Recenze: Úsvit planety opic (2014) – Primáti opět nadchnou

Úsvit planety opic dokázal nadchnout ještě před svým uvedením. Z výborných trailerů se dalo vytušit, že se chystá minimálně tak kvalitní podívaná, jakou nám před třemi lety představil Ruper Wyatt. A nadšení netrvalo pouze při čekání na film, ale pokračuje i po jeho zhlédnutí. Úsvit se jednoduše povedl.

Dawn-Of-The-Planet-Of-The-Apes-Poster-624x416
Caesar je ve druhém dílu na koni

Režisér Matt Reeves za sebou (zatím) nemá nijak oslnivou filmografii, ale hodně bych se divil, kdyby po Planetě opic nedostal nabídky na další obdobné projekty. Minimálně druhé pokračování rebootu slavné série by měl mít jisté. A je to jedině dobře. Úsvit na nic nečeká, Zrození Planety opic přece jen potřebovalo nějaký úvod a seznámení, takže první zhruba polovina filmu byla o roztomilé opičce, která je nadprůměrně inteligentní, zatímco zde se ve třetině filmu již střílí ostrými, vyhrožuje se na všechny strany a začíná se připravovat atmosféra pro nevyhnutelný střet.

Mnohem lépe fungují scény, ve kterých se neobjevují lidé. Díky nim můžeme vidět společenství opic založené na přirozeném respektu k Caesarovi a život v poměrně harmonickém společenství. Většina lidoopů na lidi zapomněla, neví dokonce ani zda ještě nějací vůbec žijí. Oproti tomu lidé přežívají v nehostinných podmínkách a jediné o čem sní, je návrat starých časů. Jejich kolonii šéfuje Gary Oldman, který bohužel neztvárnil dalšího sympaťáka, divák se spíše podivuje nad většinou jeho rozhodnutí.

Jason Clarke
Jason Clarke

Celý děj je vlastně založen na neuposlechnutých rozkazech a téměř až idiotském jednání ve stylu „nemáme mít zbraně, jednu si vezmu“, „měli bychom se držet od města dál, jdeme tam“ nebo „neměli bychom útočit, tak zaútočíme“. Nejedná se ani tak o boj lidské rasy s opicemi, jako o osobní msty a činnosti jednotlivců. I tyto myšlenky vás ale přejdou při velkolepé podívané, kterou si režisér Reeves připravil. CGI efekty a motion capture technologie fungují špičkově. Andy Serkis opět ukázal, že dokáže touto kombinací ztvárnit jakékoliv stvoření a jeho Caesara nejen chápete, ale také ho budete považovat za nejlepší postavu filmu. Výbornou podívanou doplňuje také vhodné použití 3D. I když osobně nemám třetí rozměr u filmů příliš rád, tak tady působí spíš jako vhodný prostředek pro umocnění vizuálního zážitku.

Andy Serkis při natáčení
Andy Serkis při natáčení

Scénář funguje, i když většina publika ví, kam musí směřovat. Základní dějová linie je jasná, dojde pouze k jednomu překvapení, které film sice prodlouží zhruba o dvacet minut, ale pro následné pokračování je nezbytné. Jinak stopáž 130 minut Úsvitu planety opic sedí. Osobně mám radši kratší snímky, ale zde je jasné, že aby celý projekt dával smysl, tak by neměla chybět ani jediná scéna.

Za deset let od Zrození Planety opic po Úsvit planety opic dojde k jedné podstatné změně. Na konci prvního dílu měly mé sympatie lidé, ovšem celý druhý díl přeji úspěch opicím, které dokáží v klidu žít bez elektřiny, nafty a spojení se světěm. Co se událo mezi útěkem primátů do lesů u San Franciska a jejich bojem s lidmi? To se můžete dočíst ve speciálně vydaném oficiálním knižním seuqelu Úsvit planety opic – Ohnivá bouře. A pokud někde uslyšíte, že se jedná o film roku, tak podle mého názoru nic nezkazíte odpovědí, že minimálně do jeho poloviny se do kin lepší blockbuster rozhodně nedostal.

Verdikt Martina Pevného – 9/10

profrec

Pokračování planety opic je technicky dobře zvládnuté a nejlepší na něm jsou vizuální efekty. Počítačové zpracování primátů bylo téměř bezchybné a především to, jak dávali na sobě znát emoce. Herci jsou jednotlivě vynikající, od Jasona Clarka až po Keri Rusell. Svým příběhem zaujme od začátku až do konce, je silný, nápaditý a občas překvapivý s akčním vyvrcholením. Úsvit se prostě povedl a převyšuje se tak nad ostatní letní filmy tohoto roku.

• Úsvit planety opic / Dawn of the Planet of the Apes
  • Akční / Sci-fi
  • Režie: Matt Reeves