Recenze: Místa (2014) – Režisér Pout se vrací do kin

Adam Škaloud
MMMMMM....Filmy

Radim Špaček nám před pár lety nabídl jeden z nejlepších filmů české kinematografie – Pouta. Od 18. září přichází do kin jeho další snímek Místa. Povedl se stejně a vypadá to opět na sklizeň Českých lvů? Minimálně na první část otázky je odpověď bohužel „ne“.

Místa jsou příběhem dvou kamarádů z malého města, kteří se potloukají po okolí a sami sebe přesvědčují, že se svým životem něco provedou, neví ale přesně, co by to mělo být. Jejich hlavním snem je odejít z rodného kraje. Kam? Hlavně pryč. Po čase se k jejich toulkám připojí Anna – dcera místního bosse Kaisera a především životní troska podobné kategorie jako Adam s Markem. Vše se blíží k romantickému trojúhelníku, který by přinesl o poznání lepší příběh než ten, který nám tvůrci nabídnou.

Anna, Adam a Ondra se zapletou s partou z vedlejší vesnice a v tom Anninu otci dojde, že musí svou dceru od dvou nových kamarádů odstavit. Tím se dostáváme do druhé (a té zoufalejší) poloviny filmu. Scénář  vůbec nevysvětluje, co Kaiser vlastně dělá nebo čím si získal vliv a respekt okolí, ale ze všech jeho scén je jasné, že on bude tím, kdo potáhne děj nějakým směrem. Bohužel je to směrem gangsterským.

Místa

Nejprve budu chválit, bohužel toho k pozitivním reakcím není mnoho. Místa se mohou pochlubit skvělou kamerou. Dlouhé záběry bez střihu i využití natáčení ze vzduchu funguje skvěle. Po této stránce se jedná o jeden z top tuzemských filmů a nezapadl by ani ve světovém měřítku. Technické zpracování celkově ukazuje, že čeští tvůrci stále mohou být na úrovni těch zahraničních. Také úplný začátek filmu slibuje kvalitní podívanou s trochou černého humoru. Bohužel tím se Místa vyčerpávají.

Ani technická stránka a nakonec ani režie Radima Špačka nezachrání tak zoufale mizerný scénář. Jednání jednotlivých postav nedává smysl s ohledem na okolnosti. Kaiser se chce například zbavit Adama a Ondry kvůli tomu, že zatáhli jeho dceru do rvačky, ovšem na začátku filmu se Anna poflakuje s ještě pochybnější partičkou a to otci zřejmě nevadí. Stejně tak si postavy často stěžují na mizérii a nudu maloměsta, ovšem neznají jedinou dívku svého věku, která je ochotná se s nimi bavit. Adamova pomsta za ublížení kamarádovi je celá dílem náhody – náhodou ví, kde se bude Kaiser nacházet, náhodou ví, kam pojede a podobně. Scénář má zkrátka spoustu děr a nelogických momentů, což divák nedokáže přehlédnout. Když se k tomu přidají filozofické rozhovory a myšlenkové pochody postav ve voiceoveru, tak Místa rozhodně nelze považovat za povedený projekt. Vrcholem pak je osud Adamova otce, který se jako těžký alkoholik konečně rozhodne přihlásit do léčebny, čímž se odsoudí na smrt.

Místa

Neokoukaní herci své role zvládají poměrně dobře, nejvíce se daří Janu Cinovi, který také získal nejvděčnější roli Ondry. Za to Vladimír Polívka a Johana Matoušková vyfasovali nevděčné, věčně bloumající a rádoby hluboké postavy, se kterými se nedá ztotožnit a natož jim fandit. V roli mafiána neexceluje Jiří Štrébl. Ano, má vzhled kmotra, ale tím jeho věrohodnost končí. Nutno podotknout, že scénář jakékoliv propracování jeho postavy naprosto vynechal.

Místa tedy nemůžu doporučit. Skvělá kamera film neutáhne a koukat na zoufalé jednání postav v naprosto nedotaženém scénáři není dobrým zážitkem. Když minimálně polovina sálu zoufale vydechne při další nastavované scéně během poslední půlhodiny filmu, tak něco není v pořádku. Přesto si ale Radim Špaček zaslouží pozornost pro své další projekty, snad se u Míst jedná jen o ojedinělý krok vedle.

• Místa
  • Drama
  • Stopáž: 108 minut