Recenze: Focus (2015) – Neúspěšný pokus o krimi komedii

Alespoň podle trailerů se mělo jednat o další přírůstek do kategorie výborných krimi komedií. Přivítají Dannyho parťáci nebo loňští Podfukáři v této společnosti Willa Smithe a Margot Robbie? Bohužel ani náhodou.

29vndkg

Hlavní postavou je Nicky (Will Smith), úspěšný vůdce fungujícího zlodějského byznysu, který pod svá křídla vezme aspirující kapsářku a podvodnici Jess. První, a lepší, část filmu se odehrává v New Orleans během příprav na Super Bowl. Tam se sjíždí zlodějské party z celé Ameriky, aby obrali fanoušky fotbalu a především alkoholu o vše cenné. Druhá část odehrávající se po třech letech už bohužel značně pokulhává a jakékoliv podvody točící se okolo technologie využívané v závodech formulí jdou na druhou kolej, aby mohly uvolnit místo love story mezi Nickym a Jess.

Trailery přitom dokázaly nalákat na kvalitní i když oddechový zážitek. Bohužel co funguje ve dvou a půl minutách, není tak úspěšné ve 105 minut dlouhé stopáži. Režisérské duo Glen Ficarra – John Requa přitom již dvakrát ukázalo, že točit rozhodně umí. Jejich I Love You Phillip Morris a především Bláznivá, zatracená láska byly filmy, které zaujaly i na druhé zhlédnutí. Focus je bohužel moc i na jedno.

Než se vrhneme na věci, jež ve filmu nefungují, tak mám naštěstí dva fungující aspekty filmu. Po technické stránce Focus funguje, když už kvůli něčemu do kina vyrazit, tak kameru a hudbu divák ocení. A nejen z důvodu, že jinak není příliš čeho se chytit. Záběry New Orleans před zápasem amerického fotbalu, stejně jako letecký pohled na Buenos Aires patří k tomu nejlepšímu, co Focus nabízí. A to je málo.

will-smith-focus-trailer-01

Pokud jste zde čekali i herecké výkony, tak bohužel Will Smith lehce ztrácí svou sílu utáhnout celý film sám, i když rozhodně se nejedná o jeho neúspěch. Stejná poloha, jako ve Focus, mu vycházela ve většině předešlých projektů a i tentokrát se může pyšnit dobrým výkonem, jen ho příšerně sráží scénář. Margot Robbie předvádí přesně to, co ve Vlkovi z Wall Street – je krásná. Bohužel ale nepůsobí dostatečně vypočítavě, její vzhled je stále tím, co zaujme nejvíc. Z vedlejších rolí stojí za zmínku Adrian Martinez. Tomu se i na omezeném prostoru podařilo ztvárnit alespoň trochu zapamatovatelnou postavu.

Nazvat film Focus, když při psaní scénáře se očividně soustředil jen málokdo, je velká ironie. Nepožaduji, aby film bezvýhradně dával smysl, pokud se divák baví, tak odpustí ledacos. Jenže když se nebavíte, tak vás dožene uvažování o chování postav, celkovém příběhu i jednotlivých pasážích, a z toho už není návratu. Jeden povedený zlodějský kousek provedený v New Orleans od ambiciózního krimi projektu nestačí. Kdybych věděl, že jdu na milostný příběh zasazený do prostředí zlodějů, možná bych Focus snesl lépe. Requa s Ficarrou ale scénář tentokrát hrubě nezvládli a odsoudili tím svůj vlastní projekt k neúspěchu, i když se podařilo vytvořit několik povedených scén, z nichž většinu uvidíte v traileru.

Ani Will Smith nedokázal vytáhnout nudný a nepropracovaný scénář na kvalitní podívanou. Margot Robbie bohužel tentokrát zůstala pouze krásnou tváří (a postavou).  Scénáristické duo naštěstí se svými předešlými projekty zabodovalo natolik, že v případě Focusu se bude snad jednat pouze o nepovedený přehmat.

• Focus
  • Stopáž: 105 minut
  • Scénář a režie: Glen Ficarra, John Requa