Paradoxně byl v mládí tichým a uzavřeným dítětem, přesto se už od útlého věku cítil nejlépe tam, kde to asi nikoho nepřekvapí – na jevišti. Psal vlastní povídky, po škole pracoval jako stavební dozor, v nočních hodinách navštěvoval uměleckou hereckou školu. Na sklonku 60. let začal dostávat menší role, aby v roce 1972 jednou z nejúchvatnějších postav v historii kinematografie započal svou hvězdnou kariéru, která dnes trvá už téměř půl století. S průměrem jeden film na rok je Al Pacino středně vytěžovaným hercem, jeho výběr rolí a cit pro sžití se s charaktery však bral divákům dech stejně v době postklasického Hollywoodu, jako dnes, ve 21. století. Al Pacino dnes uvede svou rolí do kin film Druhá míza a my si při té příležitosti uvedeme desítku těch vůbec nejsilnějších rolí napříč jeho kariérou.
Oscara za roli Michaela Corleona nezískal, „vyfoukl“ mu jí Joel Grey za roli v Kabaretu. Nominovaný však byl poté ještě sedmkrát za role ve filmech Serpico, Kmotr II., Psí odpoledne, …a spravedlnost pro všechny, Dick Tracy, Konkurenti a Vůně ženy. Za poslední jmenovanou roli se zlaté sošky konečně dočkal, paradoxně až v jeho zatím poslední nominaci po tak legendárních rolích jako policisty Franka Serpica, zloděje Sonnyho v Psím odpoledni nebo právě slavného mafiánského syna Michaela Corleona. Zaměříme se nyní na 10 rolí, které byly v kariéře tohoto hereckého velikána klíčové.
Trilogie Kmotr (1972, 1974, 1990)
Již zmiňovaná role syna mafiánského bosse Vita, Michaela Corleoneho, vynesla Al Pacina na výsluní. Zahrál si tu člena rodiny, válečného veterána, který zpočátku nechtěl mít s kriminální činností svojí rodiny nic společného, ale důsledkem událostí se musel ujmout klíčové role v rodině a stal se z něj nelítostný gangster. Za výkony v celé trilogii si vysloužil nominace na Oscary i Zlaté Glóby, nezískal však žádnou sošku.
Serpico (1973)
Frank Serpico je postava neúplatného policisty, kterou Al Pacino zahrál brilantně. Byla to jedna z jeho prvních rolí, Serpico se natáčel bezprostředně po Kmotrovi a Al Pacino tu jen potvrdil svůj narůstající talent. Film samotný byl kritikou přijat spíše vlažněji, ale výkon hlavního herce dodnes mnozí kritici v souvislosti s jeho osobou vyzdvihují. Není divu, když k sobě domů Al Pacino ubytoval skutečného Franka Serpica, aby jej mohl pořádně vyzpovídat a naučit se jeho zvyky. Za roli byl nominovaný na Oscara, sošku ale nezískal. Útěchou mu však mohl být první získaný Zlatý Glóbus.
Psí odpoledne (1975)
Zloděj Sonny v podání Al Pacina se pokusí vykrást banku, to se mu však nepodaří a důsledky jsou na světě. Další film newyorského rodáka podle skutečné události z roku 1972, kdy se podobná věc stala skutečné postavě Wojtowicze. Zajímavostí je, že Wojtowicz se k přepadení banky nechal inspirovat mj. filmem Kmotr, ve kterém si zahrál právě Al Pacino, jež pak Wojtowicze ztvárnil i v Psím odpoledni. Další skvělá role s překvapivým závěrem a geniálním výkonem. Zde si o pouhé dva roky později vysloužil znovu nominaci na Oscara, opět bez úspěchu.
…a spravedlnost pro všechny (1979)
V tomto snímku si zahrál Arthura Kirklanda, idealistického právníka, který konečně dostává svůj velký případ, když má obhajovat soudce obviněného ze znásilnění. V závěru tohoto filmu proběhne dlouhý Pacinův/Kirklandův monolog u soudu, který mnozí považují za vůbec nejlepší a nejpůsobivější soudní řeč v historii filmu (já osobně spolu s Kevinem Costnerem v JFK). Sám Al Pacino později přiznal, že jeho pláč nebyl zahraný, ale skutečný. Není ku podivu, že i za tuto roli byl Al Pacino nominovaný na cenu Akademie. Skoro tradičně už však opět bez zaslouženého úspěchu.
Zjizvená tvář (1983)
Patrně Al Pacinova nejcharakterističtější role a podle mnohých (včetně mě) také nejlépe zahraná role v jeho kariéře. Neuvěřitelný Tony Montana alias Scarface, jehož chování v průběhu celého filmu je tak nevyzpytatelné, až se jako diváci bojíte, co se stane, a to je zásluha nejen skvěle napsané role přímo na tělo, ale především naprosto fantastického a nezapomenutelného výkonu Al Pacina, kterým se už nadobro a nesmrtelně zapsal do historie hollywoodské kinematografie. Za roli Montany byl Al Pacino nominován na Zlatý Glóbus, sošku opět nezískal.
Nelítostný souboj (1995)
Detektiv Vincent Hanna, to je role, kterou si Al Pacino zahrál v Nelítostném souboji, kde se proti němu postavil Robert De Niro. Geniální dvojka podala samozřejmě dle očekávání naprosto perfektní výkony. Režisér Michael Mann je často nechával improvizovat, takže řada jejich dialogů je z velké části z hlav obou aktérů. Zajímavé je, že Pacino a De Niro se potkali při natáčení Nelítostného souboje vůbec poprvé, přestože spolu hráli už ve druhém pokračování Kmotra. Tam na sebe ale z chronologických důvodů v průběhu natáčení vůbec nenarazili.
Ďáblův advokát (1997)
Velmi specifický snímek, kde si naše hvězda zahrála po boku Keanu Reevese a Charlize Theron. Roli právníka Johna Miltona v mysteriózním thrilleru herec celkem pětkrát odmítl, až po zásadních úpravách scénáře do současné podoby ji přijal, ačkoli za sebe nejprve navrhoval náhradu jako např. Seana Conneryho. Sám scenárista Tony Gilroy později prohlásil, že si zpětně četl původní verzi scénáře a musel Al Pacinovi poděkovat, že jej nenechal ho natočit a trval na úpravách. Ďáblův advokát měl být původně ryzí blockbuster.
Vítězové a poražení (1999)
Snímek od slavného životopisného režiséra Olivera Stonea, kde se objevilo hvězdné složení v čele s Cameron Diaz, Jamiem Foxxem, Dennisem Quaidem a především Al Pacinem, který si tu zahrál parádní roli svérázného trenéra fotbalového mužstva Miami Sharks. Původně ji sice měl dostat Robert De Niro nebo Clint Eastwood, oba ale nakonec odmítli, a tak se jí zhostil Newyorčan a je třeba říct, že se vší parádou.
Insomnie (2002)
Ve filmu Insomnie oblíbeného režiséra Christophera Nolana se Al Pacino objevuje po boku Robina Williamse a Hillary Swank a hraje zde roli policejního veterána Willa Dormera, který omylem zastřelí svého partnera, a tak je zužován nespavostí a depresemi, zatímco pátrá po vrahovi, jehož si zahrál právě Robin Williams. Jedná se o remake stejnojmenného norského filmu z roku 1997 a Al Pacino si s rolí poradil bravurně možná i proto, že v minulostí sám často trpěl silnou nespavostí.
Doktor Smrt (2010)
Poslední zástupce, zdaleka ne však poslední Al Pacinův kvalitní film, to je Doktor Smrt, televizní počin, za který si právem vysloužil Zlatý Glóbus. Hraje zde Jacka Kevorkiana, lékaře, který vyvolával všude ve světě kontroverzi proto, že se zastával práva lidí zemřít. Jedná se o celkem sedmý film z našeho žebříčku inspirovaný skutečnými událostmi a na televizní film nabízí skutečně velkou kvalitu a také velké množství zamyšleníhodných idejí, které vám nedají spát. Skutečný Jack Kevorkian, v zásadě vynálezce eutanázie, zemřel rok po premiéře filmu, a dle dostupných údajů za dobu své praxe asistoval u více než 130 eutanazií. Mnoho let také proseděl ve vězení za mnoho obvinění z vražd. Snímek stojí za to vidět, je to jeden z nejlepších televizních filmů vůbec. Aby ne, když je z produkce HBO.
Pokud jste zatím ještě některý z těchto filmů neměli šanci shlédnout – ale vsadím se, že minimálně Kmotra, Zjizvenou tvář nebo Ďáblova advokáta jste už určitě nejednou viděli – napravte to, protože všechny filmy z této desítky stojí za vidění a dotýkají se horní hranice kvality, stejně jako výkony Al Pacina v jednotlivých rolích. Tento čilý pětasedmdesátník ale vždycky stojí za to a zatím ani jednou nezklamal, takže nelze opomenout stručně ani jeho role ve filmech jako Dick Tracy, Vůně ženy, Konkurenti, Carlitova cesta, Krycí jméno Donnie Brasco, Insider, Maximální limit nebo třetí díl Dannyho parťáků.