Recenze: Noční běžec (2015) – Neeson v kruhu rodiny a (ne)přátel

Třetí spolupráce herce Liama Neesona a režiséra Jaume Collet-Serra pokračuje v úspěšném Neeson season. A i když mu to opět nevyšlo s Taken 3, Run All Night je skvělým připomenutím, proč by tato dvojice měla natočit ještě alespoň jeden film, dokud Neeson nepůjde do akčního důchodu.

Nejprve nám přinesli příjemnou detektivku Neznámý, pak adrenalinový Non-stop. Oba filmy stály za zmínku, pobavily i přes výpadek logiky či tempa, oba jsou to ale ucházející akční filmy. Ale právě třetí film z jejich pomyslné trilogie spoluprací bych nazval nejlepším. Ať už co se týče příběhu, postav a celkové atmosféry, Noční Běžec je ten typ akčního filmu, který si zaslouží pozornost.

Příběh sleduje zabijáka Jimmyho Conlona (Neeson) v důchodu. Své démony minulosti zahání alkoholem a jeho dny vypadají stejně. Ale i když se to nezdá, stále je ve formě a musí se z důchodu vrátit na jednu velmi dlouhou noc, kdy musí pomoci svému synovi Mikeovi (Joel Kinnaman) uprchnout hněvu mafiánského bosse a Jimmyho dlouholetého přítele Shawna Maguirea (Ed Harris), kterému Jimmy zabil agresivního a impulzivního syna. Ten po jejich stopách poslal nebezpečného zabijáka (Common). Avšak jeho vztah ze synem mu to dělá těžším a jejich útěk jim neusnadňuje ani policie, zkorumpovaná policie a detektiv (Vincent D’Onofrio), který je Jimmymu na stopě už dlouhých třicet let.

Run+All+Night+Edit

Z režisérových jiných filmů můžeme vědět, že jeho režie není úplná rutina, že mu není cizí temná atmosféra a budování vztahů. Vlastně dobrou třičtvrtě hodinu se film soustředí právě na ně, tak, abychom věděli, že vše co se ve filmu děje, je jedno velké nedorozumění a vlastně je to všem postavám proti kůži. Navíc Neeson zde nehraje klasického terminátora, ale unaveného alkoholika, kterému vlastně nezáleží, jestli tu noc přežije. Jeho motivace je syn a jeho rodina. Hlavním hnacím motorem filmu je tedy špatný vztah mezi synem a otcem.

Příběh filmu se nesnaží být něčím, co není. Je přímočarý, jednoduchý a má tak trochu westernovský nádech, hlavně v závěrečných interakcích. A nejen v nich. Rozhovory, které slouží k odlehčení tempa jsou stejně hutné, obzvláště když se setkají herci jako Harris a Neeson. Postavy jsou civilní a emoce jsou reálné. Scénář je dobrý, a navzdory jistým výpadkům logiky, které v akčním filmu nesmí chybět, není ani náhodou k smíchu, protože se o něj postaral Brad Ingelsby (drsné Out of the Furnace).

run_all_night

Akce je přehledná, není jí hodně, ale zároveň je skvělá a napínavá. Kamera se nechutně netřese jako kdyby to točil Megaton. Vše je příjemně nasáklé v temném a závěrečná bitva v lese spolu s winchesterkovým moneyshotom je skvěle natočená.

Povedené. Ani zdaleka ne taková Neesonovka, jako jsou ostatní. Stejně jako jiné, postrádá to někde logiku a racionalitu, ale Liam zde nehraje terminátora, není tu vzorem otcovské ctnosti a rozhodně není ani klaďas, ale zničený, starý ochlasta. Dokonce tu nemá ani úhlavního nepřítele, jelikož celá motivace jeho celoživotního přítele je čistě „oko za oko“, starým dobrým westernovým způsobem. Tváří se to více než drama, interakce civilních postav jsou zajímavé a emoce skutečné. Neeson řekl, že do dvou let končí s akčními filmy. V tom případě ho chci vidět ještě alespoň jednou pod Collet-Serrovým dohledem.

• Noční Běžec / Run All Night
    Stopáž: 114 minut
    Scénář: Brad Ingelsby