Marvel vs. DC aneb kdo má tvůrčí volnost

Rivalita mezi oběma hlavními comicsovými stájemi tu vždy byla, je a bude. Potvrdil to i Greg Silverman, šéf studia Warner Bros. Pictures, pod nějž spadá DC. Ten totiž prohlásil, že režiséři marvelovských filmů nemají dostatečnou volnost. Co na to hlavoun Marvelu, Kevin Feige?

Předem je potřeba říci, že se dalo takové šťouchnutí do hlavního soka čekat. Marvel je před DC o několik let napřed, co se týká filmových projektů. Tohle je holý fakt, který musí uznat obě fanouškovské partaje. Zatímco Marvelu vychází i crazy projekty v podobě Strážců galaxie, DC s podobnou tematikou nepochodil. Řeč je o klasickém hrdinovi Green Lanternovi, kterého si pod křídla vzal i sám Martin Campbell (Zlaté oko, Casino Royale, Zorro: Tajemná tvář). Film propadl nejen u diváků či kritiků, ale co se hlavně počítá, propadl i v kinech, a to pořádně.

Následovala další reinkarnace slavné postavy, samotného Supermana. Snímek pod názvem Muž z oceli si našel své fandy, ale u kritiků to měl také těžké. Oproti Lanternovi se však prosadil v kinech, i když méně, než tvůrci očekávali. A tak není divu, že šéf WB přijde s prohlášením, které by mohlo v očích nestranných diváků, alespoň trochu marvelovskou stáj poškodit.

green_lantern_ver12_xlg

Časopisu The Hollywood Reporter totiž sdělil, že na rozdíl od Marvelu mají režiséři filmů DC tvůrčí volnost. Samozřejmě se čekalo, jaká bude reakce Kevina Feige. Ten hned poukázal na několik filmů, které podle něj ukazují opak. Zmínil např. první dva Iron Many, které nastartovaly zlatou éru Marvelu. Rovněž je hrdý i na Thora, kde se uplatnila vize Kennetha Branagha. Kapitán Amerika: První Avenger nebo Strážci galaxie, dokonce i Avengers, u těchto projektů si je Feige jistý tím, že tvůrci měli naprostou volnost. Je to ale pravda?

Jak sám ve své reakci zmiňuje, tak např. u prvních Avengers přišel s několika nápady, které by rád ve výsledném filmu viděl. A nakonec uviděl. Je jasné, že si marvelovští producenti chtějí pohlídat, o čem film bude a zda zapadá do jejich Marvel Cinematic Universe, o tom žádná, ale jak sám Joss Whedon po dokončení dvojky Avengers řekl, studio mu do filmu kecalo už docela dost.

Marvel se rád chlubí skvělou pověstí svěřovat své projekty neznámým režisérům, nebo těm, kteří jsou méně zkušení. V zásadě to ukázaly všechny filmy. Co to ale znamená? Co když si vybírají neznámé režiséry proto, aby je mohli mít pod kontrolou? Dost se to nabízí. Jediný zkušený režisér byl překvapivě Kenneth Branagh, byť Thor byl jeho prvním blockbusterem. Zatím natočil několik filmů podle shakespearových her a v podobném duchu se nesl i Thor.

wp_9_w

Vždy je to něco mezi. Takové velmi výrazné koukání přes rameno. Je jasné, že to Feige nepřizná, ale je to tak. Teď zmíním dvě jména: Shane Black a Edgar Wright. To jsou podle mě dva příklady toho, že se producenti z Marvelu buďto vůbec nedívají, anebo sedí na place hned vedle režiséra, s velkou nadsázkou řečeno. Shane Black natočil Iron Mana 3. Jako producent Marvelu bych asi nesouhlasil s tím, co Black udělal s postavou Mandarina, ale jako divák jsem byl nadšený. Ze všech si zkrátka vystřelil. No a pak je tu Edgar Wright, který měl natočit Ant-Mana a s jeho přípravou se pral několik let.

kevin-edgar

Před natáčením se rozhodl z projektu odstoupit kvůli tvůrčím neshodám. Feige to vysvětlil trochu diplomatičtěji, jak jinak. Každý, kdo zná Wrightovu práci (Jednotka příliš rychlého nasazení), se na Ant-Mana v jeho podání těšil jako malý kluk. Ale zdá se, že film příliš nezapadal do koncepce MCU, a to nebylo Marvelu po chuti. A tak museli sehnat okamžitě náhradu. Sehnali jí v podobě komediálního režiséra Peytona Reeda (Yes Men, Rozchod), jehož práci na filmu si tvůrci nemohli vynachválit. Je to proto, že šel producentům na ruku? Sami si udělejte vlastní názor. Ale jak se říká, na každém šprochu pravdy trochu.