Recenze: Birdman (2015) – Jak dopadl opěvovaný snímek?

Adam Škaloud
Adam Škaloud
MMMMMM....Filmy

O Birdmanovi je slyšet už delší dobu. Nadšení, jenž tento snímek provází, se projevilo i v nominacích na Zlaté Glóby, kterých režisér Iñarritu a jeho kolegové posbírali celkem sedm. Je vlna zájmu a zásadně pozitivní kritiky na místě? Naprosto!

Jedná se o příběh vyhaslé filmové hvězdy Riggana Thomsona, jenž zářil jako komiksový hrdina Birdman, ovšem kromě této role již žádný úspěch nemá, a to jak v pracovním, tak osobním životě. Jeho dcera Sam se právě vrátila z odvykačky a i přes opravdu trestuhodně malé pracovní nasazení je Rigganovou asistentkou. Hlavní postava ztvárněná Michaelem Keatonem se zoufale snaží získat uznání a přesvědčit především sám sebe, že je schopný umělec tím, že režíruje a hraje hlavní roli v divadelním představení na Brodwayi. Tuto snahu ovšem nesdílí hlas Birdmana v jeho hlavě. Navíc jeho projekt nepřestávají pronásledovat neustálé problémy, ať už se zraněním herců nebo s rozpočtem.

birdman

Alejandro González Iñarritu byl vždy považován za skvělého tvůrce, Birdman bude ovšem nejspíš navždy považován za jeho vrchol. Film je naprosto odlišný od ostatních nejen letošních projektů. Od všudypřítomných bicí, přes nezvyklý pohyb kamery až po několik málo trikových sekvencí, povedlo se naprosto vše. V roce 2014 jsme se mohli přesvědčit, že i s velkými hereckými jmény se dá natočit naprosto otřesný film, dokázal to například Akiva Goldsman svým Zimním příběhem. Iñarritu měl k dispozici kromě Keatona také Emmu Stone, Naomi Watts nebo Zacha Galifianakise. A k tomu fenomenálního Edwarda Nortona, nejvýraznější vedlejší postavu, kterou si nezamiluje jen zlomek diváků.

I přes skvělé herecké výkony a stejně kvalitní a neotřelé zpracování je stále největší devizou Birdmana scénář. Na tom se podílel sám režisér a Nicolás Giacobone, Armando Bo a Alexander Dinelaris. Až na Iñarritu není nikdo z nich známou tváří, věřím ale, že předpokládaný úspěch Birdmana vše změní. O hudbu se postaral Antonio Sanchez a jeho využití bicích by mohl konkurovat snad jen Whiplash, film na tento nástroj zaměřený.

_AF_6405.CR2

Birdman je jednoduše skvělý film. Nejedná se o komedii, u které by se divák smál gagům od začátku do konce, je to spíše feel-good film, jenž vám naprosto zlepší den, i když vás nečeká nijak výrazný počet pozitivních scén. Zatím jsem neměl možnost vidět ostatní kandidáty na ceny jako Whiplash, Nightcrawler, Foxcatcher nebo Kód Enigmy, i tak ale mohu Birdmana označit za jeden z nejlepších snímků roku.

• Birdman
    Stopáž: 119 minut
  • trailer