Recenze: Interstellar (2014) – Matthew McConaughey zachraňuje svět

Recenze: Staříci – Roadmovie o pomstě a strastech stáří

Ve skutečnými událostmi inspirovaném snímku se spolu na plátně vůbec poprvé objevují herečtí matadoři Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička...

Recenze: Parazit – Korejský Tarantino?

Snímek Parazit uchvátil kritiky, a nyní je na nejlepší cestě učinit totéž v kinech svým "masovým" divákům. Jaký je...

Daniel Birgus
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

2001: Vesmírná Odysea. Hlubokomylsný sci-fi počin Stanleyho Kubricka, který je pro mnohé i po čtyřiceti šesti letech od své premiéry vrcholem žánru. Pohled na vládnoucího krále sci-fi s hlubokými myšlenkami se snaží změnit Christopher Nolan se svým Interstellarem.

Život na planetě Zemi se chýlí ke svému konci. Může za to všudypřítomná sněť, která ničí úrodu a postupně dusí všechno živé. Lidé proto pošlou do vesmíru skupinu průzkumníků, jejichž úkolem je najít planetu, která by bylo obyvatelná. Tato skupina bojuje nejen s matematickými výpočty k získání správné trajektorie letu a selhávající technikou, ale také s časem, který se jejich blízkým na Zemi rychle krátí.

INTERSTELLAR

Zápletka na první pohled není ničím převratným. Zkáza naší planety a hledání nového domova v předaleké galaxii, to tu přece jen párkrát bylo. Alespoň, že se tentokráte o ničení naší rasy nestarají zlí mimozemšťané, občanská válka či přírodní katastrofy. Dalším faktem, který změní váš pohled na tento děj, je Christopher Nolan. U něj si můžete být jistí, že vás vždycky překvapí a že se nespokojí s běžnou a odfláknutou produkcí, která odpovídá hollywoodským normám. Připočtěte k tomu jeho bratra Jonathana, který se podílel na scénáři a je vám jasné, že o povrchní vyprávění skutečně nepůjde. Děj se skládá z několika vrstev, které se začnou projevovat až s postupem času.

Nechybí tu ani pár twistů, které vám pomohou plně se soustředit na to, co se zrovna děje na plátně. Hlavním postavám je v rámci možností dán dostatek prostoru k tomu, aby se divákům představily a ukázaly své základní charakterové vlastnosti. Dialogy jsou napsány chytře, ale pokud nemáte úplný přehled o fyzikálních jevech, budete se místy v nich ztrácet. S tím se však dalo počítat, bez vědeckých pouček by takový film nemohl existovat. Ovšem komplexnost příběhu má i svou daň. První polovina je značně rozvláčná, což se při stopáži 169 minut dalo čekat. Ale ta druhá už odsýpá rychle. I když co se konce týče, tak byl trošku natahovaný a určitě by měl stejně hluboké vyznění, kdybychom se ho dočkali o pár minut dříve.

INTERSTELLAR

Vizuální styl je jedna velká paráda. Nejsou tu sice tak bombastické a epické scény jako v Gravitaci, ale zas to celé působí mnohem realističtějším dojmem. Režisér je známý tím, že se snaží zelené plátno využít co nejméně a zde se podle všeho bez něj úplně obešel. Planety jsou vizuálně působivé, jednotlivé filmové úseky rovněž.

Hudbu složila jednička současného Hollywoodu, Hans Zimmer. Ten dokazuje, že si výsadní postavení ve filmové branži nevydobyl náhodou. Opět mění svůj styl oproti předchozím snímkům. Při tvorbě svého nejnovějšího počinu se nechal pravděpodobně inspirovat hudbou Philipa Glasse z Koyaanisqatsiho, pár společných prvků jistě najdeme. Melodie jsou monumentální a hluboké zároveň, scénám dodávají punc osudovosti.

Matthew McConaughey

Hlavní role se zhostil Matthew McConaughey. Ten opět mluví jižanským přízvukem, toho se asi jen tak nezbaví. Ale jeho roli to nějak neškodí, ze všech herců podává nejlepší výkon a zlé jazyky přesvědčuje, že Oscara za svou poslední výraznou roli dostal oprávněně. Anne Hathaway mu zdatně sekunduje, také k ní nemám žádné výtky. Dočkali jsme se také Nolanova oblíbence, Michaela Canea. Ten dostal ale tentokráte méně prostoru než v předchozích snímcích. Ale s tím málem, co dostal, si poradil dobře. Jeho postava vědce, který se nebojí obětovat pro úspěch vše, patří určitě k těm výraznějším. Za zmínku stojí také charismatický Matt Damon, který nakonec do děje filmu promluví více, než byste čekali. Ale více naznačovat nebudu, už takhle jsem se k němu vyjádřil až příliš.

Závěr Daniela Birguse

Interslellar je moderním sci-fi počinem, který si hraje na intelektuální opus. 2001: Vesmírná Odyssea zůstává neporažena. V rámci Nolanovy kinematografie patří k těm slabším snímkům, ale i horší Ferrari je pořád Ferrari – svou současnou konkurenci porazit dokáže.