgií na dobu, kdy jsme byli fascinováni obrovskými plazy, kteří se díky Spielbergovi proháněli na plátně. Film o dinosaurech a nesnázích lidských hrdinů získal nálepku kultu a dočkal se dvou pokračování. Jak tomu dnes bývá, úspěšné série dříve či později dostanou příležitost promluvit k novým generacím diváků skrze nové díly. A ani Jurský park nebyl vynechán, nový počin ze série právě vstupuje do našich kin.

Před více než dvaceti lety ambiciozní miliardář John Hammond otevřel park, který se pyšnil unikátem – živými dinosaury. Miliardářův uskutečněný sen však neměl dlouhého trvání a poté, co několik lidí skončilo nedobrovolně jako položka na jídelníčku místních masožravých pradávných tvorů, byl celý projekt zrušen. Ovšem od té doby uběhlo mnoho let a na projekt Hammonda navázali jiní. Nový park se může chlubit obrovskými davy návštěvníků a několika desítkami „vyhynulých živočichů“. I přesto, že denně navštíví park přes dvaceti tisíc zvědavců, je vedení parku přesvědčeno o tom, že by mohlo být ještě lépe, co se návštěvnosti týče. Toho neskromného cíle se snaží dosáhnout šlechtěním nových druhů dinosaurů, kteří jsou větší a nebezpečnější. A právě nejnovější experiment se trochu zvrtne a na svobodu prchne obrovský masožravec, jehož jediným posláním je zabíjet.

jurassic2

Duchovní otec série, legendární Steven Spielberg se musel tentokráte spokojit jen s rolí producenta. Režie se totiž ujal Colin Trevorrow, který se dá považovat pořád za zelenáče. Jeho novické zkušenosti měly trochu obrousit protřelí scénáristé Rick Jaffa, Amanda Silver (oba Zrození planety opic a Úsvit planety opic) a Derek Conolly. Na Trevorrowi byla vidět snaha, ke své úloze se snažil přistupovat zodpovědně. Film nepostrádá plno akčních scén a dramatických momentů, speciální triky jsou na vysoké úrovni. A to nejdůležitější – dinosauři vypadají reálně (jestli je vůbec možné něco takového o nich tvrdit), netrpí předigitalizovanými neduhy. Na druhou stranu je někdy těch akčních scén až příliš a nevadilo by trochu zvolnit a dát přednost prohloubení charakterů a vztahů mezi postavami.

jurassic-world-super-bowl-trailer-1

Ovšem scénář byl značně odfláknutý. Postavy jsou napsány podle klasických šablon a například dějová linka, zabývající se mladými chlapci i přes snahu vyrovnat se dětem z původního snímku působí trapně. Postavy jsou ve většině případů dělány podle zajetých hollywoodských pravidel a nic nového nepřináší. Máme tu drsňáka, který sice není edukovaný, ale selský rozum nepostrádá. Nechybí tu ani upjatá slečna, která slovo dobrodružství nemá ve slovníku. Každý správný film musí mít svého zmateného a rádoby vtipného ajťáka a tak tomu je i v tomto případě. Děj je očekávaný a zvraty, o které se scénáristé pokoušeli, jsou lehce předvídatelné. Dokonce některé pasáže působí směšně a značně naivně. Až uvidíte závěrečné vyvrcholení, budete vědět, o čem mluvím.

Jurassic World

Hlavní role se zhostila Bryce Dallas Howard, kterou jsme mohli vidět například ve Spider-Manovi 3 nebo Terminator Salvation. Rovina upjaté a vždy analytické workoholičky jí sedí. Ovšem na druhou stranu scénář jí znemožňuje předvést něco mimořádného, musí se pohybovat mezi jasně nastavenými mantinely. Chris Pratt (jehož hvězda po vesmírných Strážcích Galaxie prudce stoupá) zde ztvárňuje klasického macha, jenž zachraňuje slabší v nesnázích. Owena ztvárňuje dobře, ale buďme upřímní, nebylo to zase tak těžké.

Hudbu složil Michael Giachcino, který vkusně zakomponoval původní melodii od Johna Williamse, byť v trochu upravené verzi. Hudba je dobrá, ale na přepsání dějin to nevypadá.

Verditk:

Celkově je Jurský svět slabým odrazem svých předchůdců. Je vidět, že se tvůrci snažili, aby se u diváků dostavilo stejné nadšení jako v devadesátých letech, ale to už zkrátka nefunguje. Pitomý scénář a nudné postavy zabraňují dinosaurům, aby nás uchvátili stejně jako v minulém století. Ale pořád se jedná o příjemný letní velkofilm, který neurazí. Pokud jste fanoušky přerostlých plazů, tak si pár bodů klidně přidejte.

• Jurský svět / Jurassic World
    Stopáž: 125 minut
    Režie: Colin Trevorrow