Recenze: Slídil (2014) – Jake Gyllenhaal v roli sociopata

Adam Škaloud
MMMMMM....Filmy

Scénárista Dan Gilroy si udělal radost prvním režijním počinem. S omezeným rozpočtem i prostorem a jediným známějším hercem dokázal i přes svou nezkušenost velké věci. A Jake Gyllenhaal opět ukázal svůj čich na projekty.

Lou Bloom je chlápek, který se snaží jakkoliv prosadit. Jelikož zaboha nemůže najít práci, jeho hlavní obživou jsou menší krádeže. Ovšem stále přesně ví, co chce a rozhodně se nebojí říct si o příležitost. Ta se mu naskytne, když se stane svědkem autonehody a následného příjezdu reportéra na volné noze, jenž poté své záběry nabízí televizním kanálům. Lou se rozhodne do tohoto oboru pustit a uspět v něm díky svému nasazení a obětavosti. A ano, je ochoten obětovat hodně.

maxresdefault

Jake Gyllenhaal září už od dob Donnieho Darka, ovšem nikdy se nevyšvihl mezi absolutní hereckou špičku. K tomu mu měl pomoci Princ z Persie, ale nejednalo se o tak velký úspěch, aby ho katapultoval na zasloužené výsluní. A Jake si začal pečlivě vybírat. Od té doby má ve své filmografii skvělé kousky jako je Zdrojový kód, Patrola nebo Zmizení. A mezi tyto menší, chytré a nezávislé projekty od nynějška budeme řadit i Slídila.

Lou Bloom je hlavní postavou se vším všudy, celý děj se točí okolo něj a on sám také určuje, kam příběh směřuje. Dan Gilroy si k filmu napsal i scénář a svého „hrdinu“ dokázal vytvořit dokonale. Jedná se o sociopata, který je přesvědčen o svých schopnostech a pro úspěch se nebojí využít všech možností. Pohrává si s lidmi přesně jak se mu to hodí a s chladnou hlavou se zbavuje těch nepotřebných. Jeho zanícení a nepopiratelné odevzdání se honbě za úspěchem dokázal Gyllenhaal zhmotnit na výbornou.

nightcrawler-gilroy-1

Přesto Slídilovi k dokonalosti něco chybí. Gilroy i s minimálními režisérskými zkušenostmi pracuje velmi dobře, ale měl jsem pocit, že ve skutečnosti by sociopat Bloomova kalibru zašel ještě o krok dál. Nepřichází žádný opravdu šokující moment, který by diváka k hlavní postavě nadobro připoutal. Takhle se sice pozastaví nad jeho chováním a naprosto rozumí jednání vedlejších postav, ovšem zajít ještě o něco dál, to by film rozhodně snesl.

Slídil vám buď od začátku sedne, nebo ho protrpíte. Pokud se divák nedokáže naladit na absolutní hlad po úspěchu hlavní postavy a bude očekávat spíš akci než pozorování ambiciozního asociála, tak dojde ke zklamání. Mě osobně absence zvratů či akce nijak negativně nezasáhla a považuji tak Slídila za velmi povedený přírůstek k už tak nabité lednové nabídce.

• Slídil / Nightcrawler
  • Stopáž: 117 minut
  • Režie a scénář: Dan Gilroy