Retro recenze: Zrůdy (1932) – Film tak odporný, že ho museli zakázat!

Kdo neviděl, prohloupil. Velmi silný a jistým způsobem velmi aktuální film, vyprávějící příběh opovržení, morálního úpadku, ale také lásky a loajálnosti. Nejvíce zarážející je, že postavy ve filmu jsou skutečnými lidmi, kteří opravdu žili. Cirkus jako je tento opravdu existoval. Bizarní přehlídka lidských anomálií v živém přenosu z roku 1932, dekadence, odpudivost a zároveň přitažlivost „zakázaného“ filmu, to vše je tím nejlepším důvodem, proč film zařadit na svůj osobní top seznam.

freaks-la-monstrueuse-parade-1932-06-g

V roce 1932 se režisér Tod Browning rozhodl pro natočení filmu, lehce inspirovaným skutečným Barnumovým cirkusem. Browning byl v té době již velmi uznávaným autorem, především po kasovním trháku Dracula (1931) s mistrem klasického hororu Bellou Lugosim v hlavní roli. Produkcí se zabývalo největší Hollywoodské studio MGM. To stejné studio nechalo ovšem později zničit originál filmu a  odsoudit jej ke 30 letům do trezoru. Důvodem byla samozřejmě bizardnost celého projektu a strach, že obecné publikum dílo nepřijme moc dobře. (což se také doopravdy stalo) I přes zázemí giganta mezi studii, prokejt prodělá spousty peněz a stane se velmi prodělečným. Todu Browningovi tím prakticky ukončí kariéru. Zkouší to ještě o 3 roky později s filmem Mark of the Vampire, ale ani to už nepomůže. Od roku 1939 se stahuje do ústraní a již nenatočí další film, což je dle mého názoru nezměrná škoda.

Skutečný cirkus, který předváděl zrůdy, vznikl v polovině 19. století. Zakládá ho P.T.Barnum (1810-1891), který bývá také nazývaný jako otec zakladatel moderního marketingu a reklamy. S ttímto největším pojízdným cirkusem své doby navštívil většinu Evropy a USA. Mezi jeho nejslavnější atrakce patřili: siamská dvojčata, muž stonožka, beznohý muž, bezruká žena, trpaslíci, obři, vousatá žena a další. Všechny tyto postavy jsou k vidění v tomto filmu. Tito umělci vydělávali spoustu peněz předváděním se na poutích, později v kabaretech a tak si nežili špatně ani za velké ekonomické krize ve 30. letech 20. století. Většina z nich však neměla šťastný osobní život… Ale jak víme, výjimka potvrzuje pravidlo, a tak např. siamská dvojčata Violeta a Daisy se dožily 61 let, Violeta se jednou vdala a Daisy dokonce 3 rozvedla (připomínám, že byly srostlé v pánevní oblasti…). Nebo např. beznohý a bezruký muž, uměleckým jménem Prince Randian, zplodil za svůj život 5 dětí. Některé z postav a jiné lidské zvláštnosti zaznamenal ve své knize Velmi zvláštní lidé Frederick Drimmer.

6De4oDj

Cirkus inspiroval i jiná slavná díla, za zmínku stojí Sloní muž (1980), kterého ztvárnil Anthony Hopkins. Samotný film je pak na tom ještě lépe, sousloví One of us (jeden z nás) bylo použito např. ve filmu Vlk z Wall street (DiCaprio jej používá při rozhovoru o střelbě trpaslíků) nebo v oblíbeném seriálu Big Bang Theory (vysloveno Howardem, mířeno na Penny). V neposlední řadě sousloví použila i skupina The Ramones na začátku své písně Pinhead. Parodie na Zrůdy se objevila i u nejznámější žluté rodinky a to ve speciálním čarodějnickém díle (25. série) s názvem Freaks no geeks.

Výstřižek

Děj a obsah filmu:

Začátek nás přivádí k podivné krabici, kde se podle slov jakéhosi moderátora skrývá nejošklivější žena na světě. Jak a co se jí stalo? Divák zatím netuší. Hlavními postavami jsou 2 trpaslíci: muž Hans  žena Frida. Oba vypadají jako malé, asi šestileté děti, ale  jsou dospělými lidmi, se stejnými city a potřebami jako kdokoliv z nás. Navíc se právě zasnoubili. Fridu trápí vztah jejího nastávajícího k cirkusové krásce Cleopatře. Hans je do ní totiž tajně zamilovaný, Cleo to samozřejmě ví a nebojí se toho využít! Hans si to nepřipouští a myslí si, že by snad mohla jeho lásku opětovat, tak ji zahrnuje různými dárky (šperky, květiny…) a půjčuje jí peníze. Po rozchodu krotitelky lachtanů Venuše a cirkusového siláka Herkula, Cleo se okamžitě chopí příležitosti a Herkula svede. Frida navštíví Cleo a obviňuje jí ze ziskuchtivosti, zároveň omylem vyzradí, že Hans má velký majetek, který pochází z dědictví po příbuzných. Herkules s Cleo společně vymyslí plán, jak přijít k penězům, tedy zbavit se Hanse. Zanedlouho Cleopatra a Hans slaví svatbu. Na hostinu jsou pozváni všichni obyvatelé maringotek, všechny zrůdy… Cleo po dobu hostiny hodně pije a posmívá se trpaslíkovi a jiným postiženým, zároveň začíná naplňovat svůj plán a nalévá Hansovi jed do poháru. Hans konečně začíná chápat, koho si vzal. Hostina vrcholí, kdž Cloe nazve všechny přítomné slizskými zrůdami. Venuše po rozhovoru se silákem prokoukne plán na zabití Hanse a vyhrožuje, že vše oznámí na policii. Hans už se také od přátel dozvěděl, že ho manželka tráví, takže tajně vyplivuje medicínku do kapesníčku. Celá společnost se vydává na cestu k dalšímu městu. V noci, jaksepatří deštivé a blátivé se Herkules pokusí přepadnout Venuši v její maringotce. Frida však těsně předtím varovala Phrosa (místního klauna), který Venuši miluje a před surovcem ji zachrání. Herkules je nakonec zabit jedním z trapaslíků. V Hansově vozu se zrůdy postaví Cloe a jejímu hrůznému plánu. Krásná Cleopatra před nimi uniká z vozu…co je pro ni nakonec ten nejhorší trest? Stát se jednou z nich, zrůdou zrůd. Po těchto událostech je Hans znechucen okolním světem a vlastní naivitou, celý příběh končí Fridinou návštěvou v jeho domě.

Drama / Horor
USA, 1932, 64 min

Režie: Tod Browning
Hrají: Wallace Ford, Leila Hyams, Olga Baclanova, Roscoe Ates, Harry Earles, Daisy Earles, Schlitze, Daisy Hilton, Violet Hilton, Josephine Joseph, Johnny Eck, Frances O´Connor, Peter Robinson, Olga Roderick, Koo Koo, Prince Randian, Martha Morris, Elvira Snow, Jenny Lee Snow, Elizabeth Green, Edward Brophy, Tom London, Louise Beavers, John Aasen, Ernie Adams, Rose Dione, Angelo Rossitto

Zajímavosti:

• Po zkušební projekci bylo vystříháno 25 minut, naopak byl přidán úvod a happy end. To všechno kvůli totálně katastrofické reakci diváků.
  • Hans a Frida byli ve skutečnosti sourozenci (vlastními jmény Harry a Daisy Earles). Oba si zahráli společně ještě jednou a to ve filmu Čaroděj ze země Oz (1939).