Recenze: Dárce (2014) – Vzpomínání Jeffa Bridgese

Dvě ikony pomyslného hereckého Olympu se spojily ve věděckofantastické podívané, která je adaptací knižního bestselleru. Bude mít snímek úspěch nebo skončí v propadlišti dějin?

Jonas vyrůstá v nově vytvořeném společenství, jehož základy byly postaveny poté, co se lidstvo málem samo vyhubilo. V tomto novém světě plném striktních pravidel neexistuje nic, co by byť jen vzdáleně připomínalo útrapy, strach, války nebo bolest. Lidé žijí v prostředí plném stejnotvárnosti a jejich prožitky a emoce jsou značně zredukovány tak, aby odpovídaly konformitě společnosti a aby nevyvolaly reakce, které by mohly všem uškodit. Lidské vzpomínky na minulost před válkou byly téměř vymazány, jejich jediným nositelem je Dárce. Jonas byl vybrán jako jeho následovník a tak jsou mu jeho novým mentorem předávány vzpomínky, které v sobě skrývají více, než se na první pohled zdá. Díky nově obdrženým poznatkům hlavní hrdina zjišťuje, že společnost, v které žije, je jen velký klam…

1404919308000-GIVER-MOV-jy-4020-

Jak už jsem na začátku zmínil, film je adaptací knihy stejnojmenného názvu, kterou napsal Lois Lowry. Scénáristické duo Robert B. Weide a Michael Mitnik, vytvořilo poměrně zajímavý děj, který však v některých pasážích a ohledech trošku drhne. Především první třetina mi připadá zbytečně pomalá, což ve finále trochu kazí celkový dojem z filmu. Také některé dialogy se mi zdají plytké a bez jiskry, někdy působí spíše jako nutná vata. Ale i přes tato negativa se mi odvedená práce líbila. Zvláště hezky je zachycený měnící se náhled na danou společnost. Ta je na začátku vykreslena jako jedna velká paráda, kde by chtěl snad každý z nás žít. Avšak jak postupně poodkrýváme její vrstvy, zjišťujeme, že každá mince má svůj rub i líc.

The-Giver-Katie-Holmes-and-Alexander-Skarsgard-570x379

Hlavní role Jonase se zhostil zatím ne moc známý Brendon Thwaites. Ten na sebe poprvé pořádně upozornil ve filmu Zloba – Královna černé magie. U něj si zatím nejsem jistý, zda ho mám zařadit do kolonky talentovaných mladých pušek nebo do kategorie dalších nevýrazných a ne moc dobře hrajících herců. Při některých scénách působí poněkud nezúčastněně, ale naopak při jiných dokazuje, že v něm nějaký potenciál přece jen bude. Snad na svém výstupu s přibývajícími zkušenostmi zapracuje a zařadí se do první ze dvou zmíněných kategorií. Pár triků by mohl odkoukat od svých starších kolegů Meryl Streep a Jeffa Bridgese.

Pravidelná sběratelka oscarových (několikrát úspěšně proměněných) nominací ztvárnila trochu atypicky zápornou postavu vůdkyně společnosti, která jí vládne železnou rukou. Její naoko příjemné a kultivované vystupování skrývající zlé úmysly dává vzpomenout na legendární Velkou Sestru z Přeletu nad Kukaččím hnízdem. Streep opět předvedla svůj standardní výkon, což znamená na výbornou. Ovšem nejvýraznější postavou filmu nebyla. Tou je Dárce v podání Jeffa Bridgese. Jeho stárnoucího mentora vidícího pravou podstatu všeho okolo sebe si zkrátka musíte zamilovat. Melancholickou náladu střídá radost z životních prožitků, která je záhy nahrazena smutkem z osudu jeho blízkých. Bridges dokazuje, že jeho dlouhé čekání na Oscara, které skončilo teprve před čtyřmi lety, bylo zcela neoprávněné a nespravedlivé. Ostatní herci měli spíše menší role. Jonasovy rodiče ztvárnily Alexander Skarsgard a Katie Holmes. Oba zvládly své úlohy obstojně, ale nějak svým výkonem nezaujali. To samé platí i o Jonasových přátelích Fioně a Asherovi.

giver_a

Režie se chopil Philip Noyce, jehož dosavadním největším úspěchem je Vysoká hra patriotů. Ten pojal snímek značně nápaditě. Na začátku je film vyveden celý v černobílé, ale jak Jonas objevuje kouzla prožitků a vzpomínek, tak se začínají v jednotlivých scénách objevovat barvy. Je tu zde také krásný kontrast mezi barevnými scénami zaměřujícími se na Jonase a nudnou, stejnotvárnou černobílou, když je dáno slovo některé jiné postavě. Za toto provedení dávám velké plus. Svým stylem připomíná Městečko Pleasantville.

Začátek této knižní adaptace je sice pomalejší, ale na druhou stranu se to dalo čekat, protože bylo nutné představit chod společnosti. Avšak toto představování je poněkud odbyté, určitě by se dalo si s tím více vyhrát. Od filmu takového ražení bych také čekal rychlejší a akčnější spád, více akčnějších scén by nebylo na škodu. Ale na druhou stranu Dárce není pojatý jako kritika utopické společnosti, ani jako další akční sci-fi. Je to spíše pocta lidstvu. Jonas při předávání vzpomínek objevuje krásu hudby, tance a dokonce i samotných slov, která byla zakázána. Tyto melancholické scény skrývají v sobě více, než by se mohlo zdát.

Na první pohled se Dárce zdá být jen dalším, ničím nevybočujícím sci-fi. Chybí mu originalita a provedení, jakým je snímek natočen, jsme měli možnost vidět již několikrát jinde. Ovšem vizuální stránka, Bridgesův výkon a nepříliš patrné komplexní poselství vytahují snímek z šedého průměru.

• Dárce / The Giver
  • Sci-fi, Drama
  • Stopáž: 89 minut