Recenze: Amazing Spider-Man 2 (2014) – Další komiksový klenot roku?

Nejslavnější super hrdina z hlavy Stana Leeho už má za sebou slušnou řádku filmových adaptací. Po Raimiho trilogii se k restartu pavoučí série dostal Marc Webb a po dvou letech přichází do kin pokračování, které má daleko větší ambice než minule.

Amazing-Spider-Man-2-Green-Goblin-official-photo-1
Komu fandíte vy?

Peter Parker víc spokojený být nemůže. Chodí s Gwen Stacy, úspěšně odmaturoval a k tomu si užívá svůj druhý život jako ochránce New Yorku před kriminálníky. Ale nic není zadarmo a Peter musí řešit minulost svých rodičů, vztah s Gwen a jako Spider-Man musí čelit soupeři, který je mnohem silnější než on sám.

Druhý film je daleko soudržnější než byl předchůdce. Nezodpovězené otázky a tajemství se zde vrací a řeší v průběhu celého filmu, kde hlavním bodem je samotný Oscorp. Dozvídáme se, proč je Norman Osborn nemocný, jak to vlastně bylo s rodiči Petra a experimentem, na kterém pracovali. Tím pádem přibyla důležitá postava a tím je Harry Osborn, který se vrací do New Yourku, aby převzal rodinnou firmu. Další postavou je Max. Pro většinu lidí bezvýznamný vědec, který se shodou nešťastných okolností stane hlavním záporákem filmu. Režisér má tedy k dispozici velkou škálu postav, se kterou si obstojně dokáže vyhrát, ale ne u všech se mu daří vytvořit tak dobrý vývoj jako u Petra a Gwen.

To je přesně to, v čem Webb vyniká jako tvůrce převážně romantických filmů a zároveň je to ten důvod, kvůli kterému nebyl nový Spider-Man před dvěma roky všem po chuti. Přesto je na začátek nutné říct, že je ze snímku celkově cítit pevnější ruka a to platí i pro akční sekvence, kterých sice opět není moc, ale jsou daleko zábavnější a vypiplanější (přehledné snímání, slow motion), než tomu bylo minule. Nejvíc suverénní je film ve vztahu mezi hlavní dvojicí a problémy Petra Parkera, u kterých ale až zbytečně moc tlačí na pilu, zabírá většinu dlouhé stopáže a zmenšuje tak prostor pro další dějové linie, které jsou tím pádem řešeny dost zkratkovitě, stejně jako záporáci. Na druhou stranu si Sony tímto pokračováním pomalu a nenásilným způsobem otevírá dveře k Sinister Six.

samazing-spiderman-2
Spidey změnil povolání

Co se týče herců, není moc co vytknout. Chemie mezi Emmou Stone a Andrew Garfieldem stále funguje, navíc druhý jmenovaný si roli užívá snad ještě víc než minule a svoji verzi Spider-Mana ještě vylepšil. Jamie Foxx (Electro) i Dane DeHaan (Harry Osborn) své role také zvládají. Jediný Paul Giamatti se svým ruským přízvukem dost přehrává.

Závěr: Druhý Amazing Spider-Man je sebejistější a o malinko akčnější, ale jinak je to hodně podobné prvnímu filmu. Marc Webb i tady dává více přednost osobním problémům jednotlivých postav a romantické lince mezi hlavní dvojicí, před epickými bitvami. Komu se líbila jednička, bude s dvojkou nejspíš ještě o trochu spokojenější.

Verdikt Jany Trnkové – 8/10

prof2recAmazing Spider Man 2 perfektně navazuje na jedničku, a to ve všech směrech. Příběh navazuje tam, kde předchozí díl skončil a stylově je i tato novinka stejná a cool. Tzn., že ani tento nový Spidey se nesnaží hrát si na vážné drama, ale chce diváka především „jen“ dobře bavit. Největší posun zaznamenaly akční sekvence, které jsou tady mnohem lepší, svižnější a zábavnější. Je znát, že Marc Webb se v projektu nového Spider-Mana našel a při režírování dvojky si byl mnohem jistější. To ale neznamená, že by snad byl méně romantický, spíše naopak. Kolikrát se film zadrhne právě na scénách, kdy Peter řeší svůj vztah s Gwen nebo vzpomíná na rodiče a vyrovnává se s tím, že ho před lety opustili. O to méně času pak zbyde na propojenost děje a hlavně na záporáky a boj s nimi, protože ačkoli jsou akční scény perfektní, vše působí až moc jednoduše a uspěchaně. A to i přes to, že film má (neuvěřitelných) 142 minut! Ale díky sympatickému obsazení (v čele s Andrew Garfieldem a Emmou Stone) čas v kině uteče rychle.

Verdikt Martina Pevného – 8/10

profrecDruhý díl je dalším překvapením roku v čele s rovněž novým pokračováním Captain America. Zapomeňte na předchozí snímek, protože tento vám nenabídne jen velice skvělé vizuální zpracování, ale také zakomponovanou hudbu v pozadí od jednoho z nejpopulárnějších a nejvyhledávanějších skladatelů na světě – Hanse Zimmera. Co se týče akce, tak té je bohatě a velice zdařile provedená. Možná by příběh snesl drobet více rozvinout, ale není to až taková zásadní chyba. A ani kdybyste první film neviděli, tak si Spideyho v kině pořád užijete. Především ve 3D, které je opravdu prvotřídní. PS. neodcházejte při titulcích, tvůrci po nich pro vás připravili menší ukázku, kterou stojí za to vidět!

• Amazing Spider-Man 2
  • Akční / Dobrodružný / Fantasy
  • stopáž: 142 min.