Recenze: Na hraně zítřka (2014) – Velkolepé sci-fi překvapením tohoto roku?

Tom Cruise

Doug Liman se dostal do seznamu známějších režisérů díky prvnímu dílu z trilogie Bourne. Další kousky z jeho následné filmografie už takovou díru do světa neudělaly. Každopádně jeho nejnovější snímek Na hraně zítřka ho určitě vrátí do popředí, protože zatím sklízí jenom samou chválu a naše první dojmy už naznačily, že jsme z tohoto dílka také hodně nadšení.

Tom Cruise a Emily Blunt v hlavních rolích sci-fi Na hraně zítřka

Základem příběhu jsou útoky mimozemské rasy Mimiků na Zemi, která se zoufale brání veškerými silami, ale nepřítel je čím dál silnější. Hlavním hrdinou je podplukovník Bill Cage, šašek a zbabělec, který je dovlečen do vojenského tábora a následně je součástí velké bitvy. Problém je v tom, že Cage nemá žádný výcvik a této situaci se snažil vyhýbat. Během boje se mu shodou šťastných náhod povede zabít Alphu a získá její schopnost. To znamená, že kdykoli umře, všechny události zažívá od určitého okamžiku znova a získává tak šanci ukončit válku s těmito vesmírnými monstry.

Získání privilegia opakovat ten stejný den stále dokola je hlavní prvek, se kterým film pracuje. Podobných filmů je více. Stejně tomu bylo třeba ve filmu Zdrojovém kódu nebo Na Hromnice o den více. Tady se s touto možností pracuje ještě o něco lépe. Daná pravidla jak tato schopnost hlavní postavy funguje a jak se docílí toho, aby se události pořád opakovaly, jsou jednoduchá, takže v tomto směru se tu žádné výraznější chyby nevyskytují, právě naopak je to vše ku prospěchu věci. Ve filmu se tak rozehrávají situace, u kterých divák dost často netuší, jestli se ta, či ona situace odehrává v rámci syžetu nebo už ji hrdina zažil nesčetněkrát a bezvýsledně, což je v rámci vyprávění pro jistotu zmíněno. Tím pádem vás dění nechává v neustálém napětí, ale nesnaží se vám v tom všem udělat nepořádek, zkrátka je to přehledné. Je tu i pěkně řešená frekvence opakování, která se mění s ohledem na to, jak to vyžaduje vyprávění, takže při prvních pokusech Billa o větší posun v bitvě je restart častý, protože není vytrénovaný. Na začátcích nebo během trénování v táboře se využitím střihové montáže docílí rychlejšího tempa a po nějaké době se zase snižuje tak, jak je potřeba. Velkou devizou jsou i akční sekvence, ve kterých se neztrácíte. Celé je to pěkně nasnímané, střih není zběsile rychlý, jako tomu bylo třeba u druhého Capa. Akce je pestrá, je jí opravdu hodně a neustálé zabíjení monster (které jsou podobné chobotničkám z Matrixu) ani na chvíli nenudí i proto, že Bill občas dostane na frak a zkouší pokaždé jinou taktiku.

Emily Blunt
Emily Blunt

Kvůli již zmíněné výhodě lze film brát jako akční video hru na stříbrném plátně. Hrdina sbírá zkušenosti na bitevním poli, umírá a před dalším pokusem trénuje, aby byl příště ještě lepší, přesto opět umírá. Načte se poslední checkpoint (den, ve kterém je Bill poslán do bitvy) a může se začít znova. Po dalším neúspěchu se vymyslí nová taktika, díky které může v daném levelu být zase o něco úspěšnější a tak dále.

Kvalita filmu je dána samozřejmě i skvělým castingem hlavní herecké dvojice. Tom Cruise má čuch na dobré role a v tomto případě se opět trefil do černého. Dokázal precizně zahrát sraba postupně se měnícího na hrdinu, který jako jediný dokáže ukončit válku. Emily Blunt si střihla Ritu Vrataski, neskutečně ostrou ženskou, která se s ničím nemaže. Chemie mezi ústřední dvojicí se dostavila a funguje perfektně. Nutno také říct, že i když je film epickou akční podívanou, dokáže být v určitých momentech i vtipný a většinou jsou to trefné hlášky, které jsou nenucené a nekazí zážitek.

Tom Cruise
Tom Cruise

Co malinko zamrzí na jinak opravdu dobrém filmu je to, že dvě hlavní postavy, který mají všechen prostor, nejsou rozebrány více do hloubky. Je vidět rozvíjení vztahu mezi oběma charaktery, ale je škoda, že o postavách víme jenom základní věci. V jednu chvíli se naskytne tendence trošku více načrtnout minulost Rity, ale zůstane jenom u pár drobností. Dalším menším zklamáním je trochu nevýrazný a předvídatelný závěr, ale vzhledem ke zbytku jsou tohle opravdu drobnosti.

Závěr: Na hraně zítřka je poctivé akční sci-fi, které boduje kvalitním scénářem, prací s očekáváním diváka a dvojicí Cruise a Blunt. Až na slabší finále je to skvělý zážitek, který byste si neměli nechat ujít.

• Na hraně zítřka / Edge of Tomorrow
  • Akční / Sci-Fi
  • stopáž: 114 min.