Recenze: Železná srdce (2014) – Brad Pitt opět proti nacistům

Po dvou týdnech v amerických kinech se i k nám dostává novinka Davida Ayera, Železná srdce, která přináší pohled na konec druhé světové války. Konec, který neprobíhá podle představit nikoho ze zúčastněných. A Ayerovi se atmosféra touhy o ukončení války a všeobecné otrávenosti z ní podařila zachytit skvěle.

Fury
Logan Lerman a Brad Pitt

Tank Fury (česky Furie) a čtyři vojáci z celkem pětičlenné posádky, jsou to jediné, co po jedné z ofenzivních misí zbylo. Vrací se tedy do základního tábora, kde mrtvého kamaráda nahradí zelenáč a vyučený pisatel Norman. I když je ve většině materiálů uváděn jako hlavní hrdina Don „Wardaddy“ Collier, je to právě Norman Ellison, okolo jehož začlenění do vojenské party se film točí. Rozhodně nečekejte nějaké dějové zvraty. Zelenáč je nejprve vyděšen, pokazí část mise, velitel ho srovná a ke konci je z něj právoplatný a téměř nejstatečnější člen posádky. Ayer naštěstí na děj nevsází tolik, jako na akci.

Akční momenty jsou tím nejlepším, co mohou Železná srdce nabídnout. Bojových scén je naštěstí dostatečné množství, takže divák promine i občasné citování z Bible nebo bromance momenty mezi jednotlivými vojáky. Do filmu se dostalo pouze minimum scén, které se odehrávají mimo tank, ovšem jediná delší z této kategorie rozhodně nepůsobí rušivým dojmem. Jediné, co mohu akčním sekvencím vytknout, je střelba tanku ve stylu Star Wars. Navíc mě poněkud překvapilo, že spojenecké tanky střílí rudě, zatímco ty německé zeleně, což neodpovídá rozložení sil dobra a zla v podání George Lucase. I na tuhle výtku ale divák odpustí například při střetu Furie s německým Tigerem.

fury-set-image-6
Záběr z natáčení

Herecké obsazení vyšlo Železným srdcím skvěle. Brad Pitt (Wardaddy) je o něco příčetnější než v Hanebných Panchartech, ovšem o úplně normálního člověka se stále nejedná. Logan Lerman (Norman) má již teď kariéru slibně rozjetou a po CGI slátanině Noe ukázal, že si dokáže poradit i v syrovějším snímku. Jon Brenthal (Grady „Coon-Ass“ Travis) známý především z Vlka z Wall Street se skvěle popasoval s rolí nejnechutnějšího a nejoplzlejšího člena posádky. Většinu momentů si pro sebe ovšem ukradne Michael Peña jako Trini „Gordo“ Garcia. Jeho lehce přiopilé ale stále trefné hlášky získávají snímku body navíc, David Ayer věděl, proč tuto roli píše Peñovi na tělo, spolupracovali spolu již na Patrole. Jako posledního k hodnocení jsem nechal Shia LaBeoufa. Možná je to jeho nevděčnou rolí nadšeného křesťana, ale do posádky mi jednoduše nezapadl. Přesně jako se psalo o jeho soužití se zbytkem hereckého kolektivu.

Závěr Adama Škalouda

Od Železných srdcí nečekejte žádné velké kulturní obohacení, ale pokud máte chuť se v kině pobavit u bojových scén, vojenské odvahy a syrové atmosféře, tak s návštěvou rozhodně neotálejte. David Ayer se po komerčně neúspěšném snímku Sabotage s Arnoldem Schwarzeneggerem opět dokázal dostat na kvalitní akční jízdu, kterou započal filmem Training Day a před dvěma lety skvěle podpořil Patrolou.