Recenze: Divočina (2014) – Výlet bez přípravy

Sme ľudia a máme spoločné skúsenosti. Napríklad, každý z nás má občas chuť vys..kašlať sa na všetkých a všetko, zbaliť si batoh a vypadnúť do divočiny. Aspoň na pár dní. Niektorí z nás to tak aj robia, ale keďže ísť do lesov sám, je hlúposť, zoberú si niekoho sebou. Istá Cheryl Strayed, americká novelistka a esejistka, si však vrazila sama a nepripravená na jednu z najťažších turistických trás naprieč USA – Pacific Crest Trail, ktorá je dlhá približne 4 200 km. Čítate správne. Prešla ju a prežila. O tom napísala knihu, ktorá vyšla v roku 2012 a stala sa bestsellerom. V českom jazyku kniha vyšla v 2013 a v slovenskom pred nejakým časom. V kinách práve beží jej adaptácia s Reese Whiterspoon v hlavnej úlohe.

wild-reese-witherspoon-film

Každý, kto absolvoval aspoň niekoľkodňovú túru vie, že to nie je zábava. Tak isto vie, že dívať sa na film o tom, ako sa niekto s batohom štverá do kopca, tiež nemusí byť zábavné. A hádajte, na čo sa pri Wild dívate prvých pár minút? Ako sa Cheryl naťahuje s batohom, ako nevie variť, ako si zbalila hromadu zbytočností a opäť sa naťahuje s batohom. Nakoniec má na nohách pľuzgiere. Skúsení turisti sa pobavia na jej neskúsenosti, ostatní sa budú pýtať, o čom to vlastne celé je.

Lebo, zopakujem to znovu, ísť do divočiny sám a nepripravený je poriadna hlúposť!

To isté platí i o filme Wild.

Nepripravený divák sa asi bude nudiť. Nekoná sa žiadne prudko akčné dobrodružstvo. Len jedna znudená, osamelá troska sa vyberie na túru aby si dokázala, že vie za niečím pevne stáť. Neputuje len naprieč krajinou, ale i do svojich vlastných spomienok. Znovu analyzuje svoje zlé rozhodnutia a pátra po tom, ako prestať smútiť a ľutovať sa. A chýbajú jej splachovacie toalety. Nuž, pár dní pod stanom rozhodne prehodí vaše priority.

wild-mv-24

Teraz žarty bokom. Wild je pekne natočenou drámou, ktorá je najsilnejšia v jej technickom prevedení. Rôzne motívy sa stierajú bez bližšieho rytmu, avšak neruší to, lebo strih je precízny a scenár si dal záležať, aby roviny poriadne previazal. Strih, kamera a scenár sú teda vydarené, fungujú tak, ako majú, po väčšinu filmu. Ku koncu už trochu násilne tlačili na emócie. Pri melodrámach by sme mali trošku plakať, prejsť akousi bolestivou očisťujúcou katarziou. Wild to dosiahne len z polovice, lebo čím viacej divák vie o minulosti Cheryl, tým menej jej fandí. Ak má byť cesta nejakou formou trestu, definitívne si ho zaslúžila. Ale to je život. Nie vždy čiernobiely. Navyše, pri snahe ukázať čo najviac cestovateľkiných zážitkov, si film drží nechtiac od nich odstup. Emočne je to mierne ploché.

Po hereckej stránke je film one-woman-show. Reese Whiterspoon hrá ako o dušu, väčšinu času jej to naozaj ide, ale keď treba zatlačiť na emócie, kĺže sa len po povrchu. Veď buďme úprimní – považujeme ju za výraznú herečku? Ani veľmi nie. Je dobrá a to je tak všetko. V tých pár scénach, kde je s inými ľuďmi, ju hravo prekoná Laura Dern (páni, ale zostarla od Jurského parku).

Ako to teda zhrnúť? Wild je dobrý film. Trochu kĺže po povrchu, ale je sa na čo dívať. Všetko ostatné, prečo by sa vám nemal zdať dobrý, alebo prečo by sa vám mal zdať viac ako dobrý, je tak krehké, že o tom rozhodnú vaše subjektívne preferencie. Inak povedané; to aké citlivky ste. Avšak oplatí sa to vyskúšať. Ako také malé filmové dobrodružstvo.

• Wild / Divočina
    Stopáž: 115 minut
  • Scenár: Nick Hornby