Recenze: Slepá (2015) – Skandinávská absurdita ve své nejčistší podobě

Zrak je pro náš život nezbytný a těžko si dokážeme představit, jak bychom v každodenních rutinách fungovali bez něj. Režijní debut Eskila Voghta ukazuje, jak ztráta možnosti vnímat své okolí pomocí očí ovlivňuje náš život.

Hlavní představitelkou je Ingrid, jejíž život nabere cestu špatným směrem – ztratí totiž zrak. S osudnou tragédií se vypořádává po svém a překračuje hranice své vlastní představivosti. Tato imaginativní složka její osobnosti stále sílí a to tak, že v určitém bodě mizí rozdíly mezi iluzí a realitou.

159760853_65b765 (1)

Jak jsem již zmínil, snímek je režisérskou prvotinou Eskila Voghta, který byl do té doby známý díky scénářům ke snímkům Repríza nebo Oslo, 31. august. Svou kreativitu dokazuje i ve svém nejnovějším projektu. Ingrid si kvůli své zdravotní indispozici vyplňuje volný čas vymýšlením příběhů a různých absurdních momentů. Ty jsou zachyceny tak reálně, že nikdy nevíte, zda se jedná o opravdové události nebo nejnovější výplody fantazie nevidomé hrdinky. Ta fantazíruje o tom, co asi dělá její manžel, když netráví volné chvíle s ní. Fantazie jsou tak silné, že se Ingrid rozhodne sepsat knížku; její hlavní postavou je mladá matka, která ztrácí zrak. Jsme svědky různých naoko nesmyslných momentů, které jsou však svou absurditou humorné. Tvůrci se snažili neblahé postavení hrdinky divákům skutečně přiblížit, a tak se dočkáme záběrů, jimž vévodí pouze tma a zvuky okolí. Je to zajímavě pojatý nápad, jak přiblížit slepotu. Originalitou také překypují záběry, které jsou výplody hrdinčiny fantazie. Pro ně jsou typické rychlé střihy a dějová rozkouskovanost. Je to provedení vskutku netradiční, ale někdy sklouzává až do moc velké absurdity. Snímku by nevadila větší soudržnost, avšak kvůli těmto absurdním záběrů se jí nedočkáme. Slepá je klasický artový film, tudíž je pro ni typická občasná dějová rozvláčnost. Někoho to může nudit, jiný v tom zase vidí uměleckou vytříbenost.

159760852_33788c

Hlavní roli ztvárnila Ellen Dorrit Petersen. Role Ingrid určitě nebyla snadná, ale herečka se s ní popasovala dobře. Kromě kvalitně odvedených výrazových škál zaslouží uznání také za nastudování chování typického pro slepce. Zkrátka jí věříte, že bohužel nemůže svět pozorovat díky zraku. Jejím hereckým partnerem byl Henrik Rafaelsen v roli Mortena. Za svou kolegyní herecky trochu zaostává, ale zase ne o moc.

Za zmínku také stojí hudba, jejímž autorem je Henk Hofstede. Melodie jsou úderné a do určité míry atypické. Hlavní znělku jen tak z hlavy nedostanete

Celkově je Slepá zážitkem vhodným především pro náročnější diváky. Dějová rozvláčnost a absurdita vyžadují vaši stoprocentní pozornost. Pokud jste ochotni filmu tuto oběť přinést, budete se bavit. Podobných děl totiž moc není. Pokud by měla být Slepá popsána jedním slovem, bylo by to „originální“. Atypičnost nemusí sedět každému, ale určitě to stojí za to vidět.

Slepá / Blind
Stopáž: 96 min
Režie: Eskil Voght