Recenzia: Blood Ties (2013)

Súrodenecká láska

Bratia stojaci na opačných stranách zákona, osudové rozhodnutia a gangsterské prostredie 70. rokov minulého storočia sú ingrediencie, ktoré neustále dokážu priťahovať pozornosť divákov. Najzarážajúcejšie je, že takýchto filmov je veľa, k výrazným zmenám neprichádza a klišé strieda klišé. Francúzsky filmový tvorca Guillaume Canet sa obklopil hereckými hviezdami a pustil sa do projektu, ktorý obsahuje všetky spomínané prvky. Keď chcete vediet, ako to dopadlo, pokojne čítajte ďalej.

Drsňák Clive Owen
Drsňák Clive Owen

Chris (Clive Owen) sa vracia po dlhej dobe z väzenia. Jeho deti ho v podstate nepoznajú, bývalá manželka (Marion Cotillard) nie je zrovna nadšená, že ho vidí a jedinou vecou, ktorú ešte nestratil je jeho otec (James Caan) a súrodenci. So svojim bratom Frankom (Billy Crudup), ktorý sa živí ako policajt, nemal nikdy ideálny vzťah a dlhoročné odlúčenie sa negatívne podpísalo na ich vzájomnej láske. Napriek tomu sa Frank snaží pomôcť svojmu bratovi a nechá ho u seba bývať a nájde mu prácu. Lenže, keď na Chrisa dopadne tvrdá realita a finančná bezvýchodisková realita, objavia sa bývalí komplici s ponukou, ktorá sa neodmieta. Už je iba otázka času kedy sa Frank a Chris stretnú na ulici plného zločinu zoči-voči ako nepriatelia.

Súrodenecká láska
Súrodenecká láska

Canet nevytvoril zrovna originálne dielo, ale pravdou ostáva, že vychádza zo skutočnej udalosti, ktorá sa stala vo francúzskom Lyone. V roku 2008 si dokonca Canet zahral hlavnú úlohu vo filme Les liens du sang (Krevní pouta), ktorý bol predobrazom aj tomuto americkému „remake-u“. Najnovšiu verziu zachraňujú a z prepadáku vyťahujú dva dôležité atribúty. Prvým je herecké obsadenie. Každý z hercov mal dostatok priestoru aby ukázal čo vie. Naozaj som každému veril a Clive Owen dokazuje, že je charakterový herec. Jediný, kto trošku sklamáva je Zoe Saldana, ktorá síce nevyzerá zle, ale ukričanú a uplakanú femme fatale som jej akosi neveril (zrejme kvôli pokročilejšiemu veku). Druhým atribútom je celková atmosféra. Skromnejší rozpočet a francúzsky pôvod nezakázali Canetovi oživiť New Yorku v šate 70. rokov. Musím uznať, že v tomto bode exceluje.

Problémom celého tohto kúsku je spád. O akčnosť a kriminálnosť tu vôbec nejde a v podstate, to až tak neprekáža. Dramatická linka je postavaná výborne, len koncová realizácia sa pokazila a čo je jasné od úvodu sa neskutočne naťahuje a dostavia sa mikro spánky. Tie nie sú až tak na škodu. Aspoň si oddýchnete a keď sa preberiete do deja, o nič významné ste v podstate nedošli. Ako som už naznačil, koniec filmu je viac-menej jasný od úvodu, len cesta, ktorou sa to docieli je trošku iná, ale stále klišé.

Režisérová manželka osobne: Marion Cotillard

Záver: Blood Ties je vo svojej podstate tuctovou záležitosťou. Po obsahovej stránke Canet nič nové neprináša a všetko, čo ukazuje sme už niekoľkokrát videli. Našťastie sa prejavil ako celkom zručný režisér, ktorý síce nie je najlepším rozprávačom, no každopádne zvláda skvelo prácu s hercami a taktiež sa dokáže pohrať s atmosférou. Ak máte radi gangsterky z tohto zaujímavého prostredia, nenudia vás nekonečné konverzácie a úplne sa vyžívate vo fúzoch a bokombradách tak Blood Ties je jasnou voľbou.

• Blood Ties
  • Krimi/Dráma /Thriller
  • USA/Francúzsko