Recenzia: Ex Machina (2015) – Duch v stroji

Recenze: Zasloužený Oscar pro Renée Zellweger v roli Judy Garland

Americká herečka Renée Zellweger si za roli Judy Garland nedávno došla pro Cenu Akademie. Proměnila tak druhou ze svých...

Recenze: Sviňa je thriller s mrazivě reálnou předlohou

Do kin vstupuje novinka od našich slovenských bratrů, adaptující stejnojmennou knihu od Arpáda Soltésze. Jedná se o drsný thriller...

Profilový obrázek
Nádejný estetik, filmový maniak, amatérsky spisovateľ a filmár, dekadent stratený v popkultúre, flákač, mudrlant a filozof, čitateľ braku a cynický romantik.

V kinách sú momentálne dva filmy zaoberajúce sa umelou inteligenciou. Jeden je bombastický, s mamutím rozpočtom a známymi menami. Druhý je komorný a zaváňa nezávislou filmárčinou. Obidva, teda Avengers: Age of Ultron aj Ex Machina, sa oplatí vidieť, ale oba majú svoje muchy. My si povieme, aké má Ex Machina.

V posledných rokoch v žánri sci-fi vedú hlavne skromnejšie vyzerajúce filmy. Všemocný, Moon, Snowpiecer, Sunshine a hlavne Predestination sú dobré filmy, ktoré z mála vykúzlili veľa. Ex Machina ide v ich stopách. Režisérsky debut scenáristu Alexa Garlanda (napísal napríklad O 28 dní…, Sunshine a nového Dredda) za nimi nezaostáva, niektoré z nich i výrazne predbieha. Len má smolu, že ho premietajú naraz s Jossom Whedonom, a tak sú jeho sály prázdne.

Zaslúži si to?

Ex Machina je film postavený na scenári a troch hercoch. Dej sa odohráva v takmer prázdnom komplexe uprostred divočiny, kde sa šialený vedec snaží otestovať citové možnosti čerstvo vynájdenej AI. Klišé, na prvý pohľad. V skutočnosti film nerieši, ako by sa dalo predpokladať, či je možné zostrojiť AI a či by bola schopná citu. Na to rezignuje, čo je dobre. Rieši, aký je rozdiel medzi umelým a prirodzeným vedomím. Alebo jednoduchšie: aký je rozdiel medzi vedomím a vedomím? A to cez témy ako výstavba jazyka, Turingov test, transhumanizmus, logika, výchova, alkoholizmus a ďalšie, ktoré sú do scenára absolútne prirodzene vložené. A to všetko zabalené do zápletky „Kto z prítomných klame?“.

ex-machina-2015-09

Tušíte správne, toto je inteligentný film, pri ktorom sa dá premýšľať, avšak odpovede nenanucuje. Necháva diváka „hrať sa“, nech on sám vyrieši tento myšlienkový experiment. Odpovede sa v závere možno aj dočkáme, avšak iba v jemných náznakoch.

Takáto zápletka si však okrem dobrého scenáru vyžaduje i dobrých hercov. Štvorica Alicia Vikander, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac a Sonoya Mizuno to zvládla skvele. Ide väčšinou o neokukané tváre, takže im to veríme, podobne ako sme to kedysi verili i Samovi Neillovi v Jurskom parku.

Formálna stránka je na vysokej úrovni. Hudba je skvelá, v správnych momentoch sa vie rozoznieť a môžeme jej vďačiť za hustú a mrazivú atmosféru. Pracuje sa s ňou podobne ako v Interstellari, avšak tu sa netlačí na pílu, motívy sa zbytočne neopakujú a celé to vyznieva prirodzenejšie. Tvorcovia sa nám nesnažia roztrhať ušné bubienky, za čo som im nesmierne vďačný.

Kamera je na vysokej úrovni, prostredie, kde sa dej odohráva je minimalistické a sterilné. No to je trochu aj problém. Nedá sa stotožniť ani s jednou z postáv, prostredie pôsobí umelo a film si tak nechtiac drží odstup od diváka. Môžeme premýšľať, ale sme len diváci, nič viac. Rozuzlenie preto nikým nepohne, a to i napriek silnej atmosfére. Ale to je len drobná chybička na inak krásnom diele.

ex-machina

Kiež by takýchto filmov bolo viac. Filmov s pointou, s precíznou filmárčinou, ktorý nie je silený a presýtený emóciami. Natíska sa porovnanie so spomínaným Interstellarom, nie kvôli žánru, ale kvôli forme. A ak by sme mali súdneho diváka nezaslepeného kultom Nolanovej osobnosti, Interstellar by prehral. Lebo Ex Machina, napriek odstupu a chladnému vyzneniu, pôsobí menej vyumelkovane, netlačí tak na emócie a drží s divákom miesto toho, aby ho silou mocou chcela prechytračiť. A zároveň si zachováva inteligentnú úroveň. Obidva filmy sú dobré, ale Ex Machina je lepšia. Malý film, ktorý je väčší ako ten veľký. Masy to asi neuvidia. Vy však nemusíte byť súčasťou más a choďte si to pozrieť. A ja dúfam, že sa Alex Garland raz rozhodne natočiť horor. To by už len potom bol zážitok!

Ex Machina
108 min.
Réžia: Alex Garland