Recenze: Zvonilka a tvor Netvor (2015) – Kolega Prokopa Diviše

Líbivá pohádka z dílny Disneytoon Studios má rozhodně šanci zaujmout dětského diváka, protože je nevtíravě poučná, veselá a hravá. Pro svou příjemnou délku a napětí zaujme i rodiče, kteří svou ratolest doprovodí do kinosálu.

Hlavní prostor dostává kamarádka Zvonilky, víla Chovatelka Fauna. Neskonale miluje, chrání a opatruje všechna zvířata ve Hvězdné roklince i mimo ni s takovou vervou, že by se mohla stát novou moderátorkou v pořadu veřejnoprávní televize „Chcete mě?“. Fauna věří, že nelze soudit růži podle trní a že každý živý tvor je v jádru dobrý.  Tak potkává záhadného tvora, který je podle prastarých legend známý jako tvor Netvor. Zatímco Zvonilka a její vílí kamarádky nevědí, co si mají o záhadném zvířeti myslet, strážci roklinky, vílí Skauti, se rozhodnou magického tvora ulovit dřív, než přivolá na jejich společný domov zkázu.

Právě nekonečný boj mezi rozumem a citem je hlavní myšlenkou filmu. Rozum reprezentuje hlavní vílí Skautka Nyx, která může být chvílemi vnímána jako záporný hrdina, ale jen se tvrdohlavě snaží ochránit své blízké před všemi útočníky. Historické prameny hovoří o záhubě, kterou přinese na Hvězdnou roklinku velká kometa a Netvor v ní má sehrát nemalou roli. Nyx si legendu vyloží po svém a mohutného býložravce zařadí na seznam nepřátel jako číslo jedna. V tu chvíli musí zasáhnout Fauna, jakožto správný „srdcař“ a svého nového kamaráda před ostatními obhájit. Tvora nezavrhne jen pro jeho rozměrnou postavu, velkou tlamu či špičaté zuby. Snaží se, jako vždy, i pod nevzhlednou slupkou najít to dobré. Chce pochopit Netvorovo počínání při stavění kamenných věží a dokonce ho označí za zachránce ve chvíli, kdy jim nad hlavami prolétá kometa a začíná se schylovat k bouři apokalyptických rozměrů. Obě víly vlastně dělají totéž, ale posvém  a každá by se mohla od té druhé učit.

Příběh nabírá na nefalšovaných obrátkách spolu s kulminací bouřky, která tvora Netvora promění na jakýsi okřídlený hromosvod, který zachycuje blesky. Samotná, akčně provedená, úspěšná záchrana roklinky však ještě nemusí být trvalým usmířením a pochopením Fauny a Nyx.

Zvonilka a tvor Netvor je příjemnou 3D pohádkou na nedělní odpoledne, které napomáhá i povedený český dabing.

• Zvonilka a tvor Netvor / Legend of the NeverBeast
  • Stopáž: 76 minut